• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99401
+
-

شور مهرورزی

با آغاز ماه رمضان و در شرایطی که جامعه به علت شیوع کرونا در تنگنای اقتصادی به سر می‌برد، گروه‌های مردمی به یاری طبقات آسیب‌پذیر جامعه شتافته تا سهمی در کاهش سختی‌های آنها داشته باشند

گزارش
شور مهرورزی

  انگار این روزها مردم مهربان‌تر شده‌اند و خیرین با مهرورزی و عطوفت به کمک آمده‌اند تا آلام ناشی از شیوع کرونا را التیام بدهند. انگار این ویروس عجیب انگیزه‌ای شده برای مهرورزی به هم‌نوع در سراسر کشور. به گزارش گروه ایرانشهر، یکی از پیامدهای ناگوار کرونا، رکود اقتصادی و تعطیلی گسترده برخی مشاغل به‌ویژه مشاغل خرد و آسیب‌پذیر بود تا جایی که بیکاری ناشی از این تعطیلی‌ها به سفره‌های خالی انبوهی از هموطنان منتهی شد.
 بر این اساس، بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی در قالب پویش‌های مردمی و سازمان یافته دست به کار شدند تا برای کاهش فشار هزینه‌های زندگی در اقشار آسیب پذیر جامعه، اقلام مورد نیاز و ضروری معیشتی و بهداشتی آنها را در ماه مبارک رمضان و ایام کرونا تامین کنند. حالا با آغاز ماه مبارک رمضان رزمایش کمک مومنانه، در پی فرمایشات مقام معظم رهبری برای کمک به نیازمندان به شکلی منسجم در تمامی استان‌ها در حال برگزاری است.

جوشش عاطفه‌‌ها
  روح‌الله کریمی – قم: هر گوشه‌ای از قم را بنگرید، جوشش عاطفه‌هاست. برخی مستاجران، این روزها پیامک‌های بخشش کرایه خانه و مغازه را در گوشی‌هایشان می‌بینند. عده‌ای مشغول توزیع بسته‌های غذایی میان نیازمندان هستند. جوان‌ها هم تونل ضدعفونی خودروها را ایجادکرده و بسته‌های بهداشتی و آموزشی بین خانه‌ها توزیع می‌کنند. خانم‌ها در کارگاه‌های صلواتی مشغول دوخت ماسک و لباس‌های حفاظتی هستند. بعضی‌ها بدهی‌های خرد اهالی محل به کسبه‌ را پرداخت می‌کنند.  انجمن‌های غیردولتی و خیریه‌ها نیز با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حال خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان کرونا و محرومان هستند. هیات‌های مردمی هم به صورت خودجوش، محرومان محله‌ها را شناسایی کرده و هر روز اقدام به توزیع غذا و افطاری به تعداد اعضای خانواده محرومان می‌کنند. یکی از نهادهایی که این روزها بیشترین خدمت را به سلامت و بهداشت استان کرده، «مجمع خیرین سلامت» است. مدیرعامل این مجمع سلامت با اشاره به این‌که خدمات این مجمع در دو عرصه تامین زیرساخت‌های درمانی و نیازمندی‌های مصرفی بیمارستان‌ها متمرکز شده است، می‌گوید: در این مدت مهم‌ترین نیازهای بیمارستان‌های قرنطینه بیماران کرونا اولویت‌بندی شده و منابع مالی خیرین برای تهیه دستگاه‌های کپسول اکسیژن، تنفس‌ساز، سی تی اسکن، رادیولوژی و... هدایت شده است. سید محمدجواد آل‌احمد با بیان این‌که خیرین سلامت قم سرآمد کشور هستند، عنوان می‌کند: در عرصه تأمین نیازمندی‌های مصرفی نیز اقلام مصرفی بیمارستان‌ها در 62 قلم استخراج و حدود 30 میلیارد تومان برای تهیه ماسک، لباس‌های حفاظتی، مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش، تغذیه بیماران و پرستاران و... هزینه شد.

بازوی توانمند دولت
  فرشته رضایی- گیلان: در رشت۴۰ گروه مردمی برای کمک‌رسانی فعال شده‌اند و یکی از این سمن‌ها که کشوری است و در استان نیز شعبه دارد، «موج پیشرو» است که برای اقلام حفاظتی و تهیه مایحتاج ضروری خانوارهای آسیب‌پذیر اقدام کرده است. مازیار سیدنژاد، نماینده این تیم در مرکز گیلان، می‌گوید:با مشارکت گروه‌های تخصصی و با عیارسنجی‌های انجام‌شده، اقلام حفاظتی مورد نیاز تهیه و در اختیار بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، آرامستان، پاسبانان شهرداری و پلیس راه و کودکان کارقرار می‌گیرد.
گلناز نظامی، مدیرعامل موسسه خیریه ایزد‌دوستان شمال، هم با بیان این‌که در ماه رمضان بسته‌های غذایی و کمک‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا توزیع می‌شود، اظهار می‌کند: با شناسایی خانواده‌های آسیب‌پذیر و معرفی آنها به هلال احمر، برخی از هزینه‌های درمانی خانواده‌ها را بر حسب فاکتور درمان فرد آسیب‌پذیر پرداخت می‌کنیم. چند مرکز خیریه بزرگ هم توزیع چند هزار غذای گرم افطار و سحر را بر عهده گرفته‌اند. در منطقه آزاد انزلی نیز،8 واحد تولیدی با تغییر خط تولید خود، اقدام به تهیه محصولات مورد استفاده در مقابله با بیماری کرونا مانند ژل ضدعفونی کننده، الکل، ماسک و لباس بیمارستانی کرده‌اند.

تنوع اقدامات خیریه
  اشکان جهان‌آرای-ساری: در جویبار، برخی از فعالان اجتماعی، گروهی با عنوان «مجمع خیرین سلامت» را در فضای مجازی تشکیل داده‌اند که خروجی آن جمع‌آوری بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان کمک نقدی برای تجهیز بیمارستان عزیزی جویبار بوده است. مصطفی ظهوری، یکی از فعالان این گروه، می‌گوید: همراهی مردم باعث شد که بسیاری از محرومیت‌های این مرکز که در سال‌های قبل رفع نشده بود، برطرف شود.  تعدادی از جوانان آملی هم از نخستین روزهای شیوع کرونا با مشاهده کمبود محلول و نیروی انسانی برای ضدعفونی کردن معابر، اقدام به تولید محلول و توزیع آن در همه محله‌ها کردند. گستردگی فعالیت آنها سبب شد که شهرداری آمل نیز با تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز تهیه محلول با آنها همراه شود. حمید هاشمی، شهردار آمل، به همشهری می‌گوید: کرونا نشان داد که ظرفیت‌های مردمی چقدر بالاست. مدیران و مسئولان باید برای استفاده از این فرصت ساختار مناسب داشته باشند.
فعالیت‌های نیکوکارانه مازندرانی‌ها با آغاز ماه رمضان شکل جدی‌تر به خود گرفته و با فراخوان سراسری رزمایش ضیافت همدلی در قالب تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان ادامه دارد. در امامزاده قاسم(ع) بابل از محل اجرای نیات موقوفات بیش از 2 هزار سبد حمایتی و در مرکز مازندران هم نزدیک به 3 هزار بسته مواد غذایی برای خانواده‌های نیازمند تهیه و توزیع شد.

توزیع آب‌میوه طبیعی در آسایشگاه معلولین
  فاطمه کاظمی- همدان: از سرپل ذهاب تا سیستان و بلوچستان، از زلزله تا سیل... فرقی برایشان نمی‌کند، آنها فقط می‌خواهند دست دردمندی را بگیرند و حالا هم سراغ کادر درمان و بیماران کرونایی رفته‌اند. از زمان شیوع کرونا، این گروه 8 مرحله ضدعفونی مناطق حاشیه‌ای را بر عهده داشته و ماسک و دستکش نیز در این مناطق توزیع کرده‌اند. این گروه شب‌های متمادی اقدام به توزیع آب‌میوه طبیعی در آسایشگاه معلولین همدان کردند و این روزها با آغاز ماه رمضان نیز مشغول تهیه بسته‌های موادغذایی برای محرومان و نیازمندان هستند. این اتفاق خوب از سوی هیات بیت‌الاحزان فاطمه (س) در مجتمع فرهنگی مذهبی امام علی(ع) رقم خورده است. حامد صیفی، یکی از اجراکنندگان این طرح، می‌گوید: روزانه 250 تا 300 و حتی 400 بطری آب‌میوه برای کادر درمان و بیماران مبتلا به کرونای بیمارستان شهید بهشتی (پشتیبان بیمارستان سینا در مبارزه کرونا) تهیه و توزیع می‌کنیم. میوه‌ها به صورت روزانه خریداری و ضدعفونی می‌شوند تا آبمیوه‌ها کاملا تازه و سالم به دست بیماران و کادر درمان برسد. وی تاکید می‌کند: اول قرار بود میدان میوه و تره‌بار در تهیه میوه‌ها کمک کند که به دلایلی منصرف شدند. دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز با توزیع آب‌میوه‌ها در همه بیمارستان‌های شهر مخالفت کرد در حالی که مسئولان بیمارستان شهید بهشتی از مکان تهیه آب‌میوه‌ها بازدید و سلامت آن را تایید کردند. هنوز نمی‌دانیم چرا دانشگاه علوم پزشکی با اجرای این طرح مخالفت کرد؟ تنها عباس صوفی، شهردار همدان، کنار ما بود و حمایتمان کرد.

حمایت با هر مبلغی
  سید‌مرتضی احمدپور- آذربایجان شرقی: با گذشت 2 ماه از بحران کرونا، بیش از 200هزار نفر از قشر آسیب‌پذیر تبریز و شهرهای دیگر استان شرایط خوبی برای گذران زندگی ندارند. هر چند از همان روزهای اول خیران میدان را خالی نگذاشتند و برای رفع مشکلات این چنینی در تلاش هستند. در ماه رمضان هم پویش‌های مهربانی به این خدمات خیریه اضافه شده است. سیفعلی نامور، مدیرعامل موسسه خیریه «جان‌نثاران تبریز»، با اشاره به فعالیت‌های خیریه این موسسه در هفته‌های اخیر می‌گوید: علاوه بر توزیع هزاران بسته معیشتی میان نیازمندان، بخش درمانگاه این موسسه هم برای مبارزه با کرونا فعال است و جهادگران و خیران حوزه پزشکی هر روز از ساعت 8 تا 18 خدمات ارائه می‌دهند. وی با اشاره به «پویش رحمت» این موسسه بیان می‌کند: در ماه رمضان هم کنار نیازمندان خواهیم بود و بسته‌های معیشتی و جیره خشک میان این خانوارها توزیع می‌شود.
حامد نجف پور دبیر انجمن مردم نهاد مبارزه با سرطان محله ششگلان تبریز با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در پویش همدلی می‌گوید: باتوجه به اینکه این انجمن در راستای مبارزه با سرطان فعال است، درهفته‌های اخیر با تشکیل گروهی در شبکه های اجتماعی توانستیم اقدامات موثری انجام دهیم و حدود150میلیون تومان برای هزینه دارو و نیازهای معیشتی افرادتحت پوشش از خیران محله جمع آوری کنیم.
شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز هم با اشاره به همراهی همگانی در کمک به نیازمندان اظهار می‌کند: حرکت موثر و ارزشمندی در این شهر انجام شده که بسیاری از شهروندان با هر توان مالی در آن مشارکت داشته باشند.کمک‌های هزار تومانی تا میلیارد تومانی خیران موجب شده تا سایه وحدت و همدلی گسترده شود.

 کرونا در برابر احسان
  فتانه احدی- البرز: نزدیک به دو ماه است که بسیاری از کارگران خانه‌نشین و گذران زندگی برایشان سخت شده است. هر چند البرزی‌ها هم بیکار ننشسته و برای حل مشکلات آنها دست به کار شده‌اند. امید توانگر، یکی از شهروندان البرزی، می‌گوید: با چند تن از دوستانم تصمیم گرفتیم در حد توانمان به کارت بانکی‌افرادی در نزدیکان و آشنایان که می‌دانیم در وضعیت بدی به سر می‌برند و موقعیت کار کردن ندارند، پول واریز کنیم.
یکی دیگر از اهالی البرز که چند سالی است با عده ای از دوستانش به بیماران و فقرا خدمت رسانی می کند، می‌گوید: شرایط امسال با همیشه فرق دارد. اکنون در شرایط کرونایی هستیم که تعداد افرادی که نیاز به کمک های مالی دارند، بیشتر شده است.
میلاد رضایی می افزاید: از هفته پیش برای بسیاری از خانواده‌های کارگر که امسال بیکار شده اند بسته های غذایی تهیه کردیم. همچنین با کمک خیران حدود 100 سبد کالا تهیه شد و روز قبل از ماه رمضان تحویل خانواده های نیازمند دادیم.  عباس عاشری، مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری اصناف کرج هم با بیان این‌که در این روزها جامعه به همدلی بیشتری نیاز دارد،عنوان می‌کند:به کمک خیران، ۱۰۰ هزار ماسک تولید شده و به رایگان در اختیار شهروندان و جامعه درمانی قرار گرفته است. اگر مشارکت بیشتر باشد این تعداد به ۵۰۰ هزار عدد نیز افزایش خواهد یافت.
علی ترکاشوند، رئیس بسیج سازندگی البرز،با بیان این‌که با آغاز ماه رمضان ۵۰ هزار بسته کمک معیشتی بین نیازمندان استان توزیع شد، اظهار می‌کند: از ابتدای شیوع کرونا 835 میلیون تومان کمک مالی از سوی خیران جذب و بیش از 32 هزار و 520 بسته معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است.

پویش بخشیدن اجاره
  فرحناز چراغی- کرمانشاه: بسیاری از صاحبان املاک استان در پویشی خودجوش اقدام به بخشیدن اجاره 2 ماه اخیر به مستاجران کرده‌اند. یکی از کسبه کرمانشاهی در این باره می‌گوید: عده‌ای از مالکان با این‌که امرار معاش خودشان نیز از اخذ اجاره‌بها بود، اما با بخشش اجاره املاک تجاری و مسکونی کمک بزرگی به مستاجران کردند.
بهروز شفیعی، رئیس اتاق اصناف پاوه، می‌گوید: شورا و شهرداری از اجاره‌بهای ۳۵۰ واحد صنفی خود در بازارچه‌های مرزی به مدت دو ماه چشم‌پوشی کردند. از ۳۴۰۰ واحد صنفی باقی‌مانده، حدود ۲۰ درصد از کسبه شهرستان، خود صاحب ملک هستند و ۳۰ درصد از مالکان این تعداد مغازه نیز با بخشش و تخفیف در اجاره به کسبه کمک کردند.
گروه جهادی «خشت‌های مهربانی» نیز از گروهای فعال استان در انجام کارهای جهادی و خیرخواهانه است که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی از دو قشرکودکان کار و دست‌فروشان حمایت می‌کنند.
«بهزاد شهبازی» مدیر این گروه جهادی می گوید: ۵۰۰ بن کارت را برای کمک درنظر گرفته ایم که در حال توزیع است.  امیدواریم با کمک و همت مردم این مبلغ به تهیه هزار بن کارت برسد. دستفروشانی که ماه های اسفند و فروردین را از دست دادند، ماه مبارک رمضان هم درآمدی نخواهند داشت. این افراد در حال شناسایی‌اندتا بتوانیم از مشکلاتشان بکاهیم.
همچنین با تلاش کمیته امداد خمینی (ره)استان و‌ خیرین، طرح اطعام مهدوی به منظور توزیع غذای گرم بین نیازمندان در ماه رمضان در کرمانشاه آغاز شده است.

نیکوکاران در خط مقدم
  مهدیه صالحی- اراک: در روزهایی که حال اقتصادی خانواده‌ها با رکود حاصل از شیوع کرونا در شرایط خوبی نیست، بار دیگر خیران استان مرکزی با کمک‌های مادی و معنوی خود پیشگام شده‌اند و برای مقابله با این بیماری هر چه در توان دارند در طبق اخلاص قرار داده‌اند. خادمین موکب شباب الزینب(س)، هیات محبان زینب(س) و هیات امام رضا(ع) روزانه 2 هزار بسته بهداشتی، 2 هزار بسته میان‌وعده و 2 هزار ماسک را در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار اراک توزیع می‌کنند .محمد محمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، از کمک ۲۰۰ میلیون تومان وجه نقد یک نیکوکار اراکی به جبهه مقابله با کرونا در هلال احمر خبر می‌دهد و می‌گوید: خیران و نیکوکاران همچون گذشته به کمک دولت و مردم ضعیف آمده‌اند.
با شروع ماه رمضان هم کمک‌ها و هدایای مردمی برای نیازمندان همسو با رزمایش مؤمنانه بیشتر شده است. جمع‌آوری بیش از 40 میلیون تومان کمک در قالب راه‌اندازی تولید ماسک، لباس بیمارستانی، تهیه بسته‌های معیشتی از سوی مداحان بسیجی، تهیه 3 هزار بسته گیاهان دارویی و قربانی 35 رأس دام، 500 بسته غذایی از سوی گروه‌های جهادی و خیرین کمیجان، توزیع 1300 سبد کالا میان نیازمندان از سوی خیران شازند و توزیع هزار بسته حمایتی بین نیازمندان استان از جمله این اقدامات است.

شناسایی نیازمندان واقعی
 کمک‌های انسان‌دوستانه با فعالیت تشکل‌های مردم نهاد و بخش دولتی در استان‌های مختلف در حال انجام است، اما نکته اساسی در اجرای این طرح‌ها، چگونگی شناسایی نیازمندان واقعی و رصد و پایش صحیح آنها است. رساندن کمک‌های نیکوکاران، ادارات و نهادها به نیازمندان واقعی هر شهر و روستا در سایه مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، شناسایی مستمندان واقعی و پرهیز از مدیریت جزیره‌ای ممکن می شود تا در زمان اجرای این رزمایش حداقل یک بسته حمایتی به هر خانواده نیازمند تعلق بگیرد.

اهدای دستگاه‌های تنفسی
 پوپک قاسمی- اردبیل: برای نیازمندان اردبیل خدمات و امکانات محدود دولتی نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای مقابله با این ویروس باشد. به همین منظور خیران استان برای تامین کالاهای بهداشتی و اقلام غذایی آنها آستین بالا زده‌اند.از همان روزهای ابتدایی شروع بحران کرونا، تعدادی از دانش‌آموختگان سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) اردبیل دست به کار شدند تا با فراخوان خیرین، کمک هزینه خرید دستگاه تنفسی برای بیمارستان‌ها را تامین کنند. نگار سریع‌الاصلاق،یکی از بانیان کمک به مراکز درمانی، می‌گوید: در چنین شرایطی و با کمک خیرین توانستیم چند دستگاه تنفسی برای بیمارستان‌های اردبیل تهیه کنیم. با آغاز ماه رمضان نیز تعدادی از خیرین در قالب رزمایش کمک‌های مومنانه با همکاری بسیج اقدام به توزیع موادغذایی مانند برنج، روغن، مرغ، کنسرو ماهی و دیگر مایحتاج اولیه در بین اقشار کم‌درآمد کرده‌اند. جواد نوحی، سخنگوی این رزمایش، می‌گوید: در صورتی ‌که خیرین استان قصد پخش کردن غذای گرم برای نیازمندان و اقشار محروم رادر ماه رمضان داشته باشند، سپاه حضرت عباس‌(ع) اردبیل برای طبخ و بسته‌بندی غذا مشارکت خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :