• یکشنبه 16 شهریور 1404
  • الأحَد 14 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 07
یکشنبه 16 شهریور 1404
کد مطلب : 262681
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4RRZx
+
-

احداث ۱۰ایستگاه جدید مترو در خط ۴

احداث ۱۰ایستگاه جدید مترو در خط ۴

گروه شهری

 متروی تهران با جابه‌جایی روزانه بیش از 2میلیون و 500هزار مسافر دارای ۷خط فعال و ۲انشعاب از خط یک و4  است که این خطوط با ۱۶۰ایستگاه فعالیت می‌کنند، اما تهران نیاز به ایجاد خطوط جدید دارد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره توسعه خطوط مترو و به‌ویژه خط 4توضیح می‌دهد.
لزوم 11خط برای تهران
مطابق طرح جامع شهری، تهران در یک برنامه مشخص، باید تا پایان
 سال ۱۴۲۰صاحب ۱۱خط مترو به طول تقریبی۴۹۰کیلومتر با ۳۲۰ایستگاه شود؛ البته هم‌اکنون در تهران ۳۰۸کیلومتر مترو با ۱۶۰ایستگاه فعال است و ما به‌دنبال آن هستیم که زودتر از سال ۱۴۲۰به اهداف طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پایتخت برسیم.

توسعه خط 4در پایتخت
علاوه بر شروع عملیات اجرایی خطوط جدید در دوره‌ کنونی مدیریت شهری، توسعه خطوط ۴، ۲، ۶ و ۷ شبکه مترو هم به‌طور جدی مدنظر قرار گرفته است؛ چون پروژه‌های توسعه خطوط موجود، بسیاری از مناطق کم‌برخوردار از سیستم حمل‌ونقل ریلی را منتفع و بهره‌مند از شبکه مترو می‌کند. در این راستا تفاهم اولیه پیرامون پروژه توسعه شرقی خط ۴ به طول تقریبی ۱۱کیلومتر با ۱۰ایستگاه نیز آماده شده و به‌زودی قرارداد آن نهایی می‌شود.

از تهران‌نو تا پردیس شهیدعباسپور
 با تکمیل پروژه توسعه شرقی خط ۴ محله‌های تهران‌نو، تهرانپارس (شرقی و غربی)، دردشت، حکیمیه، میدان شقایق و میدان شاهد همراه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و پردیس فنی و مهندسی شهیدعباسپور تحت پوشش خطوط راه‌آهن ریلی قرار خواهند گرفت. این توسعه در نقطه پایانی خود به یک پارکینگ زیرزمینی منتهی می‌شود.

عقد قرارداد خطوط جدید
خوشبختانه برای ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو موفق به عقد قرارداد با مجموعه‌های مختلف شدیم که از این 3خط، عملیات حفاری خط ۱۰ آغاز شده و تاکنون ۱۲۰۰متر تونل حفاری و ساخته شده است. خطوط ۸ و ۹هم در مراحل مختلف تملک زمین و تجهیز کارگاه هستند و عملا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. از طرفی تفاهمنامه خط ۱۱ نیز اخیرا به امضا رسیده تا وارد مرحله جدی‌تری شود.

استفاده از روش‌های نوین 
به‌طور میانگین، ساخت و تجهیز هر کیلومتر مترو به قیمت امروز رقمی معادل 5.5تا 6همت هزینه دربر دارد. همین موضوع باعث شده برای احداث خطوط و ایستگاه‌های جدید شبکه مترو، سراغ روش‌های نوین تامین هزینه‌های هنگفت این مد حمل‌ونقل عمومی برویم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید