05
پنج شنبه 29 آبان 1399
شماره 8089
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

باران غمگین است به وقت کرونا

یادداشت
باران و باز باران آمد و می‌آید اما نه مثل همیشه‌ها؛ کمی افسرده و دلواپس می‌آید چون می‌داند ما اسیر کرونا و نگران گرداب در خیابان و سیل در بیابانیم.
ویژه
آشپزی یکی از تجربه‌های لذتبخش و مهارت‌های مفرح زندگی است که برای همگان کاربرد دارد. حتی اگر یک‌بار هم آشپزی کرده باشید، لذت آن را چشیده‌اید.
تا یک دهه قبل، قضاوت یک داور زن ایرانی در مسابقات مردان برای اهالی ورزش غیرقابل باور بود اما این اتفاق افتاد و گلاره ناظمی به نخستین بانوی ورزش ایران که در مسابقات مردان سوت زده بدل شد.
این مطلب، درباره مسن‌ترین انسان‌های کره زمین است. در زندگی همین چند نفر به‌راحتی می‌توان اتفاق‌های ساده‌ای را یافت که غیر از زندگی سالم، عمری طولانی هم برایشان رقم زده.
کتاب خانه
شاید اگر آقای ستایش، معلم ادبیات هنرستان صنعتی شیراز که به هیچ هنرجویی نمره کامل نمی‌داد، آن نمره 20 را پای برگه انشای علی‌اصغر شیرزادی نوجوان نمی‌نوشت، سرنوشت یکی از نویسندگان مطرح روزگار ما طور دیگری رقم می‌خورد.
همه ما مهدی اخوان‌ثالث، این شاعر پرآوازه معاصر و این کیمیاگر شعر فارسی را می‌شناسیم و حتی گاهی شعرهایش را زیر لب زمزمه می‌کنیم.
در تاریخ ایران و البته نزد شهروندان ایرانی، از سورنا همیشه به نیکی یاد می‌شود؛ سردار بزرگ ایرانی در دوره اشکانیان که هم آدم خردمندی بوده، هم در جنگاوری و شجاعت رودست نداشته است.
مهران غفوریان، کمدین محبوب سینما و تلویزیون از احوالات این روزهایش می‌گوید

می‌خواهم خودم را در فیلم جدی محک بزنم

عکاس: مرتضی تامینی
مهران غفوریان را بیشتر با سریال‌های کمدی و نقش‌های طنازانه‌اش می‌شناسیم.
ردپای بی‌پولی بر روان

ردپای بی‌پولی بر روان

می‌گویند جیب که خالی باشد، اعصاب برای کسی باقی نمی‌ماند.
چنارستانی به نام طهران
چنارستانی به نام طهران
اگر استانبول شهر «سرو»هاست و توکیو شهر درختان «گیلاس»، اگر پاریس را با کافه‌هایش می‌شناسند و آمستردام را با گل‌هایش، اگر لندن شهر «مه» است، فلورانس شهر «زنبق»ها، سیدنی شهر «بندر»ها و پراگ شهر «برج»ها، بی‌شک تهران ما شهر چنارهاست. واقعیت این است که چنارهای بلندبالا و تنومند با برگ‌های پنجه‌ای، یکی از نمادهای طبیعی تهران به‌حساب می‌آیند و به‌نوعی شناسنامه پایتخت هستند؛ چنارهایی که برخی از آنها حتی عمری بیشتر از پیدایش پایتخت دارند و سال‌های سال است که لقب کهنسال‌ترین موجودات زنده تهران را یدک می‌کشند!
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
یکی از شعرای مطرح امروز کشورمان را، باید گروس عبدالملکیان بدانیم؛ شاعری که شعرها و تخیلش، توانسته مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را به سمت و سوی شعرهایش بکشاند.