• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142060
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BB0XJ
+
-

۴۹۵ دستگاه اتوبوس جدید در خیابان‌های پایتخت

مهندس ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: ۸۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند

۴۹۵ دستگاه اتوبوس جدید در خیابان‌های پایتخت

شیوا نوروزی- روزنامه‌نگار

 باتوجه به سرعت گرفتن واکسیناسیون و با شروع سال تحصیلی و باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها و پایان دورکاری ادارات باری که ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی مسافران به دوش می‌کشد افزایش یافته و اگر در این بخش تمهیداتی اندیشیده نشود، بی‌تردید با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. تهران پایتختی با جمعیتی بالغ بر 13میلیون نفر  همچنان با معضلات عدیده‌ای در بخش حمل‌ونقل عمومی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقل عمومی ناوگان اتوبوسرانی است که کمبودهای موجود در این بخش نارضایتی‌های زیادی را به‌وجود آورده است. باید دید با توجه به حجم بالای تردد روزانه در تهران شرکت اتوبوسرانی برای نوسازی این ناوگان که از فرسودگی رنج می‌برد چه اقداماتی در دست اجرا دارد.

فرسودگی 80درصدی اتوبوس‌های شهر

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه ۴۹۵ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی پایتخت می‌شوند، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این تعداد شامل ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید تک‌کابین (که قرارداد آن با تولیدکننده داخلی منعقد شده)، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و تعمیر ‌شده دوکابین و ۲۰ دستگاه ون ویژه جا‌به‌جایی جانبازان و معلولان است. مهندس محمود ترفع با تأکید بر اینکه از مجموع اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بالغ بر ۸۰درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند، می‌افزاید: براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک (مصوب هیأت وزیران)، سن فرسودگی برای اتوبوس‌های دیزل ۸ سال و برای اتوبوس‌های گازسوز  ۱۰ سال درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون، متوسط عمر اتوبوس‌های بخش خصوصی بالای ۱۳ سال و متوسط عمر اتوبوس‌های شرکت واحد به حدود ۱۰ سال رسیده است، اظهار می‌کند: این اعداد و ارقام به‌معنای این است که سن بسیاری از اتوبوس‌های تهران به بیش از ۱۳سال می‌رسد و عملاً از هر ۵دستگاه اتوبوس فعال در تهران، ۴دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند.
ترفع با بیان اینکه عمده‌ اتوبوس‌های تک‌کابین، متعلق به بخش خصوصی هستند، تصریح می‌کند: این اتوبوس‌ها به‌دلیل پایین بودن کرایه‌ها و کاهش مسافران، از زمان شیوع کرونا با مسائل و مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه شده‌اند و عملاً بخشی از آنها به‌دلیل مقرون به‌صرفه نبودن فعالیت، متوقف شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه با وجود شرایط سخت مالی ناشی از کرونا و عدم‌اختصاص اعتبارات مورد نیاز، موفق شده‌ایم تا با استفاده از منابع مالی شهرداری تهران و با کمک اوراق مشارکت سال ۹۸ در نیمه دوم سال گذشته، تعداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید به ناوگان اضافه کنیم، می‌گوید: البته براساس مطالعات جامع حمل‌ونقل عمومی، تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس سالم نیاز دارد که با این تعداد فاصله زیادی داریم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز بخش خصوصی به‌دلیل انقضای تاریخ مخازن سوخت آنها متوقف شده بودند، می‌افزاید: با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، منابع مالی مورد نیاز برای تعویض و نصب مخازن جدید سوخت برای آنها تامین شده و حدود ۲۰۰دستگاه تا پایان مهرماه به چرخه بازمی‌گردند و حدود ۶۰۰ دستگاه باقیمانده نیز به‌تدریج به چرخه خدمت‌رسانی باز خواهند گشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید