• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130371
+
-

سفر همچنان پرخطر است

افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند می‌توانند به سفر بروند؟


احد فاتح ـ روزنامه‌نگار 

همزمان با همه‌گیری کرونا و شروع قرنطینه خانگی و رعایت فاصله‌های اجتماعی یکی از اقداماتی که برای پیشگیری از سرایت کووید- 19 صورت گرفت منع مسافرت و تردد بین شهرها و حتی کشورها بود. در ایران نیز در دوران کرونایی همه سفرها کنسل شد اما رفته رفته بعضی از مردم از این وضعیت خسته شدند و تصمیم گرفتند به هر قیمتی شده به سفرهای دور و نزدیک بروند که البته در نتیجه این اقدام نقشه زرد و آبی به قرمز و سیاه کرونایی تغییر رنگ داد. اینک اما با شروع واکسیناسیون کووید-19 بسیاری بر این باورند که با دریافت واکسن کرونا منع تردد برداشته شده و به‌راحتی می‌توانند به شهرها و کشورهای مورد نظر خود سفر کنند. حتی ایرانیانی که در خارج از کشور واکسن دریافت کرده‌اند به‌دنبال این هستند که راهی کشور خود شوند. حال سؤال اینجاست که آیا افرادی که واکسن کرونا زده‌اند می‌توانند به سفر بروند؟

همچنان باید از ماسک استفاده کرد
پزشکان و دانشمندان معتقدند که پس از دریافت واکسن، از 2هفته بعد از تزریق دوز دوم ایمنی شروع می‌شود و ممکن است تا 4هفته هم طول بکشد تا فرد ایمن شود که در افراد مختلف متغیر است. در ضمن پس از ایمن شدن هنوز مشخص نیست که آیا ممکن است ناقل باشد و ویروس کرونا را به دیگران منتقل کند یا خیر. بنابراین تا زمانی ‌که کاملا مشخص شود، واکسن تا چه حد مؤثر است، باید علاوه ‌بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان از ماسک استفاده کنیم.
از آنجا که واکسن‌ها به‌طور کامل خطر ابتلا به ویروس یا انتقال آن را کاهش نمی‌دهند و خطر شیوع ویروسی جدید هنوز وجود دارد، محققان معتقدند تغییرات واقعی در الگوهای سفر تا زمانی که به‌طور سراسری اعلام شود، پرخطر بوده و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد. با هر وسیله‌ای هم قصد سفر دارید، حتی با وجود تزریق واکسن، حتما طبق شیوه‌نامه‌های جدید از دو ماسک استفاده کنید که قادر است تا ۹۶درصد خطر انتقال ویروس را کاهش دهد. با این اوصاف، پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با کرونا حتی در مسافرت است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی 4، 3هفته پس از تزریق
افراد واکسینه شده می‌توانند 4،3 هفته پس از نخستین دوز با افراد مختلف در فضای داخل خانه ملاقات کنند. خرید در فروشگاه‌ها نیز امکان‌پذیر است. افراد واکسینه شده در خانه‌های سالمندان می‌توانند محل اقامت خود را برای دیدار با خویشاوندان ترک کنند. بعضی از سازمان‌های بهداشت عمومی در جهان به مردم توصیه می‌کنند که بعد از دریافت نخستین دوز واکسن تا سه هفته همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. افراد واکسینه شده از محافظت خوبی در برابر بیماری‌های جدی برخوردار هستند و می‌توانند از فروشگاه‌ها خرید کنند، اما نباید برای دیگران ازدحام ایجاد کنند. دیدار و معاشرت با فرزندان و نوه‌ها در خانه بدون فاصله گرفتن نیز مجاز است به شرطی که علائم ابتلا نداشته باشند. هنوز مهم است که با پیروی از توصیه‌های مربوط به محافظت از خود و دیگران، به فکر ایمنی افراد گروه‌های در معرض خطر در حلقه معاشرت‌های شخصی خود باشید. از آنجا که شیوع عفونت در جامعه هنوز زیاد است و واکسینه کردن بخش بیشتری از جمعیت بزرگسال زمان می‌برد تغییرات برای افراد واکسینه شده باید به‌تدریج انجام شود. توصیه‌های پایه‌ای مانند ماندن در خانه درصورت بیماری، شستن دست‌ها، فاصله گرفتن و آزمایش خود به هنگام ظهور علائم ابتلا هنوز هم باید از سوی همه افراد جامعه عمل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید