• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130380
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31XJ9
+
-

انتظار رهایی از چنگ ویروس

چگونه واکسن کووید- 19 دریافت کنیم؟

انتظار رهایی از چنگ ویروس


زهرا رستگارمقدم ـ روزنامه‌نگار

می‌گویند کشور به ۱۲۰میلیون دوز واکسن کرونا نیاز دارد. براساس اعلام وزارت بهداشت، باید نسبت به مصون‌کردن حداقل ۷۰درصد جامعه اقدام کرد و بر این اساس باید نزدیک به ۶۰میلیون نفر واکسینه شوند. در عین حال اگر مبنا دریافت حداقل ۲ نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد، ۱۲۰میلیون دوز واکسن برای کشور نیاز خواهیم داشت. ما که در انتظار رهایی از چنگ این ویروس هستیم، شاید این سؤال برایمان مطرح شود که سازوکار دریافت واکسن چگونه است و ما چطور باید واکسن دریافت کنیم؟

در ابتدای اردیبهشت‌ماه اعلام شد  که افرادی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده اقدام کنند. اما این را بدانید که اکنون بیش از ۸۵درصد افراد جامعه پرونده الکترونیک سلامت دارند. بنابراین با استفاده از این اطلاعات بنا بر اولویت‌بندی با آنها تماس گرفته می‌شود. از سوی دیگر بسیاری در این مدت مورد غربالگری تلفنی قرار گرفته یا توصیه‌های لازم برایشان اعلام شده است. افرادی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند هم می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت محل سکونت خود، در مدت زمانی کوتاه تشکیل پرونده دهند. تنها مدرک مورد نیاز برای ثبت‌نام پرونده الکترونیک سلامت هم در دست‌داشتن کارت ملی است. البته درصورتی که بیماری زمینه‌ای دارید باید مدارکی برای اثبات آن همراه خود ببرید تا اطلاعات دقیق ثبت شود.

آغاز واکسیناسیون
اما برای تزریق واکسن کرونا، منتظر پیامک وزارت بهداشت باشید. این واکسیناسیون در ۴فاز برنامه‌ریزی و برای هر فاز اولویت‌هایی مشخص شده. برای دریافت و تزریق واکسن کرونا نیازی نیست به مراکز بهداشت مراجعه کنید و صف بایستید. از هفتم اردیبهشت اولویت افراد ۸۰سال به بالا کلید خورده است؛ جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۴۵هزار نفر که واکسیناسیون آنها یک هفته‌ای تمام می‌شود. وزیر بهداشت البته درباره بعضی از این سالمندان گفته که چون برایشان مقدور نیست به مراکز تزریق واکسن بروند، سازوکار مناسبی برای آنها نیز انجام می‌شود.
هرچند با آغاز فاز دوم واکسیناسیون، بسیاری نگران دریافت واکسن بوده یا می‌ترسند از این واکسیناسیون جا بمانند اما وزارت بهداشت اعلام کرده برنامه دقیقی برای تزریق واکسن کرونا به همه افراد اولویت‌دار طراحی کرده. پس نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام واکسن نیست. تزریق واکسن افراد در اولویت به‌صورت پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. در موارد استثنا اگر پیامکی برای فرد که در اولویت است ارسال نشد، او می‌تواند در زمانی که وزارت بهداشت اعلام کرده وارد سامانه Salamat.gov.ir شده و نام و کد ملی خود را ثبت کند. از ۲۰ اردیبهشت نیز ثبت‌نام و فراخوان افراد ۷۰ تا ۷۵ سال برای واکسیناسیون اطلاع‌رسانی خواهد شد. در پیامک به فرد اعلام می‌شود که در فاز دوم واکسیناسیون قرار گرفته. یک هفته قبل از موعد واکسیناسیون فرد، یک پیامک دیگر برایش ارسال می‌شود که در روز مشخصی در مرکز مشخصی و با کارت ملی برای تزریق واکسن ‌مراجعه کند. در عین حال یک روز قبل از موعد تزریق واکسن دوباره پیامکی ارسال و از فرد پرسیده می‌شود که آیا فردا می‌تواند برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کند یا خیر که فرد پاسخ می‌دهد و بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام خواهد شد.

ادامه واکسینه‌شدن
اما وقتی واکسن را دریافت کردید، قرار است در سامانه خوداظهاری، اولویت‌بندی، نوبت‌دهی و نیز ثبت گزارش عوارض واکسن برای پیشبرد برنامه ملی واکسیناسیون کووید-۱۹ که وزارت بهداشت آن را ساماندهی می‌کند، اطلاعاتی ثبت شود. وزارت بهداشت در فاز اول کادر بهداشت و درمان، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند، جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰‌درصد، کارکنان مربوط به تغسیل اموات، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی و بیماران خاص و صعب‌العلاج را واکسینه کرد. این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را دربر می‌گرفت.
فاز دوم واکسیناسیون که اکنون در حال انجام است، شامل ۲بخش می‌شود؛ بخشی از آن افرادی به‌ترتیب سنی ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج هستند که طبق اعلام دکتر رئیسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت- در این فاز افراد سالمند گروه هدف ۷.۲میلیون نفرند. در عین حال بخش دوم واکسیناسیون فاز دو نیز شامل افراد ۱۶ تا ۶۴ساله‌هایی است که حداقل دچار یک بیماری زمینه‌ای باشند؛ جمعیتی بالغ بر حدود ۶میلیون و ۳۰۰هزار نفر. بر این اساس وزارت بهداشتی‌ها معتقدند که به‌دلیل بالا‌بودن جمعیت افراد در اولویت فاز دوم، این فاز طولانی‌تر شده و شاید تا تیر‌ماه ۱۴۰۰ به طول بینجامد.

در آخر و فاز پایانی
براساس اعلام وزارت بهداشتی‌ها، فاز سوم واکسیناسیون مرداد تا آذر ۱۴۰۰ خواهد بود که شامل افرادی است که در مراکز تجمعی ساکن باشند، برآورد جمعیت آنها ۲میلیون نفر است. ۵۵ تا ۶۴‌ساله‌های بدون بیماری زمینه‌ای نیز ۵میلیون نفر برآورد شده و افراد شاغل در خدمات ضروری، جمعیتی ۱۲ میلیون نفری دارند. فاز چهارم واکسیناسیون نیز براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، در زمستان ۱۴۰۰ انجام و شامل عموم مردم خواهد شد.
اما تکلیف کسانی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند، چیست؟ ممکن است بعضی افراد پرونده الکترونیک سلامت نداشته باشند. در این‌باره مقرر شده شماره تلفنی اعلام شود تا افراد براساس همین اولویت با آن مرکز تماس بگیرند. هم‌اکنون ۸۰سال به بالاهایی که با آنها تماس گرفته نشده، می‌توانند با شماره تلفنی که پس از این اعلام خواهد شد تماس گرفته و اطلاعات‌شان را برای واکسیناسیون کرونا ثبت کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید