• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99822
+
-

مطب آنلاین

هراس از کرونا موجب رونق بازار ویزیت آنلاین پزشکان شده است

مطب آنلاین

نورا عباسی_روزنامه نگار

جبر کرونا موجب شده است تا اکثر کارهایمان آنلاین شود؛ از خرید وسایل مورد نیاز گرفته تا آموزش و دیدار با اعضای خانواده. در این میان استفاده از تشخیص پزشکان و مشاوره درمانی نیز به فهرست کارهای آنلاین اضافه شده است و بسیاری از افراد در شرایط کرونا ترجیح می‌دهند به جای رفتن به بیمارستان و مطب در خانه بمانند و با استفاده از برنامه‌های ویزیت آنلاین، راه چاره‌ای برای مشکلاتشان پیدا کنند.
همین احساس نیاز و البته هراس از کرونا موجب شده تا در مدت اخیر اپلیکیشن‌های ویزیت آنلاین-که تا پیش از این نیز فعال بودند-  یکباره طرفداران زیادی پیدا کنند و افراد به جای نشستن در صف طولانی مطب‌ها، گوشی به‌دست منتظر آنلاین شدن پزشک‌ منتخب‌شان باشند. داشتن گوشی هوشمند، نخستین قدم برای استفاده از اپلیکیشن‌های ویزیت آنلاین است و بعد از آن با یک سرچ ساده می‌توان اپلیکیشن‌های مختلفی را در این رابطه پیدا کرد یا به سایت‌های فعال در این حوزه مراجعه کرد.
در اکثر این اپلیکیشن‌ها، فهرستی از پزشکان متخصص وجود دارد و کاربر می‌تواند براساس نیاز خود، دست به انتخاب بزند و با پرداخت ویزیت -که در اکثر مواقع کمتر از ویزیت‌های حضوری است- زمان دریافت مشاوره پزشکی به شکل‌های کتبی، صوتی، تلفنی و تصویر را تعیین کند. درصورت نیاز بعد از دریافت مشاوره، پزشک به شکل آنلاین برای بیمار نسخه‌ای می‌پیچد تا برای تهیه داروهای مورد نیاز اقدام کند.
این روند ویزیت آنلاین در اکثر اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها مشابه است اما هنگام اجرا، برخی از آنها با چنان مشکلات جدی‌ای روبه‌رو می‌شوند که نتیجه‌ای جز سردرگمی و نارضایتی بیماران ندارد. مریم جزو کاربران ناراضی این اپلیکیشن‌هاست و در این رابطه به روزنامه همشهری می‌گوید: «من چند‌ماه پیش به سراغ این اپلیکیشن‌ها رفتم و در آن زمان متوجه این موضوع شدم که بیشتر پزشک‌های حاضر در این اپلیکیشن‌ها فعال نیستند و حتی نتوانستم یک دندانپزشک معروف و قابل اعتماد برای رفع مشکلم پیدا کنم».  این موضوع در توییتر هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است و برخی از کاربران توییتر در نقد ویزیت آنلاین نوشته‌اند: «از 100نفر سؤال کردم، دریغ از یک جواب! آخرشم مجبور می‌شم برای اینکه کر نشم برم درمانگاه و کرونا بگیرم.»، «این همه می‌گین دکتر آنلاین... بنده دارم از درد می‌میرم ولی کو جواب!؟»، «آنلاین ویزیت شدم، اما آخرش دکتر می‌گه باید حضوری بری پیش دکتر، ‌این چه فایده‌ای داشت؟».
البته در کنار این مشکلات و انتقادها، بسیاری، از ویزیت آنلاین به‌عنوان یک راه‌حل مناسب در شرایط کرونا یاد می‌کنند. با جست‌وجو در سایت‌های ویزیت آنلاین به این نتیجه رسیدم که ویزیت پزشکان فعال در این سایت‌ها، کمتر از شرایط ویزیت حضوری است و افراد به شکل تلفنی یا گفت‌وگوی کتبی می‌توانند با پزشک متخصص صحبت کنند. یوسف که در این روزها برای حل مشکلش از سوی یک پزشک متخصص، آنلاین ویزیت شده بود، در این رابطه به روزنامه همشهری می‌گوید: «در این شرایط که رفتن به درمانگاه و مطب پزشکان خطرناک است، ترجیح دادم که مشکلم را از طریق سایت‌های مشاوره غیرحضوری حل کنم. دکتر هم با حوصله و دقیق جواب سؤالاتم را داد و فقط امیدوارم از شربتی که تجویز کرد نتیجه بگیرم». اگر اصل را بر صداقت نظرهای درج‌شده در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بگذاریم، باید بگوییم که در کنار انتقادها از آنلاین نبودن پزشکان و هدر رفتن پول، بیشتر افراد از این فعالیت‌ها رضایت خاطر دارند.
افراد منتقد اغلب از سرعت پایین اینترنت، تماس نگرفتن پزشک در زمان مقرر، وقت نگذاشتن پزشک و... گله دارند؛ به‌عنوان مثال فردی به نام معراج در بخش نظرهای یک متخصص اورولوژی نوشته بود: «دکتر نگفتند که آزمایش‌ها را کجا انجام بدهم و قرار بود در صورت نیاز دارو به من معرفی کنند که این کار هم نکردند». فرد دیگری هم از آنلاین نشدن پزشک شاکی بود؛ «ما هر چه منتظر شدیم تماسی با ما گرفته نشد، فکر کنم سرکاری بود و فقط پولمون بی‌خود پرداخت شد». یا بیماری از کوتاه بودن زمان ویزیت ابراز نارضایتی کرد؛ «اصلا برای مشاوره وقت نگذاشتند و سریع پایان مشاوره را زدند.» افرادی هم با گذاشتن  نظراتشان، ‌رضایت خود را از ویزیت آنلاین اعلام کردند: «کاش همه دکترها اینطور با حوصله و مفید به بیمار پاسخ می‌دادند»، «این پزشک باحوصله هستند و دقیق سؤال می‌پرسند تا تشخیص علت بیماری دقیق باشد».

همیشه مفید نیستند
ویزیت آنلاین در اکثر اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها مشابه است اما هنگام اجرا، برخی از آنها با چنان مشکلات جدی‌ای روبه‌رو می‌شوند که نتیجه‌ای جز سردرگمی و نارضایتی بیماران ندارد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید