• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53440
+
-

محبوب‌ترین‌های صدا و برنامه‌های حال حاضر کدام‌ها هستند؟

رادیو روشن

بررسی برنامه‌هایی که گوش‌های مخاطب را به‌خود مشغول می‌کنند

زهرا رستگارمقدم

شبکه‌های مختلف رادیویی در طول سال برنامه‌هایی را برای مخاطبانشان ارائه می‌کنند. اما بسته پیشنهادی درنگ آن دسته از برنامه‌هاست که در بهار امسال بیشترین مخاطبان را برای خود جذب کرده‌اند. با توجه به آغاز سال جدید معرفی مبسوطی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیو را به شما معرفی می‌کنیم.

رادیو ایران

رادیو ایران با بیش از نیم‌قرن سابقه فعالیت در عرصه صدا همچنان مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کند. ازجمله برنامه‌های محبوب این رادیو می‌توان به چند برنامه اشاره کرد؛  1- «خانه و خانواده»؛ این برنامه مشاوره‌ای خانوادگی با حضور کارشناسان برای شنوندگان آماده می‌شود. این برنامه شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 صبح به‌مدت 45دقیقه پخش می‌شود. مسئولیت پخش و تولید این برنامه هم به‌صورت یک هفته در میان به برنامه‌سازان و گویندگان سپرده می‌شود، شایسته جعفریان و شهاب نادری مقدم در مقام تهیه‌کننده و فاطمه آل عباس و زهرا رحیمی گویندگان این برنامه هستند. 2- «کافه هنر»؛ عنوان برنامه‌ای است که تقریبا 3سال است که پخش خود را آغاز کرده و در مجله‌ صوتی فرهنگی، هنری به مباحث روز هنر می‌پردازد و جدیدترین اخبار مربوط به حوزه هنر را به اطلاع شنوندگان می‌رساند. این برنامه ساعت 20هر شب به‌مدت 60دقیقه به تهیه‌کنندگی ریحانه یزدان‌دوست و مرضیه طبرستانی و با اجرای مهدی طهماسبی و داوود حیدری از این آنتن پخش می‌شود. «ایران‌شهر»، «راه شب» و «صبح جمعه با شما» از دیگر برنامه‌های پرطرفدار این رادیو است.

رادیو سلامت

رادیو سلامت از زمان شکل‌گیری‌اش بیشتر تولید برنامه‌هایی با محوریت سلامت فرد و جامعه را برعهده داشته و متناسب با نیازهای افراد جامعه، ‌تولیدات خود را بسط و گسترش داده است. از برنامه‌های موفق این رادیو: 1- «خونه زندگی»؛ از برنامه‌های شبکه سلامت است با این تفاوت که هر هفته در قالب نمایش رادیویی به‌صورت زنده به مخاطبان ارائه می‌شود. در این برنامه مباحث مربوط به آشپزی، خانوادگی و سلامت به‌صورت آیتم‌های نمایشی توسط مسعود خواجه‌وند و مریم سرمدی اجرا می‌شود. پخش برنامه خونه زندگی، از ساعت 10:20 صبح به‌مدت 75دقیقه است. 2- «مجله دام‌پزشکی»؛ در این برنامه به نقش دامپروری و دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی و تعادل زیستی در زیست‌بوم‌ها و افزایش دانش در حوزه دامپزشکی پرداخته می‌شود. این برنامه پنجشنبه‌ها ساعت 15به‌مدت 60دقیقه اجرا می‌شود.

رادیو معارف

1- «مهربان باشیم»؛ این برنامه زنده با 2 تیم برنامه‌ساز از شنبه تا پنجشنبه تقدیم مخاطبان این رسانه دینی می‌شود. در این برنامه با دستمایه قرارگرفتن ضرب‌المثل‌های رایج در ذهن و زبان مردم، موضوعات برنامه انتخاب شده و توسط کارشناسان خبره لایه‌های اجتماعی و مایه‌های معرفتی این ضرب‌المثل‌ها را واکاوی می‌کنند. «گزارش مردمی»، «بهداشت و سلامت»، «تازه‌های فرهنگی و هنری»، «شعر طنز»، «اخبار جاده‌ها و وضع آب و هوا» و «آداب و مناسک عبادی» ازجمله بخش‌های این برنامه است. ضمن اینکه هر روز رأس ساعت ۷:۳۰ بامداد با زمزمه سید آیات قرآن‌کریم، «آیه‌الکرسی» صبح هموطنان با آیات وحی روشن می‌شود و با پخش «سخن اخلاقی بزرگان» شنوندگان این برنامه از آموزه‌های معارف ناب اسلامی بهره‌مند می‌شوند. رضا ملایی این برنامه را اجرا می‌کند. «صبح روشن» و «پرسمان» از دیگر برنامه‌های پر طرفدار این رادیو است.

رادیو تهران

1- «پارک شهر»؛ مجله صبحگاهی پارک شهر با داغ‌ترین و جدیدترین اخبار تهران، ایران و جهان در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... با گفت‌وگوهای صریح و شفاف با مردم و مسئولان هر روز جز جمعه‌ها از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۰ برگزار می‌شود.

رادیو فرهنگ

1- «شبانه‌رو»؛ این برنامه با هدف آموزش و سرگرمی ویژه رانندگان از مهرماه ۱۳۹۷ روی آنتن رادیو فرهنگ رفت. بخش ویژه برنامه چهارباغ است که درخواست‌های شنوندگان را در حوزه موسیقی اصیل ایرانی پخش می‌کند. برنامه‌های کوتاه دانستنی درباره عبور و مرور در شب، اخبار مربوط به راهداری و برنامه‌های کوتاه متنوع شعرخوانی و افسانه‌خوانی ازجمله آیتم‌های این برنامه است. تهیه‌کنندگان شبانه‌رو تلاش خواهند داشت تا بخشی از برنامه را با مشارکت مسافران در شب تهیه و تأمین کنند. هادی حوری نویسندگی این برنامه را به‌عهده دارد. دوستداران شعر و موسیقی می‌توانند هر شب از ساعت۲۴ تا ۲ بامداد این برنامه را از رادیو فرهنگ بشنوند. 2- «خنیاگران»؛ این برنامه پیوند کتاب و موسیقی است و به معرفی پژوهش‌های مکتوبی که در حوزه موسیقی در ایران فرهنگی انجام شده است می‌پردازد. همچنین در این برنامه گفت‌وگویی با مولفان و پژوهشگران آثار مکتوب حوزه موسیقی انجام می‌شود. خنیاگران شنبه‌ها ساعت 22 به‌مدت 30 دقیقه پخش می‌شود.

رادیو ورزش

شبکه رادیویی ورزش با نزدیک به 2دهه فعالیت عمدتا مخاطبان ورزشی در سنین مختلف را هدف قرار می‌دهد و یکی از شبکه‌های رادیویی پویا و پرمخاطب است. 1- «همیشه با ورزش»؛ موضوع این برنامه بررسی و نقد مسائل مدیریتی روز ورزش کشور است که در قالب گفت‌وگو با صاحب‌نظران، مسئولان، کارشناسان آگاه و پیشکسوتان خبره به سمع شنوندگان می‌رسد. تهیه‌کننده این برنامه سیدمسعود نجات و حسن شریفی گوینده و مازیار مهرانی به‌عنوان کارشناس این برنامه هستند. «همیشه با ورزش» روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت19 به‌مدت 90دقیقه پخش می‌شود. 2- «صدای ورزش» قدیمی‌ترین برنامه این رادیو است که برنامه عصرگاهی در روز جمعه در قالب کارشناسی، تحلیلی پخش می‌شود. ساعت پخش برنامه 16و مدت برنامه 165دقیقه است.

«مسابقه 9با 2» و «هوادار» از دیگر برنامه‌های پرطرفدار این رادیو هستند.

رادیو نمایش 

«راوی سوم شخص» برنامه ترکیبی نمایشی با موضوع آسیب‌های اجتماعی، به گویندگی سعیده فرضی و تهیه‌کنندگی رضا اورنگی ساعت21 به‌مدت 60دقیقه اجرا می‌شود. از دیگر برنامه‌های پرمخاطب این رادیو همچنین می‌توان به «گام اول خط آخر» و «گیومه» اشاره کرد که اولی به مستندهای اجتماعی درباره آسیب‌های اجتماعی و دیگری با رویکرد اطلاع‌رسانی فرهنگی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۱ صبح اجرا می‌شود.

رادیو اقتصاد 

1- «کالای ایرانی»؛ برنامه‌ای است با هدف معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی‌رویه کالای خارجی. این برنامه شنبه تا پنجشنبه ساعت10 به‌مدت یک‌ساعت به تهیه‌کنندگی لیلا امیدیگانه و حمیده سلطانی و گویندگی زهرا بهروزی و امیرحسین راسخ اجرا می‌شود. 2- «خوشه‌چین»؛ این برنامه آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره‌وری در مزارع کشاورزی است. خوشه‌چین به تهیه‌کنندگی مهدی شیار و نویسندگی مهدی شیار و ناصر نوروزی ساعت 13:30 روزهای زوج پخش می‌شود.
رادیو پیام در بخش‌های صبحگاهی، نیمروزی و شبانگاهی پیشتاز رادیوهای دیگر در جذب مخاطب و خبررسانی به موقع بود. رادیو آوا نیز در برنامه «نیمروزی» خود شنبه تا جمعه از ساعت 10تا 14موسیقی با‌کلام و بی‌کلام محلی، موسیقی کلاسیک غربی، موسیقی فیلم، موسیقی ملل، تکنوازان، ساز و آواز کامل ایرانی پخش می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید