• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156274
+
-

گرینویچ/کشف بقایای تایتانیک جنوبگان


لندن: کشتی تحقیقاتی ارنست‌شکلتون که از قهرمان‌های اکتشاف‌های دریایی جنوبگان بود پس از 107سال در ژرفای 3هزار متری پیدا شد. کشف این کشتی که به نوعی تایتانیک دانشمندان به شمار می‌رود از آن رو اهمیت دارد که این کشتی در دریا و در عمق 3هزار متری پس از بیش از یک قرن سالم مانده است. به گزارش یورونیوز و به‌گفته کارشناسان برودت هوا در محل کشف کشتی احتمال زندگی کردن باکتری‌، بیدها و کرم‌های چوب‌خوار و سایر موجوداتی که می‌توانستند از بدنه کشتی تغذیه کنند را منتفی کرده است. این کشتی سلطنتی در جریان یک سفر اکتشافی در نوامبر ۱۹۱۵ میلادی پس از برخورد با یک توده یخی در نزدیکی قطب جنوب غرق شد. ارنست شکلتون و ۲۷همراهش موفق شدند به‌طرز معجزه‌آسایی به‌وسیله 3 قایق  کوچک و به‌لطف آذوقه‌هایی که همراه داشتند خود را از مرگ حتمی نجات دهند.

قطار شارژی روی ریل واقعیت 

 کانبرا: یک شرکت استرالیایی سنگ معدن آهن یک شرکت ساخت باتری مستقر در بریتانیا را خریداری کرد تا نخستین «قطار اینفینیتی» جهان را بسازد که هنگام حرکت لوکوموتیو از انرژی گرانشی برای شارژ مجدد استفاده می‌کند. سازندگان آن ادعا می‌کنند که این فناوری پیشرفته قطار برقی که با باتری کار می‌کند به این معنی خواهد بود که این قطار می‌تواند محموله را بدون نیاز به توقف برای شارژ مجدد، جابه‌جا کند. به گزارش دیلی‌میل، قطار اینفینیتی از انرژی گرانشی استفاده می‌کند تا سامانه‌های باتری الکتریکی خود را بدون آنکه به شارژ اضافی برای سفر بازگشت نیاز باشد، کاملا شارژ کند. فورتسکیو دارای ۱۶مجموعه قطار مختلف است که هر یک از آنها حدود ۲.۸کیلومتر طول و ظرفیت حمل ۳۴هزار و ۴۰۴تن سنگ آهن در ۲۴۴واگن را دارد.

تورم بی‌سابقه در آمریکا 

نیویورک: در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و افزایش قیمت انرژی، میزان رشد قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه گذشته (فوریه) به ۸درصد نزدیک شد که این رقم طی چهار دهه گذشته بی‌سابقه است. به نوشته فایننشال‌تایمز، وزارت کار ایالات متحده روز پنجشنبه با انتشار آمار جدید، اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده بین ماه ژانویه تا فوریه ۰.۸درصد دیگر افزایش یافته است. این در حالی است که در دوره مشابه قبلی هم ۰.۶درصد افزایش ماهانه داشته است. این افزایش قیمت‌ها ناشی از هزینه‌های بالاتر انرژی، غذا و سرپناه بوده است. از یک سال پیش، قیمت‌ها ۷.۹درصد افزایش یافته است که این میزان سریع‌ترین افزایش سالانه از ژانویه ۱۹۸۲ محسوب می‌شود. از سوی دیگر، مجازات اقتصادی که به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر مسکو اعمال‌شده است، بر قیمت انرژی در جهان تأثیر داشته است. افزایش قیمت انرژی نیز به‌تبع خود بر موارد دیگر مانند قیمت گندم، نیکل و سایر کالاها تأثیر داشته و آنها نیز افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت مواد غذایی بیشترین افزایش را از آوریل ۲۰۲۰ داشته است و در ماه فوریه یک درصد دیگر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید