13
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
شماره 8201
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نشانی از نبوغ

یادداشت یک
نخستین بار «همشهری کین» را در جشنواره دهم فجر دیدم. در بخش گنجینه‌های فیلمخانه‌ای و به همراه چند فیلم مهم دیگر تاریخ سینما و در سینمای خلوت و دنج کانون. بر عکس «دلیجان» و «چه سرسبز بود دره من» از ساخته‌های جان فورد، شیفته‌اش نشدم.
ویژه
آندره بازن: همشهری کین و خانواده اشرافی آمبرسون در غایت می‌توانند غمنامه کودکی باشند. آخرین آرزوی کین، این ابرمرد، ابر همشهری که ثروت افسانه‌ای‌اش را در بازی با آرای عمومی و علیه آن که به قول اگزیستانسیالیست‌ها پروژه بنیادی او بود برباد داد،
جوزف مک براید: همشهری کین به روشنی کوششی است برای کشف پیچیدگی‌های شخصیت یک مرد افسانه‌ای این کوشش و جست‌وجو همگام با تلاش برای یافتن معنای کلمه رز باد پیش می‌رود اما در عمل این کار نوعی تردستی هم هست که در آن شخصیت را پشت ارائه‌ای از یک اثر هنری و راز پنهان می‌کند.
اورسن ولز بعد از شروعی جنجالی و جاه‌طلبانه با «همشهری کین»، تقریباً سراسر زندگی‌اش را با دخالت‌های استودیو، فیلم‌های ارزان‌قیمت، تولیدات پردردسر و در مواردی ناتمام و تلاش برای یافتن سرمایه‌گذار و پول جور‌کردن برای پروژه‌هایی که کسی علاقه به سرمایه‌گذاری در آنها نشان نمی‌داد گذراند.
بهترین امکانات، بدون کوچک‌ترین دخالت. «همشهری کین» در چنین شرایطی ساخته شد. در طول10 هفته فیلمبرداری، در برخی منابع به 15هفته فیلمبرداری اشاره شده است هیچ‌کس سر صحنه نیامد که به برداشت‌های مکرر کارگردان جوان، شیوه روایی، طولانی‌شدن فیلمبرداری و... ایرادی بگیرد‌.
بازخوانی دیوید تامپسون از جایگاه فیلم ستایش شده اورسن‌ولز

جوهر و جواهر

آیا همشهری کین هنوز هم بهترین فیلم تاریخ سینماست؟
در مطلبی که پیش رو دارید دیوید تامپسون سعی دارد با پیش‌بینی نتیجه نظرسنجی نشریه سایت ‌اند ساوند در سال 2012، ببیند آیا هنوز همشهری کین جایگاه خود را به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما حفظ کرده یا نه؟ اتفاقی که در نهایت رخ نداد و سرگیجه جای همشهری‌کین را در صدر جدول بهترین‌های تاریخ سینما گرفت.
تصویری جامع از زندگی آمریکایی

تصویری جامع از زندگی آمریکایی

اندرو ساریس پاسخ می‌دهد: چرا «همشهری کین» فیلمی برای تمام فصول است؟
نمایش «همشهری کین» در کانون فیلم زمستان 1352 و انتخاب دوباره فیلم ولز در نظرسنجی معروف سایت اند ساوند به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما بهانه‌ای برای توجه دوباره به این اثر در مطبوعات دهه 50 شد.
شومن حرفه‌ای شعبده‌باز آماتور
اریک رد: هم «همشهری کین» و هم شخصیت اصلی‌اش مانند پیاز آن ضرب‌المثل معروف‌اند: اگر ادعاهایشان را مثل لایه‌های پوست پیاز کنار بزنید، چیزی به‌جا نمی‌ماند.
راجر ایبرت: یکی از معجزات سینما این است که در سال ۱۹۴۱، کلیدهای استودیو و اختیار همه‌‌چیز به کارگردانی که نخستین کارش را آغاز کرده و یک نویسنده عاصی و الکلی و فیلمبرداری خلاق و گروهی از بازیگران تئاتر و رادیو نیویورک، واگذار شد تا شاهکاری را بیافریند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود. پاسخ‌ها در ادامه آمده است.
8201