13
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
شماره 8217
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

راه درازی تا پایان بیماری کرونا در پیش داریم

آیا زندگی در پایان واکسیناسیون عمومی به حالت عادی بازمی‌گردد؟
یادداشت یک
ایمنی جمعی یا گله‌ای دربرابر بیماری به دو صورت ایجاد می‌شود؛ درصورت نخست، از طریق واکسیناسیون گسترده و صورت بعدی از طریق ایمن‌شدن افراد بر اثر ابتلای به بیماری. البته باید توجه داشت که از نظر اخلاقی ما مجاز نیستیم از طریق آزادسازی ابتلای افراد، ایمنی جمعی ایجاد کنیم و آن ‌را به‌عنوان استراتژی رسیدن به ایمنی جمعی درنظربگیریم.
ویژه
واکسیناسیون کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ پس از ورود نخستین محموله واکسن به کشور آغاز شد. با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که انجام‌شده بود، گروه درمانی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های درگیر کرونا نخستین دوز واکسن را دریافت کردند.
واکسن‌خواری پدیده جدید این روزهای عجیب است.
ترس از عوارض واکسن جدید نه‌تنها در ایران، در کشورهای غربی هم افراد را از واکسن زدن باز می‌دارد.
می‌گویند کشور به ۱۲۰میلیون دوز واکسن کرونا نیاز دارد.
تاکنون مرحله نخست واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان ایران انجام و مرحله عمومی واکسیناسیون با شروع از سالمندان آغاز شده است.
گروه بسیار کوچک از افرادی که علیه کووید-19 واکسینه شده‌اند، به دلایل مختلفی جان خود را از دست داده‌اند.

چشم انتظار پاییز یا شاید زمستان 1400

واکسیناسیون عمومی براساس گفته‌ مسئولان از چه زمانی آغاز می‌شود؟
واکسیناسیون عمومی در ایران مطالبه همگانی است و براساس آنچه در سند ملی واکسیناسیون تصویب شده است باید در زمستان‌1400منتظر اجرای آن باشیم.

تزریق روزانه 19.7 میلیون دوز واکسن در جهان

کشورهای پیش‌روی جهان در واکسیناسیون عمومی کدام‌ها هستند و هم‌اکنون چه وضعیتی دارند؟
مارگارت کینان نودساله حدود پنج‌ماه پیش با تزریق نخستین دوز از واکسن تأیید‌شده فایزر، فصلی جدید را در تاریخ جهان پس از کرونا رقم زد.
سفر همچنان پرخطر است
افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند می‌توانند به سفر بروند؟
همزمان با همه‌گیری کرونا و شروع قرنطینه خانگی و رعایت فاصله‌های اجتماعی یکی از اقداماتی که برای پیشگیری از سرایت کووید- 19 صورت گرفت منع مسافرت و تردد بین شهرها و حتی کشورها بود.
اخبار تزریق واکسن موجب شده تا توجه افکار عمومی به این سؤال جلب شود که آیا احتمال فروش واکسن کرونا از سوی فروشنده‌های غیررسمی وجود دارد؟ آیا در آینده‌ای نزدیک بازار سیاهی در این خصوص شکل خواهد گرفت؟ و آیا فروشنده‌های غیررسمی امکان نگهداری از این واکسن را خواهند داشت تا بتوانند در بازار سیاه روی فروش این واکسن مانور دهند؟ و این سؤال که اساسا چگونه می‌توان تقلبی‌بودن واکسن‌هایی را که به نام کرونا ممکن است وارد بازار دارو شوند تشخیص داد؟ سؤال‌هایی که نشان از نگرانی‌های مردم درخصوص واکسن کرونا دارد و قطعا مسئولان سازمان غذا و دارو که مسئولیت توزیع این واکسن‌ها را دارند پاسخی روشن و شفاف برای این سؤالات دارند.

در آرزوی ایمنی کامل

هرکدام از واکسن‌های موجود که تزریق شود، مدتی طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری به‌طور کامل تقویت کند.

اسپوتنیک وی روسی بالاترین اثربخشی را دارد

برگ آخر
مردم هنوز نمی‌دانند واکسن‌های وارداتی کرونا چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام واکسن عارضه کمتری دارد.

افراد واکسن ممنوع

تزریق واکسن کرونا برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی با ابهامات زیادی در مورد خطرات و مزایای آن برای کودک، مادر و جنین همراه است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
بعد از تزریق واکسن کووید- 19به بسیاری از واجدان شرایط، این نگرانی به‌وجود آمده که آیا فرد پس از تزریق این واکسن ناقل بیماری است یا نه؟ این مسئله یکی از نگرانی‌هایی خانواده‌هاست.
با وجود مطالبه عمومی واکسن و درخواست مردم از دولتمردان با هشتگ «واکسن بخرید» در شبکه‌های اجتماعی و وعده‌های متعدد واردات واکسن از منابع خارجی، خبر ممنوعیت واردات واکسن کرونای روسی و هندی توسط بخش خصوصی از سوی معاون وزیر بهداشت، برنامه واکسیناسیون کشوری را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.
حالا حالاها قرار نیست از شر ماسک‌هایی که امروز بدون آنها احساس برهنگی و بی‌دفاعی می‌کنیم، راحت شویم.