13
شنبه 15 آبان 1400
شماره 8354
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

هزینه‌های پیک‌شدن

پیک‌های ‌موتوری برای تهیه لوازم مورد‌نیاز کار خود باید در حداقلی‌ترین شکل نزدیک به 700هزار تومان تا 3میلیون تومان هزینه کنند
شروع هر کاری نیاز به حداقل‌هایی دارد و افراد شاغل به‌عنوان پیک‌موتوری هم از این اصل مستثنا نیستند و باید از حداقل‌هایی برای حفاظت از آسیب‌های احتمالی برخوردار باشند. کلاه‌ایمنی، قفل، باکس مناسب حمل‌ونقل وسایل و...
ویژه
برای کسی که شغلش رانندگی با موتور است، یعنی به‌عنوان پیک‌موتوری کار می‌کند، مهم‌ترین موضوع داشتن موتوری مناسب و متناسب با حرفه او ا ست.
تاریخچه فعالیت اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل و پیک موتوری هنوز به یک‌دهه نرسیده است. اما این اپلیکیشن‌ها با همین عمر کوتاه توانسته‌اند حضور شرکت‌هایی را که به شکل سنتی، سال‌های متوالی در حوزه جابه‌جایی مرسوله‌ها با موتور و خودرو فعالیت داشته‌اند، کمرنگ‌ کنند، درحدی که امروز تقریبا نمی‌توان سفیر موتورسواری را در خیابان‌های کلانشهرهای کشور یافت که تحت پوشش یکی از اپلیکیشن‌های مشهور و فعال در این حوزه نباشد.
شرایط سخت اقتصادی، کار را برای پیک‌موتوری‌ها هم سخت کرده است. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که تا پیش از تورم‌های 2سال‌ اخیر، هزینه نگهداری موتورسیکلت معمولی به‌طورمیانگین ماهانه بین 100تا 150هزار تومان بود که حالا به حدود 500هزار تومان رسیده است.
پایان جنگ جهانی اول همزمان بود با تولد ایده پیک موتوری. نیروهای موتورسوار «رویال کورپس سیگنال» که بازوی پشتیبان ارتش بریتانیا محسوب می‌شدند، با پایان جنگ، کاری برای انجام دادن نداشتند و یافتن شغل هم برایشان دشوار بود.
ابتدا به ساکن با توسعه وسایل نقلیه موتوری، خودروها نقشی اساسی را در حمل‌ونقل بر عهده گرفتند و کم‌کم با توسعه و پیشرفت جوامع، حمل‌ونقل به‌عنوان بخشی مهم از اقتصاد سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را به‌خود اختصاص داد.
شاید تصور ما این باشد که بیشترین مشکل پیک‌های موتوری‌ در رستوران‌ها دیر رسیدن به محل، سرد شدن غذا، به‌هم خوردن و از دست دادن ظاهر خوب غذا، آسیب دیدن به‌علت سردی یا گرمی هوا و غیره است و اینکه می‌توانند در نهایت باعث نارضایتی مشتریان و حتی مرجوع کردن غذا شوند یا پیک‌های موتوری دیگر که خدمات‌رسانی مختلفی دارند دچار مشکلاتی حول رساندن کالا شوند و دیگر هیچ.

سود و زیان کرونا برای پیک‌های شهر

درآمد پیک‌موتوری‌‌ها در ابتدای شیوع کرونا به‌واسطه شوک به کسب‌وکارها، کاهش یافت و در‌نهایت با تغییر سبک زندگی افراد افزایش پیدا کرده است
خوب و بد کرونا دیگر باهم درآمیخته است؛ انگار که سازش با ویروس چینی، تبدیل به راه‌رفتن روی لبه تیغ شده باشد. آنها که نان‌شان به موتورسواری در خیابان‌ها گره خورده باشد، این گزاره‌ها را بهتر می‌فهمند. شیوع کرونا، تغییرات بسیاری در درآمد پیک‌موتوری‌ها ایجاد کرده.
یک مسیر و چند مقصد

یک مسیر و چند مقصد

به نقش‌ پیک‌های موتوری در سینمای ایران نگاهی انداخته‌ایم
حسین در پیتزافروشی کار می‌کند؛ پیک موتوری است. از آن دست شخصیت‌هایی که هیچ‌گاه گمان نمی‌کنید قرار است کار مهم یا بهتر است اینطور بگوییم، خارج از عادتی در زندگی انجام دهند.

ما بیمه نداریم

بیمه پیک‌های‌موتوری چند بحث را دربرمی‌گیرد و اگر بخواهیم با نگاهی دقیق و موشکافانه به بررسی این موضوع بپردازیم، باید از بیمه موتور، فرد و مرسوله صحبت کنیم. به جز الزام بیمه موتور به‌عنوان وسیله نقلیه از جانب مالکان، پیک موتوری و مرسوله از پوشش بیمه برخوردار نیستند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
همیشه زمانی که حرف از معضل آلودگی هوا و صدا به میان می‌آید خودروها متهم ردیف اول هستند درحالی‌که کمتر توجه‌ها به سمت موتورسیکلت‌ها می‌رود. وسایل نقلیه‌ای که بی‌نظمی‌های زیادی در ترافیک روان شهر به‌وجود می‌آورند و به خاطر اختلالی که ایجاد می‌کنند همیشه هم مورد انتقاد رانندگان خودروسوار هستند.
در شهری مانند تهران و سایر کلانشهرها، به‌موقع رسیدن یا دریافت به‌موقع کالا و خدمات در زندگی روزمره بسیار مهم است. در بسیاری از مواقع به‌دلیل ترافیک و دوری مسیر، تنها راه رسیدن به‌موقع یک کالا، استفاده از موتورسیکلت و پیک‌موتوری است.
اگر سن و سالتان به دهه‌های1330 و 40شمسی نمی‌رسد، حتما تصاویری از مردان دوچرخه‌سوار در تهران را دیده‌اید که سینی‌های غذا را روی سر حمل می‌کردند تا به مقصد برسانند. اما تاریخ پیک‌های موتوری در ایران هنوز به شکل مکتوب ثبت و ضبط نشده است.