• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99098
+
-

استفاده از مترو، ماسک هم می‌خواهد

کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهرتهران پروتکل بهداشتی ناوگان حمل‌ونقل و ترافیک را به ستاد مقابله با کرونا ارائه داده است

حمل‌ونقل
استفاده از مترو، ماسک هم می‌خواهد

مجید جباری- خبر‌نگار

بعد از مراجعه به مراکز درمانی، ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس‌های شهری، با 30درصد، بیشترین سهم را در انتقال ویروس کرونا دارد. به همین‌خاطر شورای شهرتهران پس از اینکه پیشنهادش برای تعطیلی موقت فعالیت مترو در تعطیلات نوروز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا پذیرفته نشد، پیشنهاد دیگری را مطرح کرد: «استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس اجباری شود». این اقدام در کنار فاصله‌گذاری و ضدعفونی مرتب واگن‌ها می‌تواند تا حد زیادی در شکست زنجیره ابتلا مؤثر عمل کند و سهم شاهرگ حیاتی پایتخت را در انتقال ویروس کرونا کاهش دهد؛ کاری که هم‌اکنون در قالب آیین‌نامه اجباری در مترو‌های پاریس، لندن و برلین جواب داده، حالا قرار است در متروی تهران هم اجرا شود.
این پیشنهاد با عنوان پروتکل بهداشتی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهرتهران مصوب شده اما برخی مسئولان دولتی دسترسی‌نداشتن همه مردم به ماسک را بهانه اجرا نکردن این راهکار مؤثر دانستند؛ موضوعی که محمد علیخانی آن را وارد ندانست و دولت را موظف به تامین ماسک برای عموم مردم عنوان کرد. او ادامه داد: «اینک گفته می‌شود ممکن است تعدادی از مردم به تهیه ماسک دسترسی نداشته باشند، قابل‌قبول نیست. هزینه یک ماسک کمتر از هزینه ابتلا به این بیماری و هزینه‌های درمان آن است و دولت باید این زحمت را کم ‌کند و ماسک مورد نیاز مردم را در اختیار عموم قرار دهد.»
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به تصویب پروتکل بهداشتی در این کمیسیون و ارائه آن به ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، بیان کرد: «این ستاد قرار است پروتکل را در جلسه خود بررسی کند. پروتکل بهداشتی مصوب کمیسیون، با بررسی تجربیات کلانشهرهای مختلف و بررسی سناریوهای مختلف شیوع بیماری در دوره اوج و نزول شیوع بیماری تهیه شده و تأکید کرده است که بسته‌های حمایت مالی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل همگانی و نیمه‌همگانی برای تأمین لوازم حفاظت فردی کارکنان و اجرای طرح‌های حفاظتی برای شهروندان اختصاص یابد. همچنین در بخش مترو پیشنهاد به الزام استفاده از ماسک حین سوار‌شدن برای کلیه مسافران و تداوم استفاده از آن حین حضور در واگن‌های مترو است.»
علیخانی تأکید کرد: «اگر برای تصویب این پروتکل همکاری نشود، وضعیت بهبود نخواهد یافت. البته ما به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران پیگیر این موضوع هستیم. در نهایت این ستاد مقابله با کروناست که باید درباره اجرایی‌شدن استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی نظر نهایی را بدهد.»
پس از اینکه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل عمومی شورای شهر تهران از تصویب پروتکل بهداشتی در ناوگان حمل‌ونقل سخن گفت، حالا مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ابلاغ گزارش شیوع کووید- ۱۹ و التزام به حمل‌ونقل شهری پایدار به استان‌ها خبر داده است. رئیس این مرکز گفت: «این گزارش در 2بخش، توصیه‌هایی را برای مراقبت از مسافران و کارکنان و زیر‌ساخت‌های سفر و مدیریت تقاضای سفر تهیه و تدوین و به معاونان عمرانی استانداری‌ها ابلاغ شده است.» اسمعیل زیارتی نصرآبادی افزود: «با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و رویکرد اخیر مرکز مطالعات درخصوص تهیه و تدوین گزارش‌های علمی و تخصصی ادواری و با توجه به شرایط کنونی و مشکلات ناشی از ویروس کرونا، دومین و سومین گزارش علمی و تخصصی با عنوان شیوع کووید-19و التزام به حمل‌ونقل شهری پایدار 1 و 2 با موضوعات «‌توصیه‌هایی برای مراقبت از مسافران، کارکنان و زیر‌ساخت‌های سفر» و «مدیریت تقاضای سفر» اختصاص یافت و برای بهره‌برداری به استانداری‌های سراسر کشور ارسال شد.»
او خاطرنشان کرد: «گزارش‌های مذکور که حاصل تجارب سازمان ملل متحد و وزارت بهداشت جهانی در مقابله با کووید-‌19 است، در بخش اول به مباحثی درخصوص کووید-19و حمل‌ونقل عمومی، واکنش هماهنگ، توصیه‌هایی جهت محافظت از زیرساخت‌ها و مسافران می‌پردازد. در بخش دوم گزارش علمی تخصصی که با موضوع تقاضای سفر است، مدیریت هماهنگ تقاضا، کووید- 19و سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی، چارچوب پاسخ پیشنهادی بخش حمل‌ونقل به کووید-19بر پایه پرهیز-تغییر-بهبود را تشریح و راهکارهای عملی در این حوزه را بیان کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید