• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116212
+
-

مهران غفوریان، کمدین محبوب سینما و تلویزیون از احوالات این روزهایش می‌گوید

می‌خواهم خودم را در فیلم جدی محک بزنم

عکاس: مرتضی تامینی
می‌خواهم خودم را در فیلم جدی محک بزنم

الناز عباسیان

مهران غفوریان را بیشتر با سریال‌های کمدی و نقش‌های طنازانه‌اش می‌شناسیم. او علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و اجرا را هم در کارنامه کاری خود دارد. حضور موفق او در برنامه «خندوانه» و اجرای استندآپ کمدی‌هایش موجب‌شد تا او عنوان «خنداننده برتر» را همراه با امیرمهدی ژوله از آن خود کند. غفوریان سال گذشته هم یک تجربه متفاوت روی آنتن شبکه سه داشت که با اجرای برنامه «اعجوبه‌ها» سنگ تمام گذاشت. او حالا مدتی است با نقش‌های جدی، توانمندی دیگری از خود به نمایش گذاشته و جدیدترین کارش، سریال «قورباغه»، قرار است به‌زودی از شبکه نمایش خانگی پخش‌شود. سراغ او رفتیم تا از احوالات این روزهای این کمدین محبوب بپرسیم.

    اجازه بدهید در همین ابتدا از احوالات این روزهایتان بپرسیم. در این شرایط و با اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، مشغول چه کاری هستید؟
در این روزهای کرونایی با رعایت‌کردن پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در خانه زمان را سپری‌می‌کنم. مشغول ورزش‌کردن در خانه هستم، به‌خاطر تعطیلی باشگاه‌ها خیلی ناراحت هستم چون اخیرا بعد از سال‌ها ورزش کردن را شروع کرده و به تمرینات آن عادت کرده‌بودم. همچنین 3سریال به من پیشنهاد شده است که مشغول خواندن فیلمنامه آنها هستم و شاید یکی از آنها را برای بازی انتخاب کنم. البته برای ۲ فیلم هم قرارداد بسته‌ام؛ یکی از آنها سریال «خاتون» برای شبکه نمایش خانگی به کارگردانی خانم تینا پاکروان و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده است که مشغول فیلمبرداری در شمال کشور هستند و بازی من در تهران است. به‌زودی در فیلم سینمایی «آهک زنده» به کارگردانی رامیار مشایی و تهیه‌کنندگی وحید فتحعلی، بازی خواهم‌کرد که قرار است چهارم‌آذر‌ماه فیلمبرداری آن شروع شود. این فیلم فضای خیلی قشنگی دارد. کاملاً جدی است و برای جشنواره فیلم فجر ساخته می‌شود. سریال قورباغه هم آماده نمایش است، ولی متأسفانه تاریخ پخش آن چندین بار تغییر کرده است. نقش من در این سریال متفاوت و جدی است. امیدوارم طبق وعده‌‌ای که داده شده ۲۳آذرماه در پلتفرم نماآوا پخش شود.
    به نکته جالبی اشاره کردید؛ یعنی اجرای نقش‌های درام و جدی در چند سال اخیر. این در حالی است که اغلب مردم شما را با نقش‌های کمدی و طنز می‌شناسند. خودتان کدام ژانر را می‌پسندید؟
هر هنرپیشه‌ای دوست دارد، همه نقش‌ها را بازی کند ولی واقعیتش کمدی سخت‌تر از نقش‌های جدی و درام است. به‌نظرم خنداندن خیلی کار سخت‌تری است. من هم به‌عنوان یک هنرپیشه دوست‌داشتم خودم را در کار جدی هم محک‌بزنم. این دو فیلمی که قرار‌است بازی در آنها را شروع کنم هر دو درام‌ هستند و کار کمدی نیستند. فعلا بیشتر فیلم‌های جدی و درام به من پیشنهاد شده است و فقط یکی از آن فیلمنامه‌هایی که مشغول خواندن آنها هستم کار طنز است. مدت‌هاست که فیلم کمدی بازی نمی‌کنم، البته اگر پیشنهاد خوبی برای نقش طنز باشد حتما قبول می‌کنم.
    با توجه به اینکه متأسفانه تاکنون حدود ۳۰ نفر از بازیگران و کارگردان‌های کشورمان به این بیماری مبتلا شده‌اند انجام فعالیت‌های هنری بازیگران در این شرایط کرونایی چطور صورت‌می‌گیرد؟
کار کردن در این شرایط همراه با استرس و بسیار سخت و دشوار است. اهالی سینما و تلویزیون، تافته جدا‌بافته از دیگر مردم نیستند. وقتی آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در جامعه رو‌به‌افزایش است، طبیعی است گریبان تعداد بیشتری از بازیگران و هنرمندان را هم خواهد‌گرفت. بالاخره اهالی سینما و تلویزیون باید امرار معاش کنند. اگر بازی نکنند چطور باید زندگی کنند؟ ما هم جزو این جامعه و عضوی از آن هستیم و همه با هم متضرریم. کرونا همه جوانب زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار‌داده و بسیاری از هنرمندان مجبورند در این شرایط کار کنند. برای تولید یک فیلم حداقل ۵۰نفر عوامل تولید و بازیگر حضور دارند که قبل از بازی باید مثل بازی در فوتبال تست کرونا داده و تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. چاره‌ای نداریم؛ کل دنیا به همین صورت است. امیدوارم هر چه زودتر واکسن این بیماری پیدا شده و این بیماری ریشه‌کن شود.
    این روزها حال و روز مردم خوش نیست و نیاز به شاد شدن روحیه‌شان دارند. شما به‌عنوان یکی از برترین کمدین‌های کشور چه پیشنهادی برای بهتر شدن حال مردم دارید؟
متأسفانه تئاتر و سینما در این روزهای کرونایی مظلوم واقع شده‌اند. اکران موقت با شرایط خاص در سالن سینماها و حتی اکران آنلاین نتوانسته جای اکران‌های واقعی را بگیرد. سازنده‌های فیلم‌های سینمایی اغلب متضرر شده‌اند. انتظار زیادی از این صنعت در این شرایط نداریم اما به‌نظر من تلویزیون مسئولیت مهمی بر دوش دارد و باید به فکر روحیه و حال خوش مردم باشد. در این شرایطی که روزانه بسیاری از هموطنانمان به‌خاطر ابتلا به کرونا از دنیا می‌روند و از طرفی مردم از نظر اقتصادی در شرایط سختی هستند باید به فکر روحیه آنها باشیم. تلویزیون با ساخت فیلم‌های طنز خوب و حتی بازپخش سریال‌های طنز سال‌های پیش می‌تواند گام بزرگی در بهتر شدن حال مردم بردارد. مسئولان صدا‌و‌سیما باید کارشناسی کنند و ببینند در این روزها چه برنامه و کارهایی می‌تواند حال مردم را خوش کند. امیدواریم مشکلات کشورمان حل شده و زمانی برسد که هیچ کشوری با ما دشمن نبوده و در تحریم هم نباشیم. امیدوارم روزی برسد که دولت و مردم باهم مشکلات را حل کنند و حال مردم خوب باشد.
    ماندگارترین و دوست‌داشتنی‌ترین نقشی که بازی کرده‌اید کدام است؟
استندآپ‌هایم را خیلی دوست دارم. امیدوارم دوست عزیزم رامبد جوان برنامه خندوانه را شروع کند و دوباره مردم را شاد و حالشان را خوب کند. در کنار آن سریال «زیر آسمان شهر» که 15سال پیش ساخته‌ام هم برایم ارزشمند است و مورد‌استقبال مردم قرار‌گرفت. حس می‌کنم در کارنامه کاری‌ام ماندگار شده است.
    مردم منتظر کار جدید طنز از شما باشند؟
فعلا کار جدید طنز ندارم ولی امیدوارم شرایط آن فراهم شود که کار خوب کمدی برای تلویزیون بسازم یا بازی کنم.
    در خبرها شنیدیم که گویا قرار‌است خودتان دست به‌کار شوید و سریالی را برای شبکه خانگی کارگردانی کنید. کمی درباره این مجموعه توضیح بدهید.
در حقیقت این مجموعه فعلا در حد نگارش فیلمنامه است. فقط می‌توانم بگویم که نویسنده آن سعید هوشیار است که نویسنده خوبی است و این سریال ماجرایی جدی دارد و درام است.
    از هانا دختر کوچک‌تان برایمان بگویید. دوست دارید کار هنری شما را دنبال کند؟
هانا و همه کودکان ضربه زیادی از کرونا دیده‌اند. در سال‌های نخست زندگی‌شان با الکل و مواد ضدعفونی آشنا شدند و بازی و سرگرمی‌هایشان محدود به فضای کوچک و بسته خانه‌ها شده‌است. کرونا بچگی این بچه‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. تمام کودکان دنیا تجربه سختی را پشت‌سر می‌گذارند؛ کودکانی که قرار است آینده این زمین را بسازند. ما هم وظیفه داریم برای این نسل زمین، طبیعت پاک و جامعه خوب به ارث بگذاریم. اما درباره ادامه کار هنری برای دخترم به شخصه دوست ندارم هنرپیشه شود. اما خب باید بزرگ شود و بر اساس استعداد شخصی‌اش رشته مورد‌علاقه‌اش را دنبال کند. حالا که صحبت از خانواده‌‌ام شد جا دارد از همسر عزیزم که در دوران قرنطینه به فکر سلامتی من و دخترم بودند تشکر ویژه کنم و خسته نباشید به او بگویم.
    صحبت پایانی.
متأسفانه این روزها با خبر شدیم که تعدادی از همکارانمان به کرونا مبتلا شده‌اند. برای همه مردم کشورمان که به این بیماری مبتلا شده‌اند آرزوی سلامتی دارم و از همین جا برای نوید محمدزاده عزیز هم آرزوی بهبودی و سلامتی دارم؛ هنرمندی خوب و دوست داشتنی است. البته حرف دلم این است که همه مردم دنیا از خطر این بیماری در امان باشند تا به امید خدا شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» محقق شود. باید همه مردم رعایت کنند. این خیلی بد است که ما حتما باید به زور پلیس و جریمه شدن مسافرت نرویم. هنوز به این فرهنگ نرسیده‌ایم که نرفتن به سفر، محدود کردن رفت‌وآمدها و برگزار‌نکردن مراسم، برای حفظ سلامتی خود و دیگران است. این ساده‌انگاری‌ها موجب شده تا آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری هر روز بیشتر شده و بر تعداد خانواده‌های داغدار افزوده‌شود. بیاییم بیشتر به فکر کادر درمانی باشیم تا حداقل تا زمان ریشه‌کن شدن این بیماری از میزان تلفات جانی و مالی آن بکاهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید