08
شنبه 21 اسفند 1400
شماره 8459
صفحه‌آخر
23023607
02123023900
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

گرینویچ/کشف بقایای تایتانیک جنوبگان

لندن: کشتی تحقیقاتی ارنست‌شکلتون که از قهرمان‌های اکتشاف‌های دریایی جنوبگان بود پس از 107سال در ژرفای 3هزار متری پیدا شد.
ویژه
نمی‌خواهی، ولی تقویم ورق می‌خورد و حالا که این متن را می‌خوانی، 10روز هم نمانده به پایان سالی که همین دیروز انگار بحثش بود که سالِ نخستِ قرنِ جدیدِ خورشیدی است یا نه.
خانه‌تکانی بازبینی سالانه ارتباط ما با اشیایی است که پیرامون‌مان را احاطه کرده‌اند. یک قابلیت مخفی در انسان‌ها هست که دانشمندها هنوز کشف‌اش نکرده‌اند.
سال 1336، در کلاس ویولن استاد صبا وقتی داشت کتاب ویولن‌اش را روی پایه می‌گذاشت، یک ورقه نت از لای کتاب به زمین افتاد.
نگاه
تاریخ‌پژوهان اروپایی اصطلاحی دارند با عنوان «قرن طولانی نوزدهم» Long nineteenth century که از ۱۷۸۹ آغاز می‌شود و تا ۱۹۱۴ ادامه دارد.
در فیلم سینمایی «موج مرده» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که بیش از 2 دهه پیش ساخته شده، مرتضی راشد، فرمانده دوران جنگ را سین‌جیم می‌کنند که چرا همراه با برخی از افراد زیردستش تا نزدیکی ناو آمریکایی وینسنس پیش‌رفته و با مشت به آن کوبیده‌اند.
نشسته روبه‌روی پنجره که حالا خیلی با پنجره‌ خانه‌اش در قدیم تفاوت می‌کند؛ خیره شده به بیرونی که خیلی با بیرونی که قبلاً می‌دید متفاوت است؛ دارد به جایی نگاه می‌کند که اصلاً شبیه قبل‌اش نیست. تنها چیزی که شبیه همان گذشته است، شکل نگاهش است و لهجه‌اش.

اول آخر

چرخ و فلک ایستاده، چرخ گردون اما نه... عکس: همشهری
PDF صفحه‌آخر
کوتاه صفحه‌آخر
نمی‌خوام بهت بگم فقط آدمای تحصیلکرده و محقق می‌تونن چیزای با ارزشی به دنیای ما اضافه کنن.
- دیدی الان چی دیدم تو آب؟