• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144731
+
-

پیک‌موتوری یک‌بار در می‌زند

برخی مجرمان در پوشش پیک‌موتوری دست به کارهای مجرمانه می‌زنند

برگ آخر
پیک‌موتوری یک‌بار در می‌زند

فتانه احدی - روزنامه‌نگار

شاید تصور ما این باشد که بیشترین مشکل پیک‌های موتوری‌ در رستوران‌ها دیر رسیدن به محل، سرد شدن غذا، به‌هم خوردن و از دست دادن ظاهر خوب غذا، آسیب دیدن به‌علت سردی یا گرمی هوا و غیره است و اینکه می‌توانند در نهایت باعث نارضایتی مشتریان و حتی مرجوع کردن غذا شوند یا پیک‌های موتوری دیگر که خدمات‌رسانی مختلفی دارند دچار مشکلاتی حول رساندن کالا شوند و دیگر هیچ. اما گاهی پیش آمده پیک‌موتوری‌ها نقش اول داستان‌های جنایی و حوادث مختلف، جالب و حتی خنده‌دار و حتی کلاهبرداران و جاعلان حرفه‌ای باشند که این حرفه را پوششی برای اقدامات مجرمانه خود قرار می‌دهند. بعد از جست‌وجو در مورد پیک‌های موتوری آنچه پیش روی ما قرار گرفت، انواع کلاهبرداری بود که توسط برخی مجرمان به اسم پیک‌های موتوری انجام شده بود که البته می‌تواند هشداری برای مردم باشد تا در مقابل افراد کلاهبردار که تحت پوشش  پیک موتوری اموال مردم را غارت می‌کنند، احتیاط بیشتری کنند و گاه قربانی حوادث تلخ و غیرمترقبه‌ای می‌شوند که اگر نوعی دیگر رقم می‌خورد نتیجه‌ای متفاوت‌تر داشت ازآنچه در ادامه می‌خوانیم. البته اغلب پیک‌های موتوری از جنس دیگری هستند که امین اموال مردمند و حتی خطرهای بزرگ را از آنها دور می‌کنند.

پیک‌موتوری، کلاهبرداران ۳۰‌میلیارد تومانی را به دام انداخت
ظن جوان پیک‌موتوری به مردی که به او ماموریت داده بود تا نامه‌ای را به سازمان ثبت اسناد ببرد، جاعل ۳۰ میلیاردی را به دام انداخت.
اواخر آبان سال93، اعضای باندکلاهبرداری، نامه‌ای‌ را به یک جوان پیک‌موتوری دادند و از او خواستند که آن را به سازمان ثبت ببرد و پیگیر کارهای رفع ‌توقیف سند یک خانه ویلایی شود. او نیز این کار را انجام داد و توانست با نامه جعلی، سند خانه را رفع توقیف کند. این یعنی حالا همه‌‌چیز برای اجرای نقشه باند کلاهبرداری مهیا بود و آنها می‌توانستند وام میلیاردی از بانک بگیرند.
روز بعد اما جوان پیک‌موتوری به ماجرا مشکوک شد؛ چرا که اعضای باند کلاهبرداری دستمزد خوبی بابت این کار به او داده بودند و از طرفی از وی خواسته بودند که از این ماجرا با کسی حرفی نزند. او که حدس می‌زد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه آنهاست، دوباره راهی سازمان ثبت اسناد شد و از آنها خواست نامه‌ای را که او به آنها داده بود، بررسی کنند. مسئولان سازمان وقتی با اصرار مرد جوان روبه‌رو شدند، نامه را بررسی کردند و با بازپرس پرونده تماس گرفتند. بازپرس پرونده به محض شنیدن ماجرا به آنها گفت که او دستور رفع توقیف خانه ویلایی را صادر نکرده و امضایی که در نامه جعلی است، امضای او نیست. بنابراین، پلیس در جریان قرار گرفت و در یک عملیات پلیسی، کلاهبرداران جاعل دستگیر شدند. در اعترافات آنها پلیس دریافت این افراد با شناسایی خانه‌ای ویلایی که 2300متر بود و با به‌دست آوردن مشخصات شناسنامه‌ای صاحبخانه، اقدام به جعل مدارک وی و تهیه قولنامه‌ای کرده‌اند که نشان می‌داد او خانه ویلایی‌اش را به فرد دیگری فروخته است. سپس با ارائه قولنامه به یک دفترخانه درخواست صدور سند کرده و در نهایت نیز سند به نامشان صادر شده است. پس از آن هم سند جعلی را به بانک برده‌اند و درخواست وام 30میلیارد تومانی کرده‌اند که بانک نیز با پرداخت این وام به آنها موافقت کرده است.

موبایل‌قاپی اوقات فراغت پیک‌موتوری
اواسط بهمن 98، مأموران کلانتری ۱۰۷ فلسطین در جریان کیف‌قاپی توسط دو جوان موتورسوار در محدوده خیابان ویلا قرار گرفتند. 10دقیقه پس از آخرین سرقت موتورسواران در خیابان ویلا، مأموران در تقاطع خیابان مفتح به انقلاب موتورسواران جوان را شناسایی و هر دو را دستگیر کردند. تحقیقات اولیه نشان از این داشت، هر دو سارق ۱۸ساله و هر کدام نزدیک به ۲ سال به جرم سرقت در کانون اصلاح و تربیت به سر برده‌اند و تاکنون دو بار از کانون آزاد و باردیگر مرتکب سرقت شده‌اند. براساس گفته متهمان پس از آخرین آزادی از کانون اصلاح و تربیت ‌مدت ۶‌ماه بود که در رستورانی به‌عنوان پیک‌موتوری مشغول به‌کار شده‌ بودند و در ساعت‌های بیکاری و اوقات فراغت با پرسه‌زنی در خیابان‌ها، موبایل‌قاپی می‌کردند. متهمان سابقه‌دار ۵۰ فقره موبایل‌قاپی و 30شاکی در پرونده‌شان ثبت شد.

ماجرای پیک‌موتوری و دلارهای تقلبی
12مهرماه 93 فردی با مراجعه به کلانتری 109بهارستان به مأموران اعلام کرد، مردی با عنوان پیک‌موتوری و به بهانه تحویل دادن یک بسته حاوی چند صددلار ارز متعلق به رئیس بانک شعبه نزدیک مغازه‌اش اقدام به کلاهبرداری 600هزار تومانی از او کرده است. بااین اعلام پرونده‌ای در مراجع قضایی تشکیل شد. در تحقیقات پلیسی مشخص شد، این پیک‌موتوری به مغازه‌های نزدیک بانک‌ها در محدوده‌های ناصرخسرو، بهارستان، جوادیه، میدان امام خمینی (ره) مراجعه می‌کرد و یک بسته چند صددلاری تقلبی را به صاحب مغازه می‌داد و مدعی می‌شد که این بسته متعلق به رئیس بانک است اما به‌علت تعطیلی شعبه بانک نمی‌تواند آن ‌را به رئیس بانک تحویل دهد، به همین بهانه معادل ارزش ریالی را از مغازه‌دار درخواست می‌کرد، صاحب مغازه نیز به طمع دوستی با رئیس بانک این معامله را قبول می‌کرد. بعد از رفتن پیک‌موتوری وقتی صاحب مغازه به بانک مراجعه می‌کرد، متوجه می‌شد چه کلاهی بر سرش رفته است. اما در آخرین اقدام به کلاهبرداری، صاحب مغازه متوجه این اقدام می‌شود و پلیس را خبر می‌کند، به این ترتیب پیک‌موتوری کلاهبردار به دام پلیس می‌افتد.

غذاهای میلیون تومانی
اواخر اردیبهشت‌ماه امسال مردی ۴۵ساله ساکن شمال تهران با پرونده‌ای از دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد که از کارت بانکی‌اش در چندین نوبت و در مجموع مبلغ ۵۰ میلیون تومان خرید شده است، با این اعلام، تحقیقات برای شناسایی عاملان این اقدام در دستورکار قرار گرفت. در تحقیقات پلیس مشخص شد، پرونده‌های مشابه دیگری نظیر این اقدام وجود دارد. در همه پرونده‌ها که در شمال تهران اتفاق افتاده بود، غذا توسط پیک‌موتوری جوانی حدودا ۲۵ساله به آنان تحویل داده و مبلغ غذا با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت شده بود. با به‌دست آمدن سرنخ از متهم و احتمال کپی‌برداری از کارت عابر بانک مالباختگان، تجسس مأموران روی پیک‌موتوری رستوران‌ها متمرکز شد که با شناسایی مخفیگاه متهم در محدوده خیابان فاطمی، مأموران وارد عمل شدند و او را دستگیر کردند. در بازرسی از محل اختفای متهمان تعدادی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای کپی‌برداری از کارت عابر بانک و مدارک هویتی مربوط به سایر اشخاص نیز کشف و ضبط شد. براساس اعتراف متهم، مشخص شد او و دوستش به‌عنوان پیک‌موتوری مشغول به‌کار می‌شدند و پس از کپی‌برداری از کارت عابر بانک مشتریان، آنها را روی کارت‌های خام چاپ و به بهانه‌ای رستوران را ترک می‌کردند و در رستوران دیگری مشغول به‌کار می‌شدند، سپس با کارت‌های عابربانک جعلی طلا و دلار می‌خریدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید