• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53444
+
-

رادیوهای اینترنتی یا پادکست‌ها چه دنیایی دارند؟

وقت کم و پادکست زیاد

در دنیا 540هزار رادیوی اینترنتی وجود دارد

شبنم سیدمجیدی

«سر صُبی دوباره پاشدیم اومدیم خسته باشیم، جمشید پرید وسط گفت ببین چقد سمنو داریم، ببین زندگی هنوز خوشگلیاشو داره. گفتیم جمشید الحق که دیوونه‌ای، بیا بشین یه دیقه خسته باش جای این جلافتا سر صُبی. دستشو تا مچ کرد تو کاسه، گفتی یعنی می‌خوام بهت بگم دنیای دیوونه‌ها از همه قشنگ‌تره».

یادتان هست این کلمه‌ها را؟ یا قسمت دیگری از آنکه می‌گفت: «آقا ما خسته‌ایم. شما که گردنت بلنده میتونی بگی باهار کدوم وره؟» بعد تهش هم می‌نوشتند رادیو چهرازی. این کلمات بخشی از اپیزود نوروزی رادیو چهرازی بود.

رادیو چهرازی یک پادکست محبوب بود که هنوز هم اپیزودهای آن در پلی‌لیست پادکست‌بازهای قدیمی پیدا می‌شود و هر وقت کمی دلشان آرامش می‌خواهد سراغ شخصیت‌های جذاب جمشید، دلبر، حبیب و غیره می‌روند. رادیو چهرازی سال1392 پخش شد. آن زمان هنوز پادکست‌ها مثل امروز مشهور نبودند. 21 اپیزود داشت و در هر اپیزود داستان زندگی چندتا دیوانه را روایت می‌کرد به نام‌های علی، حبیب، جمشید و دلبر که در یک آسایشگاه روانی زندگی می‌کردند. رادیو چهرازی تمام شد اما بعدها رادیوهای اینترنتی دیگری یک‌به‌یک سر برآوردند و بعضی‌هایشان واقعا محبوب شدند.

پادکست‌ها بی‌شمارند

پادکست‌ها تقریبا بی‌شمارند. در دنیا تا آوریل 2019 حدود 540هزار عنوان پادکست وجود دارد که شامل 29میلیون اپیزود صوتی می‌شود و هر هفته 2هزار پادکست نیز به این میزان افزوده می‌شود و این پادکست‌ها به 100زبان هستند. می‌گویند 100میلیون نفر شنونده در دنیای پادکست‌ها وجود دارد.

به زبان فارسی نیز پادکست‌ها آن‌قدر زیادند که حتی نمی‌توان یک دهم آنها را اینجا نام برد. رادیو دال، هزارتو، رادیو بیدمشک، پادکست پاپریکا، پادکست گپ، پادکست چنل بی، بی‌پلاس، پادکست دیو، رادیو مرز، پادکست چکش، ناوکست، کربن کست، رادیو گیگ، رادیو بادیو و صدها پادکست دیگر به زبان فارسی وجود دارند که هرکدام آنها در حوزه‌های مختلف، تاریخ، اخبار، کتاب و کتابخوانی، سلامت و پزشکی، علم و فناوری و خیلی حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کنند. هر هفته نیز به تعداد پادکست‌ها اضافه می‌شود. مثلا یکی از جدیدترین پادکست‌ها، پادکست چکش است که صنم حقیقی با موضوع حقوق و هنر آن را منتشر کرده است. در قسمت اول معمولا تولیدکنندگان پادکست‌ها، کارشان، خودشان و پادکست خود را معرفی می‌کنند. او در ابتدای پادکست خود توضیح می‌دهد که فصل اول پادکست‌اش 4 اپیزود با موضوع تاریخچه سانسور در سینمای آمریکا را دنبال می‌کند. اغلب آنهایی که به پادکست‌ها علاقه دارند و حتی آن را جایگزین گوش‌دادن به رادیو یا گوش‌دادن به موسیقی در اتومبیل خود کرده‌اند، از پادکست چنل بی ‌یا کانال بی، ‌از علی بندری به‌عنوان یکی از بهترین‌ها نام می‌برند.

از کجا پادکست بگیریم؟

سایت‌هایی مثل شنوتو و ناملیک از برخی پادکست‌ها حمایت می‌کنند و برای شنیدن پادکست‌ها می‌توان به این سایت‌ها مراجعه کرد. همچنین سایت پادکستا نیز اپیزودهای پادکست‌ها را به اضافه اطلاعات مربوط به تهیه‌کنندگان آنها و اخبار به‌روز پادکست‌ها بارگذاری می‌کند. اما راه ساده‌تر برای یافتن پادکست‌های محبوبتان و اینکه بتوانید آنها را همه‌جا با خود داشته باشید، نصب اپلیکیشن‌های مخصوص پادکست است. اپلیکیشن کست باکس (castbox) یکی از بهترین‌ها در این زمینه است. البته پادکست ادیکت (Podcast Addict) هم یکی دیگر از این اپ‌هاست. شما با وارد شدن به این اپ‌ها می‌توانید بیشتر پادکست‌های فارسی زبان و اگر علاقه داشته باشید زبان‌های دیگر را بیابید. کست باکس روی سیستم عامل‌های اندروید و‌ آی‌او‌اس قابلیت نصب دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید