خودرو در ایران حکایت تلخی دارد که در کمتر بخشی نظیر آن تجربه شده است. تصویر خودرو، مصرف خودرو و تولید خودرو به آینه شکستهای میماند که حتی با کنار هم قرار دادن قطعات، قابلیت انعکاس حقیقت برای ما ممکن نیست اما از خلال همین تصاویر شکسته میتوان به بخشی از واقعیت رسید.
عمر مفید، اصلی است که معمولا در مورد خودرو چندان به آن توجه نمیشود. بهویژه در مورد خودروهایی که در کشورهای درحالتوسعه در تردد باشند. هزینه بالایی که شهروندان کشورهای متوسط و فقیر برای تصاحب یک خودرو پرداخت میکنند معمولا باعث میشود از آن تا جایی که جان در بدن دارد کار بکشند.
در شهر تهران بیش از ۴۰ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک مربوط به ناوگان فرسوده است
مثل همیشه حرف خودروسازان به کرسی نشست؛ نه تصویب قانون هوای پاک توانست خودروهای فرسوده را از رده خارج کند نه انتقادهای پیدرپی کارشناسان محیطزیست که در نهایت کارنامه آسمان کلانشهری مثل تهران گویای این حقایق تلخ است؛«سال گذشته شاخص آلودگی هوا برای شهر تهران ۱۵روز پاک بوده است.»