• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116227
+
-

زهره قاسمی - سرآشپز جوان - طرز تهیه 3مدل شیرینی ساده را آموزش می‌دهد

کام‌تان را شیرین کنید

کام‌تان را شیرین کنید

سحرغفوری 

آشپزی یکی از تجربه‌های لذتبخش و مهارت‌های مفرح زندگی است که برای همگان کاربرد دارد. حتی اگر یک‌بار هم آشپزی کرده باشید، لذت آن را چشیده‌اید. «زهره قاسمی» یکی از بلاگرهای آشپزی در فضای مجازی است که با هنر آشپزی خود توانسته بیش از 258هزار فالوور برای صفحه آموزش خود جذب کند. او سن و سال زیادی ندارد و متولد ۱۳۷۵ است اما 3سال است که با فیلم‌های آموزشی‌اش که به‌صورت رایگان منتشر می‌کند بسیاری را علاقه‌مند به آشپزی کرده است. این آشپز جوان از نوجوانی به این کار علاقه داشته و بعدها با انصراف از رشته غیرمرتبط با آشپزی در دانشگاه، تصمیم می‌گیرد به‌صورت حرفه‌ای به این کار ادامه دهد. اهمیت به شکل ظاهری غذا و طبخ غذاهای ساده اما متنوع از جمله مسائلی است که این بلاگر جوان سعی دارد تا در میان دنبال‌کننده‌ها و علاقه‌مندان به غذا نهادینه کند. گرچه حوزه تخصصی که قاسمی در آن فعالیت دارد فینگر فود است اما امروز پیشنهاد تهیه 3شیرینی ساده برای مخاطبان ما دارد. ناگفته نماند همسر این بانوی جوان، «ابوالفضل قاسمی» حامی و پشتیبان او است. قاسمی در حال فراگیری این مهارت به‌صورت آکادمیک است و قصد دارد راه موفقیت بیشتر در این عرصه را پیش‌گیرد. با ما همراه باشید تا پیشنهاد تهیه 3شیرینی ساده اما خوشمزه زهره قاسمی را خوانده و در نخستین فرصت درست کنیم

پیراشکی مغزدار شکلاتی
پیراشکی شیرینی مورد علاقه کودکان است که بهتر است آن را با دستور تهیه خانگی و سالم درست‌کرده و از طعم آن لذت ببرید. این روزها که به‌خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کودکان و نوجوانان در خانه مانده‌اند و اغلب از خوراکی‌های خوشمزه در بیرون از منزل دور مانده‌اند می‌توانید این پیراشکی خوشمزه را با کمک خود آنها تهیه کنید. نکته اینجاست که این شیرینی نیازی به داشتن فر یا همزن ندارد و مواداولیه آن هم اغلب در همه خانه‌ها پیدا می‌شود.

مواد لازم

  شکر: یک قاشق غذاخوری(برای عمل آوردن مایه خمیر)
  شیر ولرم: یک لیوان
  خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری 
  تخم‌مرغ: یک عدد 
  شکر و خامه صبحانه(هرکدام) : ۳ قاشق غذاخوری 
  کره: ۵۰ گرم
  وانیل: به مقدار دلخواه
  آرد سفید: 3 لیوان‌و‌نیم 
  شکلات تخته‌ای: حدودا ۱۰۰گرم

طرز تهیه
ابتدا یک قاشق شکر و شیر ولرم را داخل ظرفی بریزید، روی آن خمیر‌مایه بپاشید و به ‌مدت ۱۵دقیقه در ظرف را ببندید تا خمیر‌مایه عمل بیاید. در ظرفی دیگر تخم‌مرغ، باقی شکر، کره و وانیل را خوب با هم ترکیب کنید. حالا خمیر‌مایه عمل‌آمده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد ترکیب شوند. آرد را با الک، کم‌کم اضافه کنید و هم بزنید. وقتی خمیر وسط ظرف جمع شد، با دست ورز بدهید، اگر باز خیلی چسبندگی داشت کمی آرد بزنید. البته خاطرتان باشد خیلی آرد نباید بریزید زیرا ممکن است شیرینی شما سفت شود، در حالی‌ که پیراشکی باید نرم باشد. حدود ۲۰دقیقه خمیر را ورز بدهید. بعد ظرف را چرب کنید. خمیر را داخلش گذاشته و سلفون بکشید. پیشنهاد می‌کنیم یک حوله یا پارچه روی ظرف حاوی خمیر بکشید. آن را در جای گرم حدود یک ساعت قرار دهید تا خمیر استراحت کند. حالا نوبت تهیه خامه برای داخل و روی پیراشکی است. خامه صبحانه را روی حرارت غیرمستقیم مثل بخار کتری آب کنید، شکلات خرد شده را به آن اضافه و‌ هم بزنید تا شکلات آب شود. بعد داخل یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود. بعد از ۱ساعت، خمیر را که عمل آمده، کمی ورز دهید و بعد به چونه‌های دلخواه تقسیم کنید. چونه‌های خمیر را در کف دست‌تان باز کنید و وسط آن کمی شکلات بزنید و گرد کنید. دقت کنید که خوب بپیچید تا هنگام سرخ کردن باز نشود؛ زیرا اگر باز شود شکلات بیرون ریخته و روغن و سایر پیراشکی‌ها ظاهر قشنگی پیدا نمی‌کنند. اگر حین سرخ کردن خمیری باز شده و شکلات می‌خواست ریخته شود سریع از روغن خارج کنید و روی سینی فر چرب شده (سینی تیره نباشد) داخل فر گازی ۱۸۰درجه (فرهای برقی ۱۶۰درجه) به‌مدت ۱۵ الی ۲۰دقیقه قرار بدهید تا مغز‌پخت شود. وقتی خمیر چونه‌ها با مغز شکلاتی آماده شد روی آن یک پارچه بیندازید و اجازه دهید ۱۵دقیقه استراحت کند. بعد داخل روغن، با شعله ملایم سرخ کنید. پیراشکی‌های سرخ شده را روی دستمال جذب روغن قرار‌دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود و بعد با چیزهای دلخواه سطح آن را تزئین کنید. برای تزئین می‌توانید از پودر قند یا همان کرم‌شکلاتی استفاده کنید.

شیرینی چوروس 
چوروس یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه بین‌المللی است که اصالت آن متعلق به کشور اسپانیاست. چوروس در بسیاری از کشورها طرفداران دو‌آتیشه دارد و همین محبوبیت باعث شده در شکل‌ها و مزه‌های متنوع تهیه شود. البته این دسر اسپانیایی خیلی شبیه بامیه خودمان است؛ با این تفاوت که نوع سرو آن متفاوت است و شهد بامیه را هم ندارد. این شیرینی هم نیاز به مواداولیه خاص یا فر نداشته و به راحتی و سریع تهیه می‌شود. 

مواد لازم برای ۲۰ عدد
  آرد و آب (هرکدام): یک لیوان
  کره: ۸۰ گرم
  شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  تخم مرغ: ۳ عدد
  وانیل: نصف قاشق چای خوری
  دارچین: بستگی به ذائقه

طرز تهیه
برای تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی ابتدا آب را به همراه کره و شکر داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا شکر به‌طور کامل حل شود و آب به نقطه‌جوش برسد، سپس آرد را به قابلمه اضافه‌می‌کنیم. حالا مواد را به‌صورت مداوم هم می‌زنیم تا خمیر جمع شود. پس از اینکه خمیر جمع شد 2‌دقیقه آن ‌را باز و بسته می‌کنیم تا به‌طور کامل از ظرف جدا شود. حالا خمیر را کنار می‌گذاریم تا کمی خنک شود. پس از اینکه خمیر خنک شد تخم مرغ‌ها را یک‌به‌یک به خمیر اضافه می‌کنیم و هر کدام را به‌مدت یک دقیقه با همزن می‌زنیم تا با خمیر یکدست شوند. پس از اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها وانیل را اضافه کرده و با خمیر مخلوط می‌کنیم. حالا خمیر را داخل یک قیف مناسب با ماسوره ستاره می‌ریزیم، سپس داخل یک سینی مناسب کاغذ روغنی قرار‌می‌دهیم و خمیر را با اندازه ۱۰ سانتی‌متر قیف می‌زنیم. پس از اینکه تمام خمیر را قیف زدیم، آن‌را به‌مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار‌می‌دهیم. پس از اینکه خمیر سفت شد و خودش را گرفت، آن ‌را از فریزر خارج می‌کنیم، سپس یک ظرف مناسب روی حرارت قرار‌می‌دهیم و به اندازه‌ای روغن در آن می‌ریزیم که شیرینی‌ها هنگام سرخ شدن در روغن به‌صورت شناور باشند. حالا شیرینی‌ها را در روغن داغ می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا طلایی شوند، سپس از روغن خارج کرده و داخل توری فلزی یا دستمال حوله‌ای قرار‌می‌دهیم تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. مقداری شکر و پودر دارچین را مخلوط کنید و داخل سینی بریزید سپس شیرینی‌ها را داخل آن بزنید و سرو کنید.

دونات ارده با سس انار
فرقی ندارد اهل کجا باشید، در همه جای دنیا عاشقان دونات برای خوردن این نان شیرین خوشمزه سر و دست می‌شکنند. اگر شما هم از عاشقان دونات هستید، با این دستور تهیه می‌توانید به راحتی برای خود و خانواده‌تان دونات‌های خوشمزه آماده کنید. دونات ارده با سس انار شیرینی بسیار خوشمزه و راحتی است و برای روزهای پاییزی بسیار مناسب است. حتی برای شب یلدا هم می‌توانید از همین امروز به فکر تهیه این شیرینی اناری باشید.

مواد لازم برای 10 عدد
  کره و شکر (هرکدام): ۱۱۰ گرم
  تخم مرغ: ۲ عدد
  ارده: ۲ قاشق غذا خوری
  آرد سفید: حدودا 95گرم 
  وانیل: ۱ قاشق چای خوری
  نمک: 4/1 قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای سس انار
  برگ گل‌محمدی: ۱ قاشق غذا‌خوری
  آب انار: 2/1پیمانه
  شکر: 6قاشق غذا‌خوری
  دانه انار به مقدار لازم

طرز تهیه
 فر را با دمای 180درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. در ظرف مناسبی کره و شکر را با همزن برقی خوب بزنید تا شکل کرم شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم‌مرغ مواد را خوب هم بزنید (بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ اول، مواد را حدود 1دقیقه هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند، سپس تخم‌مرغ دیگر را اضافه کنید) در این مرحله ارده (من از ارده  کاکائویی استفاده کردم که دونات شکلاتی داشته باشم) و پودر وانیل را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. آرد و نمک را با هم مخلوط کنید، سپس در این مرحله به مواد اضافه کنید. مواد را با لیسک به‌صورت دورانی و در یک جهت هم بزنید تا خمیر دونات آماده شود. حالا خمیر را داخل قیف بریزید، سپس به آرامی قالب‌های دونات چرب شده را با خمیر پر کنید. قالب‌ها را به‌مدت 13-10دقیقه داخل فر قرار دهید تا دونات‌ها آماده شوند. بعد قالب‌ها را از فر خارج کرده و صبر کنید تا خنک شوند. (اگر داغ باشند خرد می‌شوند حتما اجازه بدهید خنک شوند) برای آماده کردن سس انار، آب انار را همراه با شکر و برگ‌های گل‌محمدی روی حرارت قرار‌دهید. صبر کنید تا شکر کاملا حل شود و سس کمی غلیظ شود، سپس آن را از صافی رد کنید و کنار بگذارید تا سرد شود. سس  را روی دونات‌ها بریزید و آنها را داخل یخچال قرار‌دهید تا سس خودش را بگیرید. (از سس هنگام سرو هم می توانید استفاده کنید) موقع سرو، دانه‌های انار را روی دونات‌ها بریزید.

آشپزی و رسانه
«دستپخت»؛ برنامه‌ای برای پخت غذای ۴۵ دقیقه‌ای


چند‌سالی است پخش برنامه با موضوع آشپزی از شبکه‌های مختلف سیما مرسوم شده و مخاطبان زیادی هم جذب کرده‌است. یکی از این برنامه‌های پربیننده تلویزیونی برنامه آشپزی «دستپخت» با اجرای سیدوحید حسینی است. شاید هیچ وقت به ذهن‌تان هم نمی‌رسید که در ۴۵ دقیقه بتوان یک غذای خوش‌عطر و طعم ایرانی مثل قرمه‌سبزی را روی آنتن پخت؛ غذایی که به اعتقاد مادرها و مادربزرگ‌ها پخت آن ساعت‌ها به طول می‌انجامد. اما سیدوحید حسینی در برنامه «دستپخت» ثابت کرد که در مدت کوتاهی هم می‌توان غذاهای خوشمزه ایرانی به‌خصوص محلی و همچنین غذاهای فرنگی را پخت و از خوردن آن لذت برد. این برنامه مجالی برای رقابت همه افرادی است که در زمینه آشپزی مهارت دارند و می‌توانند دستپخت خود را در این مسابقه محک بزنند. فصل یک این مسابقه سال۱۳۹۴ تولید و پخش شد و مورد‌توجه قرار‌گرفت و باعث شد تولید آن به فصل‌های بعدی هم برسد. حال مدتی است که فصل جدید آن با محوریت خانواده و معرفی مشاغل در حال پخش است که افراد می‌توانند همراه با هر کدام از اعضای خانواده‌شان در این رقابت دلچسب شرکت کنند. ناگفته نماند که این برنامه ۸- ۷ داور دارد که در هر برنامه دو نفر گروه‌ها را قضاوت می‌کنند. دکتر مرتضی عارف‌حکیمی، مدرس بین‌المللی آشپزی و هتلداری یکی از داوران برنامه است که از همان فصل دوم تا به امروز در کنار گروه بوده است. شرکت‌کننده‌ها هم در 3گروه با روپوش‌های سفید، زرد و بنفش مقابل تماشاچی‌های حاضر در صحنه با هم رقابت می‌کنند. برنامه به شکلی است که در نخستین رقابت شرکت‌کننده‌ها به انتخاب خود غذا می‌پزند و در روز دوم وارد چالش مجری می‌شوند. مجری و داورها حین آشپزی، گروه‌ها را نظارت می‌کنند. تأثیرات منفی کرونا را روی این برنامه هم می‌توان مشاهده‌کرد. تعداد آنها به حداقل رسیده و اغلب همراهان شرکت‌کننده‌ها هستند که با ماسک و با فاصله کنار هم نشسته‌اند و انتظار یک رقابت پرهیجان را می‌کشند. مجری همچنین تمیزی آشپزخانه، تفکیک زباله و میزان مصرف آب را بررسی‌کرده و نکاتی را یادداشت می‌کند. فصل جدید این برنامه هر هفته روزهای شنبه و دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود. مسابقه تلویزیونی دستپخت کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست و با تهیه‌کنندگی و اجرای سیدوحید حسینی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
شاید هیچ وقت به ذهن‌تان هم نمی‌رسید که در ۴۵ دقیقه بتوان یک غذای خوش‌عطر و طعم ایرانی مثل قرمه‌سبزی را روی آنتن تلویزیون پخت

آشپزی و توریسم
رشت؛ شهر خلاق آشپزی در یونسکو


غذاهای اصیل ایرانی بی‌نظیرند. این را ما نمی‌گوییم بلکه از منظر جهانیان هم غذاهای ایرانی در جایگاه ویژه‌‌ای قرار‌داشته و حتی برخی از این غذاها شهرت جهانی هم دارند. جالب است بدانید شهر رشت به‌عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران از سال۹۴ به‌مدت ۴ سال به‌طور رسمی در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شده‌است. بهره‌برداری از منابع محلی به‌ویژه گونه‌های مختلف ماهی، غذا به‌عنوان عامل حفاظت و ترویج میراث فرهنگی، دنبال کردن روش‌های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش‌های پخت‌وپز منحصر به‌فرد ازجمله عوامل انتخاب شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراکی‌ها بود. خوشبختانه گزارش ۴ساله این شهر با درجه خوب پذیرفته شده و به این ترتیب برند شهر خلاق خوراک‌شناسی رشت برای 4سال بعد هم تثبیت و حفظ شد. برای حفظ برند شهر خلاق باید گزارش چهار‌ساله ارائه داد و شهر خلاق در یونسکو هم باید گزارش عملکرد را تأیید‌کند. متولیان این امر برای تثبیت برند شهر خلاق، جلسات متعددی را در فاصله 5تا 6ماه با کارگزاران تأثیرگذار برگزار و رویدادها و جشنواره‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند. خوب است بدانید شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی که از خلاقیت به‌عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند شکل گرفت. این شبکه، 7حوزه خلاق را پوشش‌می‌دهد: صنایع‌دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی. در آذر سال۹۴ 2شهر از ایران (رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی و اصفهان به‌ عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی) در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد. ناگفته نماند شهرهای خلاق با ترکیب ابعاد گوناگون اقتصاد و بهره‌گیری از مشارکت و ایده‌پردازی مردم همچنین به گسترش صنایع‌فرهنگی، شکوفایی هنرمندان و کارآفرینی نیز کمک می‌کند. افزایش آگاهی عمومی درباره تغذیه و خوراک، برندسازی خوراک محلی برای معرفی به دنیا، توسعه توریسم غذایی و به اشتراک‌گذاری دانش و تحقیقات علمی مرتبط با خوراک و تغذیه از برنامه‌ها و راهبردهای مهم شهرهای خلاق خوراک‌شناسی است. حتی جالب است بدانید برای نخستین بار خبر برگزاری جشنواره کدوی شهر رشت در سایت یونسکو منتشر شد که نقطه‌عطفی برای برند شهر خلاق خوراک بود. تنوع غذایی گیلان بر اساس برخی نوشته‌ها بر اساس کتاب سفره گیلانی بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ خوراک است.
شهر رشت به‌عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران از سال۹۴ به‌مدت ۴ سال به‌طور رسمی در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شده‌است

آشپزی و رژیم
رژیم بانوان باردار در دوران کرونا


این روزها که ویروس کرونا همچنان در کشور جولان می‌دهد و حتی سرعت انتقالش هم بالا رفته است، زنان باردار یکی از گروه‌های حساس هستند که باید بیش از دیگران مراقب خود باشند. به گفته کارشناسان، تغذیه مادران باردار در دوران کرونا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش مهمی در کاهش ریسک ابتلا به این بیماری دارد. مادران باردار باید به مصرف منابع پروتئینی توجه ویژه‌‌ای داشته‌باشند. این افراد باید به میزان نیاز از لبنیات کم‌چرب، تخم‌مرغ، ‌گوشت‌های سفید و قرمز و حبوبات در برنامه غذایی روزانه مصرف کنند. در مقابل فست‌فودها، غذاهای پرچرب و سرخ شده، چربی‌های جامد، قندهای ساده و شیرینی‌های ناسالم را از رژیم غذایی روزانه حذف کنند و تا حد‌امکان از مغز دانه‌ها و روغن‌های گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، به مقدار مناسب مصرف کنند. همچنین میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا دارند. کارشناسان توصیه می‌کنند از هر یک از میوه‌ها و سبزی‌های سبز، زرد، قرمز و بنفش در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی روزانه به‌صورت متنوع و متعادل دریافت کنند. برخی از بانوان در این دوران از مشکل یبوست رنج می‌برند که به‌منظور پیشگیری از ابتلا به یبوست در دوران بارداری، باید به 3عامل مهم دریافت آب به میزان کافی، دریافت فیبرها به میزان کافی و فعالیت بدنی منظم توجه داشته‌باشند که اگر هر یک از این سه مورد به‌دلیلی به میزان کافی وجود نداشته باشد، احتمال ابتلا به یبوست افزایش می‌یابد. البته مادران در مورد میزان مجاز فعالیت بدنی حتماً با متخصص زنان مشورت کنند. همچنین مصرف سبزی‌ها همراه با وعده‌های غذایی، نان و غلات سبوس‌دار، روغن زیتون، میوه‌های خشک خیسانده‌شده در آب، حبوبات و حذف مواد غذایی حاوی کافئین در دوران بارداری بسیار مفید است. مادران بارداری که از مکمل آهن استفاده می‌کنند، ممکن است تغییر نوع مکمل آهن در بهبود یبوست آنها مؤثر باشد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنند و از مصرف خودسرانه مسهل‌ها پرهیز کنند؛ چرا که با مصرف بیش از حد مسهل‌ها، روده‌ها ممکن است به آنها عادت کنند و یبوست در دراز‌مدت تشدید شود. در انتها یادآور می‌شویم که مادران باردار طبق تجویز متخصص زنان، مکمل‌های تغذیه‌ای را دریافت و از مصرف خودسرانه مکمل‌ها و گیاهان دارویی اجتناب کنند.
مصرف سبزی‌ها، نان و غلات سبوس‌دار، روغن زیتون، میوه‌های خشک خیسانده‌شده در آب و حبوبات در دوران بارداری بسیار مفید است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید