پژوهشهای مرکز مطالعات شهرداری نشان میدهد
آینده حملونقل شهرها در سیطره دوچرخهها
نتایج پژوهشهای شهری نشان میدهد که تنها شهرهایی در شرایط بحرانی مانند پاندمی، تابآوری لازم را خواهند داشت که در وهله نخست ساختارهای اجرایی آنها بر پایه پژوهش شکل گرفته باشد و دوم هوشمند باشند.
به همین منظور کمیته تحقیق و توسعه (R&D) با کار ویژه بررسی تابآوری شهر تهران تشکیل شده تا براساس مطالعاتی که انجام میشود پروتکلها و دستورالعملهای مدیریت شهری و محلهای برای مقابله با کرونا تدوین و تهیه شود.
اینطور که رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران در این رابطه اعلام کرده، گزارشهای تهیهشده در 3گروه تجربهنگاری، افکارسنجی و هوشمندسازی طبقهبندی شده است. محمدحسین بوچانی در گفتوگو با شهرنوشت با بیان اینکه برخی از روشها در مدیریت شهر همانند جمعآوری و دفن پسماند در دوران کرونا محصول این مطالعات است، گفت: «برای اینکه شهرها در دوران اپیدمی دچار تشنج و در عین حال رخوت نشوند، باید 4ویژگی ساختارهای هماهنگ، بسترهای هوشمند، فضای روشن و شفاف اجتماع شهری و برنامهریزی برای شرایط بحران را داشته باشد.»
دوچرخه؛ مطلوبترین مد حملونقلی
واقعیت آن است که کلانشهرهای دنیا با بحرانی مانند کرونا بهصورت جدی آزمایش شدهاند. در این میان شهرهایی که ضوابط و مقررات تابآوری را لحاظ کردهاند توانستهاند با آمادگی بیشتری دربرابر کرونا مقاومت کنند.
این در حالی است که بوچانی تابآوری شهر را بُعد فراموششده تهران طی سالهای گذشته دانسته و معتقد است کرونا تذکری جدی به تمامی دولتهای ملی و محلی برای آمادهسازی شهرها بر این اساس داده است. رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران سرمایه اجتماعی را نیز بهعنوان یکی دیگر از درسآموزههای کرونا در تهران معرفی کرد و گفت: «شهرهایی که دارای این ویژگیاند با مشارکت و همکاری شهروندان روبهرو میشوند همانطور که در تهران ناحیههایی که سرمایه اجتماعی بالاتر دارند توانستهاند در برابر کرونا مقاومت بیشتر و با مدیریت شهری نیز همکاری مطلوبتری داشته باشند.»
او دوچرخه را یکی از جذابترین مدهای حملونقل در دوران کرونا دانست و خاطرنشان کرد: «متأسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند؛ کوتاهبودن طول سفرها و خلوتبودن شهر 2خصیصهای است که دوچرخه را پاسخگوی جابهجایی میکند. دوچرخه آینده حملونقل شهری را در سیطره خود قرار میدهد؛ مُدی ارزان، شاداب ولی ناسازگار با توپوگرافی تهران که با تغییر مدل دوچرخهها از دندهای به برقی میتواند نجاتبخش شهرهایی مانند تهران باشد.»
دسترسی رایگان به 1660عنوان پژوهش شهری
بوچانی از انتشار 110عنوان کتاب در سایت مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران همزمان با شیوع کرونا خبر داد و گفت: «ما معتقدیم پژوهشهای شهری صورتگرفته در شهرداری تهران حقبهشهر شهروندان است از همینرو یکهزار و 660عنوان پروژه مطالعاتی بهطور کامل در این سایت و سایت شفافیت بارگذاری شده است.»
او فقدان مدیریت یکپارچه شهری را پاشنه آشیل شهر و شهرداری در دوران بحران دانست و افزود: «اگر مدیریت واحد شهری در تهران محقق میشد قطعا بهرهوری بالاتر میرفت؛ درحالیکه هماکنون ضعف ساختاری بهواسطه فعالیتهای مختلف و جزیرهای نهادها مانع از همافزایی است و گاه مانعتراش نیز هست.»
او در ادامه هوشمندسازی را از دیگر ضعفهای ساختاری شهر تهران عنوان و خاطرنشان کرد: «هوشمندسازی شهر تهران که با هوشمندسازی شهرداری تهران فرق میکند، از اولویتهای شهرداری تهران است و این مجموعه سعی کرده با ارسال دستورالعملهای شهر هوشمند به سایر دستگاهها، بسترهای یکپارچهسازی شهر را فراهم کند.»
براساس این گزارش مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران در ابتدای سومین ماه از شروع پاندمی کرونا در تهران، یکصدودهمین پژوهش خود درباره کووید-19 را در سایت این مرکز به نشانی www.rpc.tehran.ir بارگذاری کرده است.