• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116204
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

شعر بی‌مرز
  گزیده اشعار گروس عبدالملکیان


یکی از شعرای مطرح امروز کشورمان را، باید گروس عبدالملکیان بدانیم؛ شاعری که شعرها و تخیلش، توانسته مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را به سمت و سوی شعرهایش بکشاند. عبدالملکیان غالباً در حوزه شعر نو طبع‌آزمایی می‌کند و در این زمینه، جزو شعرای شاخص حال حاضر ایران است. اما به‌تازگی خبر رسیده که اشعار این شاعر نوسرا، به زبان عربی برگردان شده و حتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه هم عرضه شده. ترجمه‌ای که اصغر علی‌کرمی، مترجم و نویسنده ایرانی انجام داده و بازخوردهای خوبی هم بین مخاطبان عرب‌زبان داشته. ضمن اینکه این نکته را هم نباید از یاد برد که برگردان اشعار نو، برای مخاطبان زبان مقصد باورپذیرتر است؛ چرا که در این میانه نه وزن شعر قربانی می‌شود و نه رویکردهای صوری آنکه به هنگامه ترجمه غالباً از بین می‌رود. این کتاب با عنوان «جسرُ لا یومل احداً الی بیته» (پلی که هیچ‌کس را به خانه نمی‌رساند) در انتشارات «تکوین» کویت منتشر شده؛ شامل 34قطعه شعر از کتاب‌های «رنگ‌های رفته دنیا»، «حفره‌ها» و «پذیرفتن» این شاعر. جالب اینکه انتشارات تکوین، ناشر این کتاب، جزو معتبرترین انتشارات جهان عرب است و از ایران نیز تا به حال مجموعه اشعاری از فروغ فرخزاد و سهراب سپهری را نشر داده.

ماجرای پی‌پی
  پی‌پی جوراب‌بلند


خبر رسیده است که این روزها به مناسبت سالروز تولد آسترید لیندگرن، مجموعه‌ای از این نویسنده نامدار کودک و نوجوان بازنشر شده است. این نویسنده سوئدی، به قدری اثرگذار بوده که عده‌ای او را بزرگ‌ترین نویسنده سوئدی می‌دانند و حتی جایزه‌ای نیز با نام او برگزار می‌شود. حالا به این مناسبت، مجموعه «پی‌پی جوراب‌بلند» از این نویسنده، مجدداً بازنشر شده تا در دسترس مخاطبان کودک و نوجوان باشد. این مجموعه کتاب، شامل 3جلد است به نام‌های پی‌پی جوراب‌بلند، «پی‌پی روی عرشه کشتی» و «پی‌پی در جزیره». جالب اینکه از نخستین تاریخ انتشار این کتاب‌ها 75سال می‌گذرد. اما هنوز هم در کشورهای مختلف طرفداران خودش را دارد. دلیل ماندگاری اثر هم آن است که نویسنده سعی کرده با نگاهی طنزگونه و فانتزی، مسائل پیچیده زندگی انسانی را به زبان ساده تحویل کودکان و نوجوانان بدهد. از دیگر نکته‌های جالبی که درباره این شخصیت و این کتاب مطرح است، نوع شخصیت‌پردازی کاراکتر آن است. در واقع در این اثر خبری از یک کودک شسته و رفته و مؤدب و... نیست، هرچند که شخصیت اصلی کتاب قرار نیست بدآموزی هم داشته باشد. اما او این شجاعت را دارد که از چهارچوب‌های رایج و کلیشه‌ای خارج شده و دنبال رؤیاهای خودش برود.

هنر بزرگ اندیشیدن
  جادوی فکر بزرگ


کتاب «جادوی فکر بزرگ» یکی از کتاب‌های خوب و درست و حسابی است که در حوزه موفقیت و روانشناسی مثبت می‌توانید بخوانید. کتابی که نویسنده‌اش دکتر شوارتز است و فروش بالایی هم در سطح جهانی داشته و گفته می‌شود که حتی در خود ایران، نیم‌میلیون نسخه تیراژ نسخه‌های مختلف آن بوده. در این کتاب، البته شما پای صحبت‌های یک دکتر می‌نشینید، اما بیشتر با مثال‌ها سر و کار داشته و دارید و همین مثال‌ها باعث می‌شوند تا به‌راحتی هر چه بیشتری بتوانید کل ایده‌ها را درک کنید. جالب اینکه نسخه‌های صوتی این کتاب هم منتشر شده و در دسترس است. فصل‌های مختلف این کتاب از این قرار است: به موفقیت خود ایمان داشته باشید، با عذرتراشی یا بیماری شکست‌ناپذیری مقابله کنید، به‌ خود اعتماد کنید و ترس را از میان بردارید، چگونه بزرگ بیندیشیم، چگونه به تفکر و تجسم خلاق دست پیدا کنیم، شخصیت شما تابع اندیشه شماست، بر محیط اطراف خود مسلط شوید، از نگرش‌های خود حامیان سرسخت بسازید،  مردم را دوست داشته باشید، حرکت را به‌ صورت عادت دربیاورید، چگونه از شکست، موفقیت بسازیم، رهبران چگونه می‌اندیشند و هدف را محملی برای تکامل و تعالی خود قرار دهید.

پنج فصل رؤیا
  زنی در فصل پنجم


این کتاب، اثری است درباره مردم پشت جبهه، در جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران. کتاب را مینودخت امیری نوشته و یکی از کتاب‌هایی است که دریچه‌ای تازه به این حوزه می‌گشاید. نویسنده کتاب می‌گوید: «ما از شهدا و از جبهه زیاد نوشتیم، نه اینکه زیاد نوشتیم نباید دیگر بنویسیم، اتفاقاً هر قدر در این زمینه کار کنیم کم است اما انصافاً و وجدانا کسی از مردم پشت جبهه چیزی ننوشته است». نویسنده در واقع اشاره می‌کند که کتابش، با اینکه یک رمان است، اما کاملاً مستندنگارانه نوشته شده. بدین شکل که همه وقایع آن واقعیت دارند. او در این اثر زندگی زنی خودساخته به نام رؤیا را روایت می‌کند که در سر پل‌ذهاب زندگی می‌کند. مادرش را در نوجوانی از دست می‌دهد و با شروع جنگ به کرمانشاه مهاجرت می‌کنند. ناچار می‌شوند که در منزل عموی فقیرشان ساکن شوند. اما خانواده پنج نفره عموی فقیرشان هم در جریان بمباران‌ها شهید می‌شوند. رمان در 5فصل شکل گرفته که اول آنها پاییز است و همینطور پیش می‌رود. ماجراهای اتفاق افتاده در این خانواده در طول جنگ، در واقع نگاهی اجتماعی به جنگ است. نگاهی که کم‌تر مورد پردازش قرار گرفته است.

جویندگان گذشته
  گیم خاکستری

این بازی ایرانی که برای سیستم‌های رایانه‌ای طراحی شده، کار شرکت‌های ایرانی است. «بازی خاکستری» (The GRAY) گیمی است که در حوزه گیم‌های اکشن طبقه‌بندی می‌شود و شما می‌توانید یک بازی «شوتر سوم شخص» را تجربه کنید. بازی از گرافیک بسیار خوبی سود می‌برد و داستان پرکششی را هم برایش انتخاب کرده‌اند. گیم پلی بازی نیز مبتنی بر رویکرد سنگرگیری است. شخصیت‌های بازی شما درحالی‌که به سمت هدف‌شان می‌روند، پناه گرفته و به سمت دشمنان خود تیراندازی کرده و سعی می‌کنند آنها را از بین ببرند. اما داستان بازی چگونه است؟ در این بازی، با شخصیت اصلی مردی روبه‌رو هستیم که قصد دارد گذشته‌اش را پس بگیرد؛ چرا که در این گذشته مبهم قدرت و پسرش را از دست داده است. او سعی می‌کند رهبری گروهی را عهده‌دار شود تا به این هدف برسد، اما به واسطه اتفاقاتی که برایش افتاده جز یک نفر، به کسی دیگر اعتماد ندارد. این دو با هم همراه شده و به سمت هدف‌شان می‌رسند. طراحی گرافیکی بازی سه‌بعدی و بسیار چشم‌نواز در استانداردهای جهانی است. در کنار هیجان موجود در بازی، می‌توانید از سلاح‌های مختلف و به‌روزی هم
استفاده کنید.

کشف یک معما
  شیطان در پایتخت

این شما و این هم یک بازی ایرانی و رایانه‌ای دیگر که هم سرگرم‌کننده است، هم اکشن و هم تاریخی. اساساً بازی شیطان در پایتخت، از روی وقایع تاریخی طراحی شده است تا آموزنده هم باشد. سازندگان بازی از کودتای 28مرداد 1332 برای تم تاریخی بازی‌شان استفاده کرده‌اند. این بازی را در کنار بازی سال‌های سیاه می‌توانید جزو مواردی بدانید که به این کودتا پرداخته‌اند و در آن شکل گرفته‌اند. در واقع این بازی از شمال کشور و رمز نفت شمال آغاز می‌شود که به گفته سازندگانش، کمتر در ماجرای کودتای سیاه 32 مورد توجه قرار گرفته. این بازی رویکرد کارآگاهی داشته و شما با استفاده از جست‌وجوی محیط، صحبت با مظنونین و بازجویی از آنان، استفاده از آیتم‌ها در مکان مناسب، یافتن مدارک و سرنخ‌های مخفی شده در محیط و موارد دیگر، باید معما را حل کنید و به موفقیت برسید. در این بازی قتل‌های برنامه‌ریزی در شمال کشور را باید پیگیری کنید که همه سرنخ‌ها به پایتخت می‌رسد. این بازی 27کاراکتر منحصر به فرد دارد که هر کدام به نوبه ‌خودشان، باید داستان را به پیش ببرند. طراحی گرافیکی بازی هم دوبعدی و سیاه و سفید و کلاسیک اتفاق افتاده است.

شغل تولید ویدئو
  کسب درآمد از آپارات

در پلتفرم‌های نمایش ویدئوی خارجی، سازوکارهای بسیار دقیقی برای کسب درآمد طراحی شده. یعنی چه؟ یعنی شما به ‌عنوان تولیدکننده محتوا، این حق را دارید که از درآمد کلی پلتفرم یا سایت نمایش، بهره‌مند شوید. این ایده تا مدت‌ها در ایران یک ‌رؤیا بود، اما حالا پلتفرم آپارات این امکان را فراهم کرده تا بتوانید از ویدئوهای تولید شده، درآمدی هم داشته باشید. این درآمد از درصدی که از ناحیه تبلیغات جذب شده به محتوای شما حاصل می‌شود، به‌ دست می‌آید. البته مبلغ درنظر گرفته شده قطعاً به میزان نمونه‌های خارجی نیست، ولی برای شروع بدک به‌ نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه در مورد نمونه‌های خارجی نیز ما چون با مشکل تحریم روبه‌رو هستیم، به‌سختی می‌توانیم مستقیم وارد شویم. هرچند شنیده شده چند نفری ازجمله یک کارگردان، موفق به این کار شده و درآمد خوبی هم داشته‌اند. اما به هر حال نمونه داخلی آپارات دم دست هست. ضمن اینکه شما اگر در ادامه مسیر حرفه‌ای‌تر هم ظاهر شوید، می‌توانید اقدام به همکاری‌های پول‌سازتر دیگری هم کنید. پس یکی از فعالیت‌های رایج شما در زمان‌های خانه ماندن، می‌تواند تولید محتواهای به درد بخور برای کسب بیننده و به‌منظور کسب درآمد باشد؛ هرچند کم. کم‌کم که به پیش بروید، وضعیت بهتر خواهد شد. به این منظور نخستین قدم ثبت‌نام شما در پلتفرم آپارات است.


خالق عروسک‌ها
  عروسک‌بافی

به‌طور کلی هنر بافتنی‌ها، می‌تواند یکی از کارگشاترین ایده‌ها برای وقت‌گذرانی مفید شما در خانه باشد. اما بافتنی‌ها خودشان یک دنیای بی‌پایان بوده و شامل موارد زیادی می‌شوند. در این‌جا قصد داریم به شما پیشنهاد عروسک‌بافی را بدهیم که شاخه‌ای از همان هنر بافتنی‌هاست. در علاقه بچه‌ها به عروسک‌ها که جای شک و شبهه‌ای نیست. اما بیشتر عروسک‌ها پلاستیکی و آهنگی و حتی چوبی و... هستند. اما عروسک‌های کاموایی و بافتنی، هم زیبایی چشم‌نوازتری داشته و هم گرم‌تر و صمیمی‌تر به ‌نظر می‌رسند. به همین دلیل است که می‌توانید با آموزش عروسک‌بافی، هم وقت‌های فراغت‌تان را به خوبی بگذرانید، هم در ادامه راه به درآمدزایی هم برسید. عروسک‌هایی که در این حوزه تولید می‌شوند، هم قابلیت شست‌وشو داشته و هم در ده‌ها و صدها مدل متنوع می‌توانند تولید شوند. می‌توانید نمونه‌های قلاب‌بافی و بافتنی‌شان را یاد بگیرید و در خانه مدام عروسک ببافید. به این منظور شما نیاز به آموزش‌های موجود دارید که به‌صورت ویدئویی در اینترنت موجود است. همچنین نیاز به وسایلی چون کامواهای رنگارنگ، یک جفت میل با شماره‌های مورد نیاز، سوزن کاموادوزی، پنبه قابل شست‌و‌شو، پارچه جیر آبی و مشکی برای چشم‌ها، چسب مایع، مدادهای رنگی برای رنگ‌آمیزی بخش‌های مختلف و... خواهید داشت.

کارخانه‌‌ات را بساز
  گیم Make More


آدم‌های امروز وقت فراغت دارند، هر قدر هم که سرشان شلوغ باشد. این همه آمار دانلود بازی و تماشای فیلم و...، نشان می‌دهد که این وقت آزاد ولو به اندازه یکی‌دو ساعت یا به اندازه حضور در وسایل نقلیه عمومی و استفاده از موبایل و... وجود دارد. از سوی دیگر مردم علاقه زیادی به گیم‌ها هم دارند. پس چرا از ترکیب این دو، فرصتی برای یک فعالیت سازنده ایجاد نکرد؟ مثلاً درگیر یک بازی سازنده شوید که عملاً هوش مدیریتی و مالی شما را افزایش بدهد. بازی «make more»، گیمی است که در همین حوزه شکل گرفته و قرار است شما را با خودش به یک کارخانه ببرد. در این بازی، شما با نسخه شبیه‌ساز جالب یک کارخانه روبه‌رو هستید و باید کارکنان و کارگران و متخصصانی را که لازم دارید، استخدام کنید. بعدش هم سعی کنید مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را به آنها یاد بدهید. که چه بشود؟ که پول و سود بیشتری به‌دست بیاورید.

جانشین سلطان
  بردگیم پدرخوانده

تا حالا فیلم پدرخوانده را دیده‌اید؟ درباره دن‌کورلئونه چیزهایی شنیده‌اید؟ کلاً هر کسی که می‌خواهد در هر قلمرو و حوزه‌ای، قدرت زیادی به‌دست بیاورد، معروف به پدرخوانده می‌شود. به مفهوم کسی که نفوذ غالباً غیرقانونی زیادی دارد. بازی پدرخوانده نیز بر همین اساس ساخته شده است. در این بازی، بازیکنان قصد دارند جانشین دن‌ویتو کورلئونه شوند؛ البته بعد از مرگش. به همین دلیل است که شروع به قلمروگیری و مافیابازی و شرارت می‌کنند. این بازی در سال2017 میلادی توسط اریک لنگ، طراح بزرگ بازی‌ ساخته شد. البته برگرفته از فیلم و کتاب پدرخوانده. سبک بازی را هم که سبک قلمروگیری تعیین کرده بودند. هر بازیکن نماینده یک خانواده است. در ابتدای بازی به هر بازیکن یک چمدان آهنی، 9نشانگر کنترل منطقه به رنگ مجسمه‌ها، 2نوچه، 3مجسمه اعضای خانواده و یک کارت پول با ارزش‌های مختلف و 2کارت شغل داده می‌شود. البته اینها تصادفی داده می‌شوند.

صدای زیبای عشق

  شهر خاموش

یکی از چهره‌های جهانی موسیقی ایران بدون شک کیهان کلهر است، کسی که دیگر موزیسین‌های خارجی به همکاری با او افتخار می‌کنند و مشتاقند. همین وجهه بین‌المللی این هنرمند باعث شده تا سال گذشته، آلبوم «شهر خاموش» را همراه با نوازندگان خارجی راهی بازارهای ایران و جهان کند. این آلبوم توسط کیهان کلهر و بروکلین رایدر و کوارتت زهی آمریکایی کار شده است. از دیگر نوازندگان آن نیز می‌توان به کالین جاکوپسن، جانی کندلزمن، نیکلاس کوردز، اریک جاکوپسن، جفری بیچر، مارک سوتر و سیامک آقایی اشاره کرد. البته اشاره شده که ضبط استودیویی این آلبوم در ژانویه 2007 در نیویورک انجام شده، درحالی‌که سال گذشته این 2 نوازنده اجرایی هم داشتند و تاریخ ارائه آلبوم هم 98 ذکر شده است. اما در نهایت اینکه این آلبوم به واسطه اجراهای سال 98 کیهان کلهر، بار دیگر سر زبان‌ها افتاده و مطرح شد. این آلبوم به سفارش هاروارد تولید شده و البته تقدیم به مردم مظلوم حلبچه شده است. این آلبوم در ژانر کلاسیک خاورمیانه تولید شده و بازخوردهای خوبی هم داشته است. زمینه‌های کردی و نواحی خراسان و سنتی ایرانی و... هم در این قطعه‌ها نمودار است.

آرامش در حضور او

  آلبوم شهر مناجات

از قدیم‌الایام در حوزه شعر و موسیقی، ژانر مناجات‌خوانی به‌صورت فارسی، به‌شدت رایج بوده. حتی بخشی از آثار درخشان ادبیات منظوم فارسی نیز در این حوزه شکل گرفته که شامل راز و نیاز انسان و خدای اوست. امسال نیز آلبوم راهی بازار شد که ادای دینی به این نوع هنر و شعر بود. این آلبوم توسط مجموعه‌ای از خوانندگان اجرا شده است. خوانندگان این آلبوم عبارتند از محمدتقی سعیدی، حسام‌الدین سراج، جمال‌الدین منبری، فاضل جمشیدی، حسین علیشاپور، رسول رهو، بامداد فلاحتی، حمید خزایی، سیدمحسن حسینی و هادی فیض‌آبادی. در اشعار این آلبوم نیز غالباً از اشعار شاعران کلاسیک و قدیمی استفاده شده است. اشعار استفاده شده شامل این شاعران است: خیام، نظامی، بیدل دهلوی، حافظ، رضی‌الدین آرتیمانی، عطار، مولانا، علیرضا قزوه و میلاد عرفان‌پور. این آلبوم توسط مرکز موسیقی حوزه هنری و سروش و مرکز سرود و موسیقی صدا و سیما ارائه شده است و هنوز هم می‌توان به آن دسترسی داشت. در واقع زمان ارائه این آلبوم، به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان بود. اما اشعار و موسیقی مناجاتی به‌گونه‌ای نیست که تنها به مناسبت خاصی ارتباط داشته باشد و به همین دلیل، چنین آلبومی را همیشه می‌توان 
گوش کرد.

درهای بیروت

  بی‌تابی بلقیس

وقتی که ماجرای انفجار بیروت اتفاق افتاد، همدردی زیادی را بین اهالی هنر و موسیقی ایران برانگیخت. یکی از این همدردی‌ها، ساخت اثری با نام بی‌تابی بلقیس بود که به همت بنیاد رودکی تولید شد. خبر رسیده که رئیس‌جمهور لبنان، میشل عون، از تولید چنین قطعه‌ای که با شعار «بیروت! درد تو درد من است» تشکر کرده و مراتب سپاسگزاری خود را طی نامه‌ای، به سازندگان این اثر اعلام کرده. این اثر توسط سفیر ایران در لبنان تقدیم رئیس‌جمهور این کشور شده بود. در این نامه آمده: «این هدیه فرهنگی با ارزش تولیدی رایزنی فرهنگی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی که پیام وفاداری و همبستگی با لبنان و شهدای انفجار بندر بیروت بود، مورد توجه و خوشایند جناب رئیس‌جمهور قرار گرفت. به‌ویژه آنکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدات موسیقایی از نظر محتوا و نشر آن به شمار می‌رود». اما درباره این قطعه و نماهنگ بیشتر بدانیم. این قطعه چندی پیش با دعوت از آندره الحاج، رهبر ارکستر ملی لبنان و با رهبری وی، ساخته شد. شعر این اثر را اهورا ایمان سروده و آهنگسازی‌اش هم با فردین خلعتبری بوده. آواز آن نیز کار حمیدرضا نوربخش است. این اثر توسط ارکستر ملی ایران در تالار وحدت اجرا شد.

بارون شو

  مجنون

حمید هیراد هم تازگی‌ها یک تک‌آهنگ تولید کرده است. تک‌آهنگ‌ها در زمانه‌ای که موزیسین‌ها و خوانندگان قادر نیستند آلبوم تولید کنند، راهکار مناسبی برای ماندگاری آنها هستند. این تک‌آهنگ‌ها البته باید مجوز ارشاد را هم داشته باشند تا در کانال‌ها و سایت‌های موسیقی، قابلیت دانلود و پخش داشته باشند. حالا حمید هیراد برای اینکه از یاد مخاطبان خودش و موسیقی پاپ ایرانی نرود، تک‌آهنگی دیگر را تولید کرده است به نام «مجنون». کارهای هیراد البته بالا و پایین زیادی دارد و اینطور نیست که همیشه خوب باشند. اما این اثر را می‌توان گفت که خوب از آب در آمده است. ترانه این کار را خود او همراه با هادی زینتی سروده‌اند. در ترانه این قطعه چنین آمده است: «مات چشماتم ببین/ تو روبه‌روی من بشین/دنیارو می‌زنم زمین/محو تماشاتم همین/بیا راحت بسوزون این/کویر خشک و خالی رو/بیا و شعله‌ور کن این/ همه شب‌زنده‌داری رو/بیا بارون شو ببار آروم کن/ بیا لیلا شو منو مجنون کن... /عشق دلم بال و پرم تاج سرم فقط تو/ماه دلم شاه دلم رفیق من فقط تو...». قطعه قبلی این خواننده با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود. این قطعه را نیز می‌توانید از سایت‌های موسیقی دانلود کنید.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید