• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130384
+
-

اگر مبتلا هستید، واکسن نزنید

دریافت واکسن برای چه کسانی خطرناک است؟


سمیرا رحیمی ـ روزنامه‌نگار

گروه بسیار کوچک از افرادی که علیه کووید-19 واکسینه شده‌اند، به دلایل مختلفی جان خود را از دست داده‌اند. جدیدترین نمونه مرگ‌ومیر پس از واکسیناسیون، مرگ زنی از اهالی میشیگان است که 11روز پس از دریافت واکسن شرکت جانسون در اثر خونریزی ساب‌آراکنوئید، یا خونریزی میان مغز و غشای دور مغز جانش را از دست داد. ارتباط میان واکسن دریافت‌شده و مرگ این زن توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همچنان در دست بررسی است. واکسن جانسون یکی از واکسن‌های موجود است که گزارش‌های متعددی درباره احتمال لخته‌شدن خون در بدن پس از دریافت آن ثبت شده است. با این‌همه موارد لخته خون رخ داده بسیار کمیاب و انگشت‌شمار هستند و تحقیق درباره ارتباط میان لخته‌شدن خون و واکسن ادامه دارد.
باوجود اینکه گروه کوچکی از دریافت‌کنندگان انواع واکسن جان خود را از دست داده‌اند اما این رقم نسبت به جمعیتی که پس از دریافت واکسن نسبت به همه‌گیری ایمن شده‌اند بسیار ناچیز است. برای مثال در آمریکا در بازه زمانی 14دسامبر 2020تا 3می‌2021، تنها 0.0017درصد از میلیون‌ها نفر دریافت‌کنندگان واکسن جان خود را از دست داده‌اند که مرگ آنها لزوما به‌خاطر دریافت واکسن نبوده است. در بریتانیا هم رقم مرگ‌ومیر افراد واکسینه‌شده به‌دلیل ابتلا به کرونا زیر یک‌درصد است. افراد متوفی در گروه سالمندان بوده‌اند و عموما پیش از دریافت واکسن، به کرونا آلوده شده بودند. این اخبار نشان از آن دارد که همین درصد اندک مرگ افراد پس از تزریق لزوما با خطرناک‌بودن یا ناکارآمد‌بودن واکسن ارتباطی ندارد.
سازمان جهانی بهداشت با توجه به تمامی این شرایط، تزریق واکسن کووید-19را برای گروهی خاص خطرناک اعلام کرده است. براساس شواهد موجود افرادی که از وضعیت سلامت خاص برخوردارند باید از روند واکسیناسیون کنار گذاشته شوند تا از بروز عوارض جانبی حاد و خطرساز در آنها جلوگیری شود. افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید به واکسن یا هریک از ترکیبات سازنده واکسن کووید-19را دارند، افرادی که به کووید-19مبتلا هستند و افرادی که نشانه‌های این بیماری به تازگی در آنها بروز پیدا کرده است نباید واکسن دریافت کنند. افراد بیمار می‌توانند پس از بین‌رفتن علائم و بهبود کامل از کرونا، واکسن خود را دریافت کنند. به‌گفته سازمان جهانی بهداشت، تعیین ایمنی و کارآمدی هریک از واکسن‌های موجود برای مقابله با کووید-19برای گروه‌های جمعیتی مختلف، به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارد. آنچه مشخص است این است که برای تزریق هر واکسن، متناسب با گروه جمعیتی و وضعیت سلامت باید اقدامات پیشگیرانه متفاوتی درنظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید