13
یکشنبه 11 مهر 1400
شماره 8329
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اعداد اسقاطی

بررسی آمار و ارقام و قوانین اسقاط خودرو از شروع به‌کار تا به امروز
وضعیت فرسودگی خودروها و آلودگی هوا در هندوستان تا حدی بحرانی شده که دولت این کشور را وادار به تصویب قانونی سختگیرانه کرده است. دولت هندوستان به تازگی قانون جدید اسقاط خودرو را به اجرا گذاشته است که براساس آن خودروهای مسن‌تر از 15و 20سال باید اسقاط شوند.
ویژه
هر وسیله‌ عمری مجاز دارد. اگر از آن سن پا فراتر بگذرد، فرسوده محسوب می‌شود اما عددی کلی وجود دارد که می‌گوید سن مجاز وسایل نقلیه، به‌طور میانگین حدود ۲۰سال است.
شبیه آنچه در قسمت اول سریال «آقازاده» تماشا کردید و شبیه خیلی فیلم‌ها و سریال‌های دیگر، روزگاری سه‌گوشه تهران را گورستان خودروهای اسقاطی نقطه‌گذاری کرده بودند، خلاف امروز که دیگر خبری از آن درهای نیمه‌باز، رو به زمین‌های فراخ و بی‌در و پیکر نیست.
هر روز به تعداد خودروهای فرسوده در شهر افزوده می‌شود. طبق گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور حدود 3میلیون و 500خودرو فرسوده در سطح شهر تردد دارند که نیاز به نوسازی دارند و این رقم تا سال1401 به 4میلیون و 500هزار خودرو می‌رسد.
اسقاط خودرو سال‌هاست که در جاده پر پیچ و خم قانون قرار گرفته است. گاهی تصویب قانون امیدهایی را برای خروج خودروهای فرسوده زنده کرد و گاهی نیز یک چرخش قانونی، شرایط سخت‌تری را رقم زد.
خودرو در ایران حکایت تلخی دارد که در کمتر بخشی نظیر آن تجربه شده است. تصویر خودرو، مصرف خودرو و تولید خودرو به آینه شکسته‌ای می‌ماند که حتی با کنار هم قرار دادن قطعات، قابلیت انعکاس حقیقت برای ما ممکن نیست اما از خلال همین تصاویر شکسته می‌توان به بخشی از واقعیت رسید.
عمر مفید، اصلی است که معمولا در مورد خودرو چندان به آن توجه نمی‌شود. به‌ویژه در مورد خودروهایی که در کشورهای درحال‌توسعه در تردد باشند. هزینه بالایی که شهروندان کشورهای متوسط و فقیر برای تصاحب یک خودرو پرداخت می‌کنند معمولا باعث می‌شود از آن تا جایی که جان در بدن دارد کار بکشند.

همه علیه نفس کشیدن

در شهر تهران بیش از ۴۰ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک مربوط به ناوگان فرسوده است
مثل همیشه حرف خودروسازان به کرسی نشست؛ نه تصویب قانون هوای پاک توانست خودروهای فرسوده را از رده خارج کند نه انتقاد‌های پی‌در‌پی کارشناسان محیط‌زیست که در نهایت کارنامه آسمان کلانشهری مثل تهران گویای این حقایق تلخ است؛«سال گذشته شاخص آلودگی هوا برای شهر تهران ۱۵‌روز پاک بوده است.»
سهم 65 درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا

سهم 65 درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا

از حدود ۲۰ سال پیش سازمان محیط‌زیست طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را به اجرا گذاشت و برای اجرایی شدن این طرح بودجه‌ای درنظر گرفت و در آغاز عملیاتی شدن این طرح توانست تعدادی خودرو فرسوده را تعویض کند، اما برای ادامه طرح اعتبار بیشتری لازم بود که با کافی نبودن بودجه مالی طرح در ادامه راه متوقف شد.
۴۹۵ دستگاه اتوبوس جدید در خیابان‌های پایتخت
۴۹۵ دستگاه اتوبوس جدید در خیابان‌های پایتخت
مهندس ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: ۸۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند
باتوجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون و با شروع سال تحصیلی و باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها و پایان دورکاری ادارات باری که ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی مسافران به دوش می‌کشد افزایش یافته و اگر در این بخش تمهیداتی اندیشیده نشود، بی‌تردید با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
روند کند نوسازی کامیون‌های فرسوده و ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی در گمرک موجب اعتراض واردکنندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل و کامیون‎داران شده است. با اینکه این طرح اجرایی شده است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که مانع اجرای صددرصدی این طرح شده است.
سال ۱۳۸۲ آیین‌نامه‌ اسقاط ماشین‌های فرسوده به هیأت دولت رسید و مقرر شد هر سال بین 2هزار تا 3هزار ماشین اسقاطی از رده خارج و جایگزین شوند. پرسش مهم در این رابطه این است که ماشین فرسوده چه ویژگی‌هایی دارد و پیامدهای تردد این قبیل ماشین‌ها بر حیات شهری چیست؟
ضرورت کاهش آلودگی هوا و همچنین حمایت از صنعت خودروسازی داخلی، اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی آنها را در اولویت کار دولت قرار داده است. به‌رغم اینکه حدود یک‌دهه از آغاز طرح نوسازی خودروها و تاکسی‌های فرسوده در تهران می‌گذرد، دستاوردها نشان می‌دهد که این طرح پیشرفت چندانی نداشته است.