• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116220
+
-

گزارشی از پیرترین انسان‌های جهان و ایران

وقتی سال‌ها کم می‌آورند!

مسافر خانه
وقتی سال‌ها کم می‌آورند!

این مطلب، درباره مسن‌ترین انسان‌های کره زمین است. در زندگی همین چند نفر به‌راحتی می‌توان اتفاق‌های ساده‌ای را یافت که غیر از زندگی سالم، عمری طولانی هم برایشان رقم زده. آمار نشان می‌دهد که زنان به‌طور متوسط بیشتر از مردان عمر می‌کنند. میانگین طول عمر مردان ۷۶ سال است، درحالی‌که میانگین طول عمر زنان ۸۱ سال برآورد شده. با همه این تفاسیر و برآورد‌ها که شامل عمر معمولی انسان‌ها می‌شود، تعداد انگشت‌شماری هم هستند که داستان طول عمر و زندگی‌شان با ثبت در کتاب رکورد‌ها و تاریخ کشورشان همیشه خواندنی است.

تا ۵ سال قبل از مرگش سیگار می‌کشید
جین کالمنت فرانسوی هم پیر‌ترین زن دنیاست که در زمان مرگ ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز سن داشت. او در ۲۱ فوریه ۱۸۷۵ در شهر آرلس به دنیا آمد. به گفته جین، راز طول عمر او در دور بودن از هرگونه استرس و استفاده از روغن زیتون بود. جین تا سن صدسالگی برای رفت‌وآمد از دوچرخه استفاده می‌کرد. اما نکته منفی‌ای که در زندگی‌اش به چشم می‌خورد این بود که تا ۵ سال قبل از مرگش سیگار می‌کشید و در طول هفته نزدیک به یک کیلو شکلات می‌خورد! جین در زندگی طولانی خود شاهد اختراعات مهمی بود. او حتی در سن سیزده‌سالگی خود در سال ۱۸۸۸ موفق به ملاقات با ونسان ونگوگ شده بود. جین کالمنت تا سن صدسالگی به‌شدت سیگار می‌کشید.

پیری که شهرت بقیه را نداشت
لوسی با داشتن ۱۱۷ سال و ۲۲۴ روز سن و اصلیتی آفریقایی آمریکایی، به‌عنوان پیر‌ترین انسان سیاهپوست دنیا شناخته می‌شد. او در ۱۶جولای ۱۸۷۵ در آلاباما به دنیا آمد و در زمان پخش اعلامیه مشهور آزادی لینکلن، ۱۲ سال سن داشت. لوسی هانا با وجود داشتن سن بالا‌تر از ۱۰۰سال و ثبت نامش در کتاب رکورد‌ها به‌عنوان یکی از مسن‌ترین افراد جهان، به اندازه بقیه پیر‌ترین‌ها دیده نشد. شاید این به‌دلیل همزمان شدن زندگی او با جین کالمنت بود. لوسی در سال ۱۹۰۱ در سرزمین خودش ازدواج کرد و صاحب ۸ فرزند شد که البته ۶ فرزند او قبل از مادرشان از دنیا رفتند. این زن سیاهپوست درست در زمانی زندگی می‌کرد که تبعیض نژادی در اوج خود بود.

ترک الکل و سیگار، ۲۷ سال به او عمر بخشید
این زن پیر برای چندین سال رکورد پیر‌ترین انسان را در اختیار داشت. زمانی که ماری لوئیز میلر در ۱۶ آوریل ۱۹۹۸ از دنیا رفت، ۱۱۷ سال و ۲۳۰ روز سن داشت. دختر بزرگش ۹۰ سال سن داشت و یکی از پسرانش تا زمان مرگش، همراه با او در خانه سالمندان بستری بود. این زن فرانسوی - کانادایی، در ۲۹ آگوست ۱۸۸۰ در دهکده‌ای در کبک به دنیا آمد. همسر اول ماری زمانی که او ۳۰ سال سن داشت، بر اثر ابتلا به ذات‌الریه از دنیا رفت. او درباره طول عمر خود می‌گوید که «ذهن من هیچ‌گاه مشغول مشکلات پیش پا افتاده اطرافم نیست و حتی از کمترین‌ها هم بهترین استفاده‌ام را کرده‌ام و هیچ وقت از نداشته‌هایم نترسیده‌ام». ماری تمام عمر خود را کار می‌کرد و با داشتن ۱۰ فرزند، تقریباً هیچ وقت در زندگی‌ بیکار نبود. ماری همین کار زیاد و روحیه خستگی‌ناپذیر خود را راز عمر طولانی‌اش می‌دانست.

تاریخ تولد: ۱۸۸۰
آنتیسا که براساس شناسنامه‌اش هشتم جولای ۱۸۸۰ به دنیا آمده بود، در دهکده‌ای به نام «ساچینو» در گرجستان زندگی می‌کرد. دارای ۱۲ نوه، ۱۸ نتیجه و ۴ نبیره بود. او در سال ۱۹۶۵ یعنی در سن ۸۵ سالگی بازنشسته شد. آنتیسا کویچواز زمانی که از دنیا رفت ۱۳۲ سال سن داشت. تمام مدارک هویتی و شناسنامه آنتیسا، سنش را ۱۳۲ سال نشان می‌دادند، ولی این موضوع که آیا این سن حقیقت داشته یا نه، هنوز هم به‌درستی مشخص نیست. اگر سن آنتیسا ۱۳۲ سال باشد، او پیر‌ترین انسان دنیا نیز به‌حساب می‌آید. وقتی لنین به قدرت رسید، آنتیسا ۳۷ ساله بود. او شاهد 2جنگ جهانی و نیز سقوط اتحاد جماهیر شوروی هم بود. در دهه اخر عمرش مشکل اصلی وی راه رفتن بود اما بستگان او می‌گویند که تا آخرین لحظه مغزش کاملاً هوشیار بود. راز طول عمر آنتیسا کویچاوا تغذیه سالم و استفاده از محصولات ارگانیک بود.

مسن‌ترین مرد ایرانی در ابرکوه
عباس فلاح‌زاده، پیرمردی ابرکوهی بود که با زندگی و تغذیه سالم، کار و تلاش و پیاده‌روی توانست به سن ۱۲8سالگی برسد. اطلاعات شناسنامه‌ای عباس فلاح‌زاده می‌گوید متولد ۱۲۷۹ شمسی بود، ولی به گفته بعضی از آشنایان، خودش بار‌ها اظهار کرد که در هنگام دریافت شناسنامه ۱۵ سال سن داشت. بسیاری از مردم در زمان شروع ثبت اطلاعات سجلی به دلایلی و ازجمله ترس از اجباری رفتن (سربازی رفتن)، سن واقعی خود را به مأموران اعلام نمی‌کردند که اگر به این دلایل استناد کنیم، او پیرمردی ۱۲8ساله بود که فوت کرد. او می‌توانست پیر‌ترین فرد جهان نیز لقب بگیرد. اگر به اطلاعات شناسنامه‌ای او نیز بسنده کنیم، در ایران مسن‌ترین مرد ایرانی بود. همه عمر خود را چوپانی کرد و از همین درآمد، 6دختر و یک پسر خود را سر و سامان داد. فلاح‌زاده که در شهر مهردشت بخش بهمن ابرکوه ساکن بود، در سلامت کامل به سر می‌برد و طبق معاینات پزشکی، دچار هیچ ناراحتی فشار خون و چربی خون نبود و ضربان قلب و نبضش طبیعی بود. کارهای روزانه‌اش را خودش انجام می‌داد و پا به پای جوانان قدم بر می‌داشت. او در سال 92 درگذشت.

رمز و راز زندگی طولانی‌ چشم‌بادامی‌های بالای 100سال
رکوردداران سرزمین آفتاب تابان

ژاپنی‌ها زیاد عمر می‌کنند؛ این را ما نمی‌گوییم، هنگامی که رکوردهای گینس را می‌بینیم مطمئن می‌شویم که در این کشور آسیای شرقی، چنین اتفاقی در حال وقوع است. درحال حاضر 50هزار ژاپنی با سنی بالای۱۰۰ سال در ژاپن زندگی می‌کنند.

  این شهر جاودانی
یکی از 50هزار سالمندی که در ژاپن زندگی می‌کرد، ژیرمون کیمورا بود. پیر‌ترین مرد جهان که نامش در گینس ثبت شد. سرزمین کیوتانگو در غرب ژاپن واقع است. ولی راز این طول عمر در این شهر چیست؟ کیوتانگو علاوه بر کیمورا ۹۴ شهروند دیگر دارد که بیشتر از ۱۰۰ سال دارند. ژیرمون کیمورا در طول زندگی‌اش سلطنت ۴ پادشاه را تجربه کرد. کیمورا ۱۴ نوه، ۲۵ نتیجه و ۱۴ نبیره دارد. ژیرمون کیمورا نه‌تنها پیر‌ترین مرد دنیا بود، بلکه تنها انسان زنده‌ای در زمان خودش بود که در قرن ۱۹ میلادی متولد شده. این پیرمرد ۱۱۶ ساله برای عمر طولانی خود رازی کوچک داشت که قبل از مرگش آن را افشا کرد.

  تغذیه سالم و کم‌چرب
کیمورا راز این طول عمر را تغذیه سالم و مناسب می‌دانست. او توصیه می‌کرد که مناسب و به اندازه غذا خوردن، یکی از علل طول عمر است. او معتقد بود نباید در غذا خوردن افراط کرد و با رژیم گرفتن سخت مخالف بود. شاید دلیل اینکه چرا ژاپنی‌ها اینقدر عمر می‌کنند، تغذیه‌شان باشد. اغلب غذاهای ژاپنی کم‌چرب هستند که همین مسئله، به‌عنوان یکی از دلایل طول عمر به‌حساب می‌آید.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید