13
سه شنبه 20 مهر 1400
شماره 8334
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
هرچه خواستم این جملات را طوری شروع کنم که مخاطب را پرت کند در جاده‌ای که پیش‌تر تصورش را هم نمی‌کرد روزی در آن قدم بگذارد، نشد که نشد.
بسیاری از کشورها برای افزایش جذب گردشگر و تقویت صنعت گردشگری خود، به ساخت پارک‌ها یا مجموعه‌هایی روی می‌آورند که مردم در صنعت سینما با آنها آشنا هستند. همچنین جهان مملو از اماکن تاریخی و شگفت‌انگیز ساخته دست بشر است که متأسفانه اکثر آنها اکنون دیگر وجود ندارند یا به ویرانه‌ای تبدیل شده‌اند.
«این موزه واقعی نیست. اشیای درون آن به افرادی که شرح اشیا ادعا دارند تعلق ندارد. خانه تاریخچه‌ای متفاوت از آنچه درباره آن روایت می‌شود، دارد. حتی روایت‌های راهنمای صوتی موزه درباره آثار درون موزه هم برپایه تخیلات است. دست‌کم من این‌طور فکر می‌کردم.
آه مهدی اخوان ثالث هنوز به‌دنبالش است که «نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد» و شفیعی کدکنی به‌سان آرزویی می‌پنداردش: «همه آرزویم اما... چه کنم که بسته پایم؟» انگار جابه‌جایی از زادگاه یا محل سکونت به جغرافیایی دیگر برای هرکس جهان متفاوتی بسازد؛ مثل همه مفاهیم نسبی دیگر این جهان. با این‌همه، کمتر کسی اهل ساکن‌ماندن است.

از استانبول تا استانبول

منصور ضابطیان از سفرنویسی و سفرنامه‌هایش می‌گوید
وقتی می‌خواهیم با هم درباره سفر و سفرنامه‌نویسی صحبت کنیم، می‌گوید که حالا روی صندلی، رو به استانبول بارانی نشسته و یادداشت‌هایی درباره سفرش به این شهر می‌نویسد. منصور ضابطیان، از آن دست آدم‌هایی است که در به‌اشتراک‌گذاشتن، ایده، تجربه و علایقش به مخاطب، همواره موفق بوده است؛ چه آن زمان که برنامه رادیو هفت را روی آنتن سیما می‌برد و چه بعدترها با پادکست و سفرنامه‌نویسی و... .
جغرافیای سینما

جغرافیای سینما

نگاهی به لوکیشن‌های خیره‌کننده سفرهای ناخودآگاه بشر
سینما دریچه‌ای است برای آغاز ناخودآگاهانه‌ترین سفرهای جهان. فیلم‌ها چه جهان درون ذهن یک فرد بیمار را نشان دهند، چه طبیعت یک منطقه یا درون یک سیاهچاله عظیم یا کوچه پسکوچه‌های شهرهای مشهور جهان، بیننده را ناخواسته به مکان و زمانی می‌برند که شاید در شرایط حقیقی، هرگز امکان تجربه آن وجود نداشته باشد.
تبدیل ‌رؤیا به خاطره
تبدیل ‌رؤیا به خاطره
پورحسینی، دانش‌آموخته مدیریت کسب‌وکار در گردشگری: مطالبه جدی‌ای درخصوص استفاده از ایده‌ها در گردشگری هنری از سوی بخش خصوصی فعال وجود ندارد
گردشگری هنری، نوعی از گردشگری فرهنگی است که هدف آن معرفی زمینه‌های فرهنگی، هنری و بومی به مردم دیگر مناطق است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
گردشگری تفریحی از طریق جاده از معمول‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های تفریح و گردشگری در داخل کشور است. افزایش تعداد خانواده‌های دارای اتومبیل و خستگی و فرسودگی ناشی از زندگی شهری در دهه‌های اخیر، بر حجم این نوع از گردشگری افزوده و وجود آن را برای بسیاری از خانواده‌ها به ضرورت تبدیل کرده است.