• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99568
+
-

سرانجام اختصاص ۶۳۰ واگن برای مترو

قیمت هر واگن حدود یک میلیون یوروست که با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران و شرکت چینی تهیه می‌شود. دولت پیش از این تعهد داده بود که 1050دستگاه واگن برای متروی تهران تأمین کند و در فاز نخست این وعده قرار شد 630واگن با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران و همکار چینی آنها تهیه و در اختیار شرکت مترو قرار گیرد، ولی به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران در طول سال 98 این موضوع به خوبی پیش نرفت. به گزارش همشهری، «علی امام» در این‌باره گفت: 2 هفته پیش بانک مرکزی اقدامات جدیدی انجام داد و اکنون فرایند اداری در کشور چین باید طی شود و دولت با بانک مرکزی هم باید اعتبار اسناد قراردادی با چین (ال‌سی) را مدنظر قرار دهند که پس از محقق شدن این مسئله در 25‌ماه آینده نخستین سری واگن‌ها وارد کشور خواهد شد و اگر این موضوع با سهولت بیشتری انجام گیرد زمان آن کاهش خواهد یافت.

او اظهار کرد: هزینه ساخت و تأمین واگن‌های جدید توسط شرکت متروسازی هنوز نهایی نشده و در سنوات گذشته این قیمت متغیر بوده است. قبلاً هزینه تهیه هر واگن یک میلیون یورو بود و اکنون سعی داریم این قیمت را منطقی کاهش دهیم و ارزان‌تر آن را تهیه کنیم.
امام درباره اقدامات شهرداری، گفت: شهرداری هم‌اکنون با محدودیت منابع به‌ویژه با شیوع کرونا روبه‌رو شده است، ولی با وجود این قرارداد ساخت 105دستگاه واگن با شرکت واگن‌سازی به‌زودی بسته می‌شود. اقدامات اولیه در این راستا آغاز شده که امیدواریم تا آخر اردیبهشت این قرارداد به امضای شهرداری و شرکت واگن‌سازی برسد تا این 150واگن هر چه سریع‌تر وارد چرخه متروی تهران شود که پیش‌بینی ما این است که اگر پیش‌پرداخت صورت گیرد، طی 12تا 14‌ماه بعد واگن‌ها وارد متروی تهران می‌شود.
مدیرعامل شرکت مترو همچنین افزود: شرکت مترو برای 6ماهه دوم سال 98برنامه‌ریزی کرد که هر‌ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود که حدود 50درصد این مسئله محقق و 50درصد دیگر با وجود اینکه قابل تحقق بود، صورت نگرفت. به‌طور مثال در خط 6مترو ایستگاه امام حسین(ع) و ایستگاه کیانشهر و در خط 7ایستگاه مولوی به مدار بهره‌برداری رسید.

او بیان کرد: جهت تکمیل پروژه خط ۶ و ۷ و به بهره‌برداری رسیدن ایستگاه‌های جدید نیاز به پول اوراق مشارکت داشتیم؛ چرا که به‌طور کلی در شرکت مترو 2 نوع بودجه برای تکمیل پروژ‌ه‌ها درنظر گرفته شده است؛ یکی بودجه تأمین شده از سوی شهرداری و دیگری بودجه درنظر گرفته شده از سوی دولت. در مورد ارائه اوراق مشارکت با مشکلاتی مواجه شدیم و بدقولی یکی از بانک‌ها سبب شد که اعتبار لازم به دست‌مان نرسد که خوشبختانه طی روزهای اخیر توافقاتی در این راستا صورت گرفته و بنا داریم براساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی که برای سال 98داشتیم اقدامات عملیاتی را جهت افتتاح ایستگاه‌های جدید انجام دهیم. البته متروی تهران به 200دستگاه آسانسور نیاز دارد که هم‌اکنون فقط 49مورد از طریق مناقصه تهیه و کمبودهای بعدی نیز در قالب مناقصات دیگر تهیه خواهد شد. آسانسورهای مترو خاص و متفاوت از آسانسورهای آپارتمان‌ها و مراکز مختلف است و هزینه خرید هر آسانسور به 650میلیون تومان می‌رسد. امام درباره هزینه‌های ساخت خطوط مترو، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها هزینه راه‌اندازی خطوط مترو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده؛ به‌طوری که هم‌اکنون ساخت یک کیلومتر از خط مترو با همه تجهیزات ثابت و متحرک آن بیش از 650میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. در خطوط یک و 7متروی تهران حدود 150قطار فعال است که شامل 1150واگن می‌شود که این قطارها روزانه در 235کیلومتر از خطوط مترو در حال استفاده هستند و این امید را داریم که امسال و سال آینده شاهد افزایش قطارها و واگن‌های مترو باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید