• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121887
+
-

تیپ‌شناسی شخصیت نلسون ماندلا؛ رهبر آزادیبخش آفریقا

رهبری آزادی‌طلب و برابری‌خواه

رهبری آزادی‌طلب و برابری‌خواه

قرن بیستم را باید قرن رهبران بزرگ سیاسی دانست؛ قرنی که رهبرانی مانند نلسون ماندلا از آفریقای جنوبی یا گاندی در هند، به ماندگارترین نام‌های تاریخ تبدیل شدند. ماندلا، شخصیتی که پس از آزادی از زندان، به سرعت به محبوب‌ترین چهره آفریقا در جهان بدل شد و چه پیش از ریاست‌جمهوری و چه پس از آن، از معتبر‌ترین شخصیت‌های بین‌المللی به‌شمار آمد.

  مردم‌گرا و محبوب
افرادی با تیپ شخصیتی ماندلا، بسیار مردم‌گرا هستند. آنها مهارت‌های انسانی عالی و درک و توجه خوبی نسبت به دیگران دارند. ماندلا هم استعداد خاصی در کمک به دیگران و بهتر‌کردن شرایط آنها داشت. علاقه‌مندی اصلی چنین افرادی در زندگی، عشق‌بخشیدن است و ارتباط خوبی با مردم دارند. این شخصیت‌ها بیشتر روی درک، حمایت و تشویق دیگران تمرکز می‌کنند. از آنجا که مهارت‌های انسانی این افراد فوق‌العاده است، توانایی این را دارند که به دیگران در کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، کمک کنند. آنها به اعماق روح انسان‌ها نفوذ کرده  و واکنش‌های دلخواه خود را از دیگران دریافت می‌کنند. انگیزه این افراد، معمولاً بدون خودخواهی و غرض است.

  آرمانگرایی ثابت‌قدم
ماندلا که سال‌های زیادی از عمرش را در زندان گذرانده، به‌طور کامل نماد یک فرد آرمانگراست. در دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی، ماندلا دارای تیپ enfj است. افراد با این تیپ شخصیتی برای آرمان‌های خود جان می‌دهند. آنها در برابر هرگونه مخالفت با آرمان‌هایشان، به‌شدت متعصبانه رفتار کرده و با ثابت‌قدمی در برابر مخالفت‌ها ایستادگی می‌کنند. آنها برای رسیدن به آرمان‌هایشان، هر سختی را به جان می‌خرند؛ حتی اگر به قیمت گذراندن سال‌های عمر پشت میله‌های زندان تمام شود. ویژگی دیگر این تیپ شخصیتی هم جالب است، نلسون ماندلا هم مانند تمام enfj‌ها همیشه خنده به لب دارد، اگر یک‌بار عکس او را ببینید، حتما چهره او با لبخند در ذهنتان خواهد ماند.

  مبارزه با نژادپرستی
ماندلا، زندگی خود را وقف مبارزه با نژادپرستی و برخورداری مردم آفریقای جنوبی از آزادی و حقوق یکسان کرد. در آن دوران، رژیم سفیدپوست آپارتاید روی کار بود. ماندلا برای مبارزه با نژادپرستی و برخورداری مردم آفریقای جنوبی از حقوق یکسان و آزادی تلاش فراوانی کرد. او پس از پیروزی در مقابل رژیم آپارتاید به جای کینه و نفرت، سیاستی فراگیر در پیش گرفت و آغوش خود را روی سفیدپوستان نیز گشود و به همین دلیل محبوبیت بزرگی در جامعه جهانی کسب کرد. شخصیت مبارز ماندلا در مقابل نژادپرستی در دوران تحصیل بیشتر نمایان شد. وی در تحریم شورای نمایندگی دانشجویان که در اعتراض به سیاست‌های دانشگاه انجام گرفت شرکت کرد و پس از آن اخراج شد.

  پرطاقت و تسلیم‌ناپذیر
نقطه عطف زندگی ماندلا، 27سال زندان با کارهای طاقت‌فرسا در معادن سنگ آهک بود؛ شرایطی که در آن زندانیان براساس نژادشان از هم جدا می‌شدند و در این بین سیاهان پست‌ترین شرایط را داشتند. ماندلا در زندگی‌نامه خود تشریح می‌کند که چطور به‌عنوان پایین‌ترین طبقه زندان، هر 6‌ماه مجاز به داشتن تنها یک ملاقات و یک نامه بوده است. ماندلا در طول دوران حبس خود، تنها 3بار همسرش را ملاقات کرد. در سال 1985پی. وی بوتا، رئیس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی به ماندلا پیشنهاد کرد که درصورتی‌که از مبارزه مسلحانه صرف‌نظر کند، او را آزاد می‌کند. اما او در برابر هر سختی طاقت می‌آورد تا از باورهایش، کوتاه نیاید و تسلیم نشود.

  مدارا و دوستی
ماندلا پس از پیروزی و تصاحب قدرت و فراهم‌شدن امکان تغییرات و اصلاحات ساختاری، رفتار توأم با تساهل و مدارا را با دشمنان دیروز و مخالفان امروز خود در پیش گرفت. او با بزرگ‌منشی و آزادگی، رئیس‌جمهور پیشین را به‌عنوان معاون خود برگزید، دادستان سابق را برکنار نکرد و کوشید تا با فراهم‌کردن حداکثر ‌همدلی و مشارکت، راه دشوار آزادی را آنچنان که خود توصیف می‌کند، همچنان طی و در ابعاد جدیدتری تعریف کند. او حاضر بود هر کاری کند تا مردم کشورش بتوانند با هم و در کنار هم زندگی کنند. ماندلا به‌خوبی این واقعیت را پذیرفته بود که سفید‌پوستان آفریقا همان مقدار آفریقا را از آن خود می‌دانند که سیاهپوستانش.

  فراتر از اصول و محدودیت‌ها
الگوبودن در شخصیت و روش زندگی برای مردم، مهم‌ترین و ماندگارترین چیزی است که از یک سیاست‌مدار و رهبر به‌جا می‌ماند و این چیزی بود که ماندلا به مردم کشورش داد. او کشوری را از تبعیض خشن رهاند و کمک کرد که سیاه و سفید، سرکوب‌شده و سرکوب‌گر با هم متحد شوند؛ آن هم به روشی که کسی تا حالا نتوانسته بود آن را انجام دهد. او آفریقای جنوبی را عاری از نژادپرستی کرد. برای این کار لازم بود او نهایت انعطاف‌پذیری را در شخصیت و روش‌اش داشته باشد. نتیجه این شد که ماندلا هیچ محدودیتی را برای شخصیت سیاسی‌اش نپذیرفت و همواره بین شخصیت‌های «رزمجو»، «فدایی»، «دیپلمات» و «سیاست‌مدار» نقش عوض کرد. او خودش در مورد این موضوع می‌گوید: «مسئله بر سر اصول نیست، بر سر تاکتیک است».

  شجاعت و واقع‌بینی
شاید یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های ماندلا را واقع‌بینی او می‌دانند. انسان‌های واقع‌بین می‌ترسند؛ چرا که به‌خوبی تهدیدهای واقعی را درک می‌کنند. ماندلا این واقعیت را که کینه‌توزی، برتری‌طلبی و عدم‌درک دیگران و انحصارطلبی چقدر می‌تواند صلح و آزادی را تهدید کند، به‌خوبی درک کرده بود و از آن می‌ترسید؛ همان‌قدر که از تهدیدهای واقعی دیگران می‌ترسید. تفسیر خود ماندلا از شجاعت و ترس اینگونه است: شجاعت به‌معنای نداشتن ترس نیست بلکه به این معنی است که در کنارزدن ترس، الهام‌بخش دیگران باشید. ماندلا، مانند پدری که خودش خطر و سختی را به‌خوبی درک کرده است و می‌ترسد اما مراقب احساس و فکر فرزندانش است، خود را شجاع، حمایت‌گر و متعهد نشان داده و در هر شرایطی لبخند زده است.

  تصمیم بموقع
اینکه کی باید دست از ایده، کار یا رابطه نه‌چندان موفق کشید، سخت‌ترین تصمیمی است که یک رهبر می‌تواند بگیرد. در بسیاری جهات، بزرگ‌ترین میراث ماندلا به‌عنوان رئیس‌جمهور روشی بود که او برای کناره‌گیری انتخاب کرد. وقتی او را در سال1994 برگزیدند، می‌توانست تا آخر عمر ریاست‌جمهوری را به‌عهده داشته باشد. بسیاری می‌گفتند که در ازای سال‌های بسیار زیادی که او در زندان گذرانده، این کمترین کاری است که آفریقای جنوبی می‌تواند برای او انجام دهد. اما او به‌راحتی از ادامه ریاست‌جمهوری نیز دست کشید و تقریبا هیچ مسئولیت دیگری را نپذیرفت. ماندلا به‌خوبی اهمیت دست‌کشیدن به‌موقع از هر چیزی را درک می‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید