9
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
شماره 7645
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

وقت کم و پادکست زیاد

در دنیا 540هزار رادیوی اینترنتی وجود دارد
«سر صُبی دوباره پاشدیم اومدیم خسته باشیم، جمشید پرید وسط گفت ببین چقد سمنو داریم.
ویژه
هر روز از ساعت 9 صبح در سفری یک ساعته مخاطبانش را به دنیای شگفت انگیز علم و دانش می‌برد و در فضایی مفرح و جوان پسند آنها را با ناگفته‌ها و دانستنی‌های جذاب دنیا، آشنا می‌کند.کاوشگر برنامه‌ای علمی و اقتصادی است.
شبکه‌های مختلف رادیویی در طول سال برنامه‌هایی را برای مخاطبانشان ارائه می‌کنند. اما بسته پیشنهادی درنگ آن دسته از برنامه‌هاست که در بهار امسال بیشترین مخاطبان را برای خود جذب کرده‌اند. با توجه به آغاز سال جدید معرفی مبسوطی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیو را به شما معرفی می‌کنیم.
رادیو ایران احتمالا تنها سازمان مهم و بزرگ در جهان است که دستمزدهای 5هزار تومانی دارد! صدایی که ناخودآگاه به سیما گره خورده و یک سازمان حداقل 5هزار‌نفری را تشکیل داده اما هیچ رنگ و بویی از دستمزدها و پرداخت‌های سیما نبرده است.
روزگاری رادیو چنان مهم بود که هنرمندان شهیر ایرانی، همه دلخوشی‌شان این بود که بروند و در برنامه‌ای، به‌طور مستقیم اجرایی داشته باشند. تا اینکه تلویزیون از راه رسید. رادیو و تلویزیون سال‌ها شانه به‌شانه هم پیش می‌رفتند.
اولین مواجهه ما ایرانی‌ها با رادیو به سال‌های دور بازمی‌گردد؛ سال‌هایی که هر چند ایران فرستنده‌ رادیویی نداشت.
مخاطبان رادیو، این رسانه گرم و صوتی، چه کسانی هستند و چه تیپ آدم‌هایی؟ گزارش زیر، پاسخی است به این پرسش.
رادیو در روزهای اوج خود چه تأثیرات اجتماعی‌ای روی مخاطبانش گذاشت؟

دوست من، رادیو

حسن خجسته‌باقرزاده اوج قدرت رادیو را تا سال66 عنوان می‌کند
کلمه «یادش بخیر» را وقتی پای صحبت شنوندگان قدیمی رادیو می‌نشینید زیاد می‌شنوید.
یک زمانی رادیو، دانشگاه بود

یک زمانی رادیو، دانشگاه بود

گپ و گفت با فریبرز گلبن، تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو
فریبرز گلبن، تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو که سال1329 در تهران به دنیا آمد.
بی‌چهرگان چهره ‌شده
بررسی وضعیت چهره‌هایی که با خروج از رادیو موفق شدند یا شکست خوردند
دوام آوردن انسان‌ها در محیطی که بیش از هر چیز نوستالژیک بودنشان حفظ شده است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
قدمت حضور رادیو در جهان به بیش از 100سال پیش و در ایران به 79سال پیش باز‌می‌گردد. نخستین برنامه رادیویی جهان در سال1906 پخش و نخستین فرستنده رادیویی در ایران در تاریخ 4 اردیبهشت 1319 افتتاح شد. از آن زمان به بعد، جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی رادیو به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی بیشتر ایرانی‌ها تبدیل شد؛ در آن زمان برای خبردارشدن از گوشه و کنار دنیا و امروز برای تزیین خانه‌ای یا کافه‌ای یا حتی برای زنده‌کردن.
بزرگ‌ترین نابغه‌ای که عالم سینما به خود دیده، اولین بار نشانه‌های نبوغش را با یک برنامه رادیویی نمایان کرد. ارسن ولز وقتی مجوز کارگردانی «همشهری کین» را دریافت کرد که توانست با برنامه رادیویی «جنگ دنیاها» آمریکا را به‌هم بریزد. رادیو که سال‌هاست از نقش و اهمیتش کاسته شده در گذشته نقشی کلیدی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کرد.این اهمیت در فیلم نوستالژیک وودی‌آلن کاملا نمایان است.