• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144724
+
-

هزینه‌های پیک‌شدن

پیک‌های ‌موتوری برای تهیه لوازم مورد‌نیاز کار خود باید در حداقلی‌ترین شکل نزدیک به 700هزار تومان تا 3میلیون تومان هزینه کنند

هزینه‌های پیک‌شدن

شروع هر کاری نیاز به حداقل‌هایی دارد و افراد شاغل به‌عنوان پیک‌موتوری هم از این اصل مستثنا نیستند و باید از حداقل‌هایی برای حفاظت از آسیب‌های احتمالی برخوردار باشند. کلاه‌ایمنی، قفل، باکس مناسب حمل‌ونقل وسایل و... را می‌توان به‌عنوان وسایل لازم برای پیک‌موتوری‌ها نام برد و از آنها به‌عنوان عصای دست افراد شاغل در این حوزه یاد کرد. هر یک از این کالاها با قیمت‌های حداقل و حداکثر در بازار موجود هستند و پیک‌های ‌موتوری با توجه به سلیقه و درآمد خود می‌توانند دست به انتخاب بزنند. اگر مبنای این حساب و کتاب را بر حداقل قیمت کالاهای مورد نیاز بگذاریم، با یک برآورد کلی می‌توان گفت که یک پیک‌موتوری برای تهیه کلاه‌کاسکت، کش قلاب‌دار، قفل زنجیری، باکس سبک و لباس فرم باید حداقل نزدیک به 700هزار تومان هزینه کند و اگر در این مورد کلاه‌کاسکت با کیفیت بهتر را جایگزین کنیم باید این قیمت را به نزدیک 3میلیون تومان تغییر داد.

 کلاه‌ایمنی
کلاه‌کاسکت از مهم‌ترین ملزومات پیک‌موتوری‌هاست و برای حفظ سلامت افراد شاغل در این حوزه، نمی‌توان آن را نادیده گرفت. داشتن کلاه‌کاسکت طبق قانون برای موتورسوار اجباری است و باید در لوازم پیک‌موتوری هم وجود داشته باشد. اهمیت کلاه‌کاسکت زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور ناجا حدود ۱۲درصد ترددهای روزانه مربوط به موتورسیکلت‌هاست و در این میان ۲۳.۵ درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در سال۹۹ مربوط به این گروه بود و همچنین حدود ۶۰درصد به‌دلیل نداشتن کلاه‌ایمنی جان خود را از دست دادند. کلاه‌کاسکت‌های پرفروش در بازار از 200هزار تومان آغاز می‌شوند و براساس توضیحات سایت‌های فروش کلاه‌کاسکت باید گفت که این کلاه‌ها از کیفیت پایینی برخوردار هستند و اگر یک پیک‌موتوری بخواهد کلاه‌کاسکتی با کیفیت بهتر تهیه کند باید کلاهی نزدیک به 2تا 3میلیون تومان را خریداری کند.

کش قلاب‌دار
این وسیله را باید جزو ابزارهای پرکاربرد در میان پیک ‌موتوری‌ها معرفی کرد؛ چرا که پیک‌های دارای باکس‌های سبک از این کش‌های قلاب‌دار برای ثابت کردن باکس استفاده می‌کنند و از سوی دیگر نیز برخی پیک‌های‌موتوری که فاقد باکس هستند با استفاده از این کش‌های قلاب‌دار، بسته‌های بزرگ را به قسمت پشت موتور می‌بندند. کش‌های قلاب‌دار به‌عنوان وسایل ارزان در کار پیک‌موتوری شناخته می‌شوند و از قیمت 10هزار تومان تا 100هزار تومان در بازار موجود هستند.

لباس فرم
برخی از پیک‌موتوری‌ها ملزم به استفاده از لباس فرم هستند اما این الزام به‌عنوان یک دستورالعمل ثابت در میان پیک ‌موتوری‌ها رایج نیست. برهمین اساس اگر تهیه جلیقه یا لباس فرم بر دوش پیک‌موتوری باشد، براساس کالاهای موجود در بازار می‌توان گفت که حداقل 70هزار تومان برای تهیه یک لباس فرم باید هزینه کرد.

قفل
موتورسوارها برای حفظ امنیت وسیله نقلیه خود به قفل و زنجیر پناه می‌برند و پیک‌های‌موتوری نیز از این دایره بیرون نیستند؛ چرا که بسیاری از آنها مجبور هستند برای دقایقی وسیله نقلیه خود را در گوشه‌ای از خیابان قرار دهند. قفل‌زنجیری یکی از مدل‌های رایج در میان قفل‌های موتورسیکلت است که با قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد و اگر بخواهیم مبنا را بر ارزان‌ترین‌ها بگذاریم باید بگوییم که این مدل از قیمت 180هزار تا نزدیک به 400هزار تومان قابل خریداری است. در رابطه با قفل موتور‌سیکلت کابلی نیز اگر بخواهیم فارغ از کیفیت صحبت کنیم باید بگوییم که قفل‌های کابلی از قیمت‌های حدود 90هزار تومان تا 400هزار تومان قابل‌تهیه است.

مکث
پیک‌های حرفه‌ای به‌خصوص آن دسته از موتورسوارانی که به‌عنوان پیک در اپلیکیشن‌های این حوزه فعال هستند، باکس را بخش جدانشدنی کار خود می‌دانند. این باکس‌ها با توجه به اینکه برای حمل غذا یا کالاهای دیگر استفاده می‌شوند، جنس‌های مختلفی دارند. باکس‌های پیک‌موتوری این امکان را فراهم می‌کنند که کالا با کمترین آسیب و خرابی به مقصد برسد. باکس‌های کارتن‌پلاست در میان پیک‌موتوری‌های فعال در اپلیکیشن‌ها رایج است، این باکس‌ها با قیمتی نزدیک به 200هزار تومان قابل‌تهیه است اما اگر در مورد باکس‌های حمل مواد‌غذایی بخواهیم صحبت کنیم باید گفت که نزدیک به 2میلیون تومان برای این باکس‌ها باید هزینه کرد. ناگفته نماند که تهیه این باکس‌ها برعهده صاحبان کار است و تنها درصورتی که باکس مفقود شود، پیک ملزم به پرداخت هزینه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید