• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144729
+
-

پیچ‌و‌خم‌های استخدام یک پیک

مرور شرایط جذب، وظایف و مهارت‌های مورد‌نیاز برای پیک‌موتوری

پیچ‌و‌خم‌های استخدام یک پیک

مرضیه ثمره‌حسینی - روزنامه‌نگار

در شهری مانند تهران و سایر کلانشهرها، به‌موقع رسیدن یا دریافت به‌موقع کالا و خدمات در زندگی روزمره بسیار مهم است. در بسیاری از مواقع به‌دلیل ترافیک و دوری مسیر، تنها راه رسیدن به‌موقع یک کالا، استفاده از موتورسیکلت و پیک‌موتوری است. آنلاین شدن کسب‌وکارها در چند سال اخیر به‌ویژه از شیوع کرونا به بعد، نیاز به استفاده و استخدام پیک‌موتوری را به ضرورتی برای صاحبان کسب‌وکار تبدیل کرده است. هم‌اکنون تمام شرکت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین مثل فروشگاه‌های آنلاین، رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌های پوشاک، سوپرمارکت‌ها و... برای تحویل سفارش‌های مشتری در زمان معین‌ به پیک‌موتوری قابل‌اعتماد و باتجربه نیاز دارند. پیک‌موتوری به تحصیلات یا تخصص خاصی نیاز ندارد اما به‌رغم آنچه در ظاهر به‌نظر می‌رسد، کاری حساس و دارای اهمیت برای کارفرماست و می‌تواند اعتبار و سود وی را تحت‌الشعاع قرار دهد. پیک‌های‌موتوری به 2شکل استخدام می‌شوند؛ تعدادی از داوطلبین از طریق مراجعه مستقیم به کارفرمایی که به پیک نیاز دارد و نیازش را به اشکال مختلف مانند سایت دیوار منتشر کرده، استخدام می‌شوند. معمولا این گروه پیک‌موتوری مستقل هستند؛ بسیاری دیگر اما از طریق سایت‌های کاریابی به شرکت‌های مختلف یا آنلاین‌شاپ‌ها معرفی می‌شوند. پیک‌هایی که در استخدام یک شرکت هستند از امنیت شغلی بیشتر و درآمد ثابت برخوردار هستند.

شرایط استخدام پیک‌موتوری چیست؟
از آنجا که مشتری  یا تحویل‌دهنده کالا به‌صورت مستقیم با پیک‌موتوری در ارتباط است، عملکرد او و به‌ویژه نحوه برخورد و رفتارش بسیار حائز‌اهمیت است. این مسئله درخصوص پیک‌های‌موتوری که با آنلاین‌شاپ‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی کار می‌کنند نسبت به پیک‌هایی که مثلا در استخدام یک ساندویچی هستند، از حساسیت بیشتری برخوردار است. سیاووش که پیک‌موتوری یک مرکز تهیه غذاست در این خصوص می‌گوید: «اینکه کجا و در چه منطقه‌ای کار کنی تأثیر زیادی بر اینکه چه ویژگی‌هایی باید به‌عنوان پیک‌موتوری داشته باشی دارد؛ مثلا خود من در منیریه کار می‌کنم. قیافه‌ام معمولی است.لباس‌هایم همیشه همینطور ساده است و خوش‌پوش نیستم، کارفرمای من در زمان استخدام اهمیتی به این مسائل نمی‌دهد. آنچه برای او مهم است این است که من چه اندازه منطقه را می‌شناسم و آدرس‌ها را بلدم یا چقدر هوش دارم و می‌توانم 10تا غذا را در ظرف مدت کوتاهی به موقع برسانم چون در غیراین‌‌صورت مشتری اعتراض می‌کند و با 2بار اعلام نارضایتی کارم را از دست می‌دهم. برخورد خوب و خوش‌اخلاقی هم مهم است؛ باید همیشه صبور باشی و لبخند بزنی حتی زمانی که مشتری آدرسش را بد داده یا برای تحویل دیر اقدام می‌کند. پیک‌هایی مثل من بیمه نداریم و حقوق‌مان هم بین 2.5تا 3.5میلیون شناور است و به ندرت به 4میلیون می‌رسد. شیفت‌های کاری از 12تا 2ظهر و شیفت عصر از 4عصر تا 9شب است که می‌توانیم یکی از این دو شیفت را انتخاب کنیم. شرایط پیکی که در سعادت‌آباد کار می‌کند یا در استخدام شرکت است با ما متفاوت است. او باید شیک‌پوش باشد و در بعضی شرکت‌ها لباس فرم بپوشد، حواسش هم به مرتب بودن سر‌و‌وضعش باشد. هر چند در بسیاری از اوقات وعده کارفرما برای بیمه‌کردن‌شان بی‌اساس است اما این گروه حقوق‌شان ثابت است و امنیت شغلی بیشتری دارند. اغلب افرادی که وارد این کار می‌شوند به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند، حقوق ثابت و بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که تمام‌وقت باشند. ارائه گواهینامه موتور برای آنها الزامی است، اما هم ما و هم آنها باید از خودمان موتور داشته باشیم و تضمین دهیم موتورمان از حیث فنی سالم است، تامین هزینه بنزین و هزینه‌های استهلاک هم بر عهده خود ماست».

شرح وظایف پیک‌موتوری و مهارت‌های او
یک پیک‌موتوری خوب پس از تحویل بسته موظف به انجام کارهای دیگری از جمله اطمینان از درستی آدرس و مشخصات گیرنده، سالم رساندن بسته و اطمینان از بسته‌بندی، رسیدن به ‌موقع و خوش‌قولی، رانندگی ایمن و رعایت مقررات، اشراف به آدرس‌ها و مناطق سرویس‌دهی، اطمینان از سلامت موتور و انجام معاینات فنی موتور، به همراه داشتن دستگاه کارتخوان و تحویل فاکتورها به کارفرما، داشتن ارتباط مدام با پشتیبانی، رعایت قواعد و دستورالعمل‌های شرکت است. او علاوه بر انجام وظایف فوق باید از پاره‌ای از مهارت‌ها ازجمله قدرت برقراری ارتباط، تعهد و مسئولیت‌پذیری، امانت‌داری و قابل‌اعتماد بودن، توانایی استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین مسیریاب و نقشه‌خوان، نظم و مهارت زمانبندی نیز برخوردار باشد.

شرایط استخدام پیک‌موتوری
درصورت داشتن مهارت‌ها و ویژگی‌های فوق و پذیرفته شدن در مصاحبه اولیه، پیک‌موتوری برای استخدام به مدارکی از جمله حداقل مدرک دیپلم (درخصوص استخدام‌های حضوری و مستقیم ضرورتی ندارد)، گواهینامه موتورسیکلت، موتورسیکلت شخصی، کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی، ارائه ضامن و سفته ضمانت حسن انجام کار در برخی شرکت‌ها، داشتن توان و سلامت جسمی متناسب با رانندگی طولانی و حمل بار و باکس نیازمند است.

این خبر را به اشتراک بگذارید