• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121907
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYKOp
+
-

همراه با ۳دستور سرآشپز این هفته

یک قنادی در خانه شما

یک قنادی در خانه شما

سحر  غفوری

از نوجوانی علاقه زیادی به تهیه دسر و شیرینی‌پزی داشت و حدود ۸سال پیش وبلاگی مختص به آشپزی و معرفی انواع رسپی غذایی ایجاد کرد. در روزهای آمادگی برای کنکور و پس از آن هنگام تحصیل در دانشگاه، از فضای مجازی دور شد و گهگاهی به پخت‌وپزهای خانگی به دور از صفحات مجازی و انتشار آن می‌پرداخت. تا ۳سال پیش که بعد از اتمام دروس دانشگاهی خود تصمیم گرفت بار دیگر به فضای مجازی برگردد و فعالیت خود را از سر بگیرد. «شیما رسول‌زاده» آشپز ۲۴ساله این هفته، کارشناس رشته بیولوژی و بلاگر فعال در حوزه آشپزی در اینستاگرام است و حدود ۲۰۰هزار دنبال‌کننده دارد. او با امکانات خانگی و در دسترس، تنها با یک سه‌پایه و گوشی همراه، به ضبط کلیپ‌های صوتی و آموزش تصویری دسر و شیرینی‌جات می‌پردازد و با عشق و علاقه فراوان به روند فعلی خود ادامه می‌دهد. او برای این روزها که باید بیشتر در خانه بمانیم چند دستور کیک خانگی خوشمزه را معرفی کرده تا طعم شیرینی‌های قنادی را به خانه بیاوریم.

باقلوای ترکی

یکی از شیرینی‌های شربتی پرطرفدار در ایران و خاورمیانه و به‌ویژه کشور همسایه ما ترکیه، باقلواست که از گذشته تا به امروز به مناسبت اعیاد و جشن‌ها تهیه می‌شود. در گذشته به‌خاطر نوع خمیرهای نازک این شیرینی، کمی تهیه باقلوا در خانه سخت بود زیرا باید خمیرها را با زحمت باز کرده و آنها را نازک نازک روی هم می‌گذاشتند. اما حالا می‌توانید با خمیرهای آماده نازک، به راحتی این شیرینی را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم
  مغز بادام، پسته و گردو: ۳۰۰گرم
  کره پاستوریزه: ۲۰۰گرم
  خمیر باقلوا: یک‌بسته
 مواد لازم برای شهد:
  شکر: یک لیوان‌ونیم
  آب: یک‌لیوان
  گلاب: نصف لیوان
  زعفران: به میزان لازم
  آبلیموی تازه: یک قاشق چای‌خوری
  عرق هل: به میزان لازم

طرز تهیه
ابتدا شهد را درست کنید. برای شروع یک‌و‌نیم لیوان شکر را با یک لیوان آب، نصف‌لیوان گلاب و مقداری زعفران روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس مقداری آبلیمو و عرق هل اضافه کرده و بگذارید ۱۰دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و کمی سنگین و از حالت آبکی بودن خارج شود اما به هیچ عنوان نباید غلیظ شود. زمانی که آماده شد کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود. ۲۰۰گرم کره را روی حرارت یا داخل ماکروفر آب کرده اما فراموش نکنید که کف روی کره را حتماً بگیرید زیرا باعث می‌شود سطح روی باقلوا سوخته و ظاهر زیبایی نداشته باشد. چند لایه از خمیر باقلوا را به اندازه کف ظرف موردنظر برش بزنید. کف قالب را به خوبی با کره آب‌شده چرب کرده و یک لایه از خمیر باقلوا را که برش زده‌‌اید داخل قالب گذاشته و روی آن را کره بزنید. دوباره خمیر بعدی را قرار داده و مجددا روی آن را کره بزنید. این کار را ۶ تا ۷ بار تکرار کنید. سپس مغزهای آماده‌شده را روی آن بریزید. روی مغزها را نیز کره بمالید و بعد دوباره خمیر بعدی و روی آن را کره بزنید. دوباره ۶ یا ۷ لایه خمیر را کره بزنید و دوباره مغزها را ریخته و مراحل را تکرار کنید. مجدد ۶ یا ۷ لایه خمیر و کره بزنید. سپس با چاقوی تیز به شکل لوزی یا مثلث برش زده و در آخر سطح خمیر را هم کره بمالید. در فر با دمای ۱۹۰درجه، به‌مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قرار دهید و در آخر دمای گریل فر را هم روشن کنید تا در حدود ۲ دقیقه روی آن طلایی شود. زمانی که باقلوا را از فر خارج می‌کنید نیمی از شهدی که در دمای محیط خنک شده را به باقلوای داغ اضافه کرده و ظرف را به‌مدت یک ساعت در دمای محیط قرار‌دهید و پس از طی شدن زمان مورد‌نظر مجددا بقیه شهد را روی باقلوا بریزید. سپس به‌مدت ۱۲تا ۱۵ ساعت در یخچال قرار‌دهید.

رولت خامه‌‌ای به شکل تنه درخت

رولت درختی شکلاتی یکی از قدیمی‌ترین شکل رایج برای رولت است که هنوز هم در یخچال قنادی‌ها می‌توانیم این رولت را پیدا کنیم. این شیرینی مثل رولت‌های دیگر تهیه شده و فقط ظاهر آن شبیه تنه درخت می‌شود که این شباهت مستلزم داشتن طعم و رنگ شکلاتی است.

مواد لازم
  تخم‌مرغ: ۴‌عدد
  شکر: نصف‌لیوان
  آب‌جوش: ۳ قاشق غذاخوری
  آرد سفید: یک‌لیوان
  بیکینگ‌پودر: یک قاشق مربا‌خوری
  وانیل: به میزان لازم
  خامه قنادی: ۳۰۰‌گرم
  شکلات تخته‌ای: ۳۰۰‌گرم

طرز تهیه
سفیده و زرده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. سپس سفیده را با همزن بزنید تا سفید‌رنگ شود. حالا یک‌چهارم لیوان شکر اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا فرم‌گرفته و در صورت برگرداندن ظرف، نریزد. زرده، وانیل و مابقی شکر را با دور کند همزن حدودا ۵دقیقه بزنید تا کرم‌رنگ شود و سپس ۳‌قاشق غذاخوری آب‌جوش اضافه کنید و سریع با دور متوسط همزن ۲ تا ۳ دقیقه بزنید. آرد ۳‌بار الک‌شده و بیکینگ‌پودر و سفیده غلیظ‌شده را طی 3مرحله اضافه کنید و دورانی هم بزنید. در قالب کیک ۳۰ در ۴۰ کاغذ روغنی بگذارید و کمی چرب کنید و مواد را یکنواخت روی سطح قالب پخش‌کنید. قالب را در فر از قبل گرم‌شده در دمای ۲۱۰درجه به‌ مدت ۱۰ الی ۱۵‌دقیقه قرار‌دهید و در آخر چند دقیقه هم گریل را روشن کنید تا روی آن کمی طلایی شود. قالب را که بیرون آوردید با پارچه بپوشانید تا با گرمای خود خنک شود. سپس قالب را روی پارچه برگردانید و کاغذ روغنی را برداشته و با پارچه رول کنید. ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید. خامه قنادی را از فریزر درآورده و در ظرف استیل بریزید تا خامه نرم شود. سپس ۳دقیقه با دور کند همزن بزنید تا یکدست شود. ۳ الی ۴ دقیقه با دور تند هم بزنید تا فرم بگیرد. قبل از اینکه کامل فرم بگیرد، می‌توانید کمی پودر‌کاکائو اضافه کنید. از سوی دیگر کیک را باز کنید و خامه را روی آن پخش کرده و سپس رول کنید. برای طراحی کیک به شکل تنه درخت، ابتدا باید از یک سمت رولت اندازه ۶ یا ۷ سانت به‌صورت اریب ببرید و به‌عنوان تنه فرعی درخت، در یک سمت رولت قرار دهید و همه سطح رولت را با خامه کاکائویی کاور کنید. سپس گاناش شکلاتی خنک‌شده را ریخته و با چنگال، کل کیک را شیار بیندازید و در آخر روی کیک پودر کاکائو الک کنید تا شیارها زیباتر جلوه کنند. همچنین با گل و برگ هم می‌توانید تزئین کنید. کیک را به‌مدت ۸ ساعت در یخچال قرار دهید و سپس میل کنید.

کیک دبل‌چاکلت

افرادی که عاشق شکلات هستند بیشترین لذت را از خوردن کیک دبل‌چاکلت می‌برند؛ کیکی بسیار خوشمزه و زیبا که برای کافی‌شاپ‌ها و حتی در خانه به‌عنوان عصرانه یا برای میز اردور استفاده می‌شود. طرز تهیه کیک دبل چاکلت بسیار آسان است و می‌توانید آن را در کنار چای به‌عنوان یک عصرانه تهیه و میل کنید. این شما و این طرز تهیه دسر شکلاتی این هفته.

مواد لازم
  تخم‌مرغ: ۳عدد
  شکر: یک‌لیوان
  وانیل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  شیر ولرم: یک لیوان
  روغن مایع: دو‌سوم لیوان
  شکلات ذوب شده: ۱۵۰گرم
  آرد سفید قنادی: ۲‌لیوان
  پودر کاکائو: نصف لیوان
  بیکینگ‌پودر: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه
شکلات تخته‌‌ای خرد‌شده را روی بخار آب کتری بگذارید تا ذوب شود. آرد سفید، بیکینگ پودر و پودر‌کاکائو را با هم ۳مرتبه الک کرده و کنار بگذارید. تخم‌مرغ، وانیل و شکر را ۷ دقیقه هم بزنید تا حجیم و کرم‌رنگ شوند و سپس شکلات تخته‌‌ای ذوب شده، شیر ولرم و روغن مایع را اضافه کنید. مواد آردی را که از قبل الک کرده‌‌اید طی ۳مرحله اضافه و با لیسک دورانی هم بزنید. کف قالب را کاغذ روغنی بیندازید و مایه کیک را درون قالب ریخته و برای اینکه مایه یکنواخت پخش‌شود ۲بار روی سطح کار بکوبید. قالب را داخل فر با دمای ۱۸۰درجه از قبل گرم شده به‌مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه قرار دهید. حتما با خلال‌دندان تست کنید که پخته باشد. پس از گذشت نیم‌ساعت اول پخت، هر۵ دقیقه چک کنید. پس از اینکه کیک خنک شد با چاقوی اره‌‌ای تیز برش بزنید تا دو‌لایه کیک داشته باشید. بین دو‌لایه وسط گاناش شکلاتی را ریخته و در آخر کل کیک را با مابقی گاناش کاور کنید. همچنین برای درست‌کردن گاناش شکلاتی ۶ قاشق غذاخوری خامه صبحانه را بن‌ماری کنید تا داغ شود. سپس ۱۰۰گرم شکلات تخته‌‌ای خرد‌شده به آن اضافه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید