• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97994
+
-

مترو، مسافر هوشمند می‌خواهد

فرنوش نوبخت- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه

هر مسافر در متروی تهران به‌عنوان سفیر فرهنگسازی‌ مبارزه با بیماری کرونا می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.
شیوع ویروس کرونا امروزه مشکلات زیادی را برای مردم در جهان ایجاد کرده اما با جدی‌گرفتن توصیه‌های ایمنی و بهداشتی از سوی آحاد جامعه قابل مهار است. شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این روزها بدون هیچ وقفه‌ای خدمت‌رسانی به مردم را حتی در روزهایی که افراد در بخش‌های مختلف تعطیل بودند ادامه داد، اما حالا که تعداد بیشتری از افراد مجبور به بیرون آمدن از خانه هستند، ممکن است با شلوغی و ازدحام جمعیت روبه‌رو شوند و با توجه به شرایط فعلی برای جلوگیری از انتقال ویروس‌کرونا نیازمند یاری تمامی افراد برای اجراشدن هرچه بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی است.
امروز ویروس کرونا با حضور ناخوانده خود درمیان جامعه ما موجب مشکلات فراوانی برای مردم شده است. درکنار همه عوامل مخصوصا کادر زحمتکش وزارت بهداشت و درمان که درخط مقدم مبارزه هستند پرسنل زحمتکش شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز برای رفاه حال شهروندان در این روزها به کارخود ادامه دادند. امیدواریم مسافران فهیم مترو مجددا نقش‌آفرینی کنند و تبدیل به سفیران فرهنگسازی‌ در مبارزه با ویروس کرونا شوند و حالا که مجبور هستند از مترو استفاده کنند به‌خاطر حفظ سلامت خود و خانواده بزرگ مترو تمامی توصیه‌های ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند. اگرچه این تغییر رفتار در شیوه زندگی کار ساده‌ای نیست اما هر فرد باید به رفتار بهداشتی خود نظارت کند تا زنجیره انتقال قطع شود. ما در متروی تهران سعی کرده‌ایم با تهیه و نصب بنرها و پوسترهایی با موضوع رعایت فاصله اجتماعی در تمامی ایستگاه‌ها و قطارهای خطوط هفت‌گانه مترو دقت مسافران را برای رعایت فاصله اجتماعی جلب کنیم؛ تا این حساسیت بین شهروندان و مسافران ایجاد شود که حداقل اگر مجبور به بیرون آمدن از خانه و استفاده از مترو هستند فاصله ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود. تمامی ایستگاه‌ها و تجهیزاتی که مسافران با آن در ارتباط هستند ازجمله هندریل پله برقی‌ها، پله‌های ثابت، صندلی‌ها و تمامی گیت‌ها، دستگاه‌های شارژ بلیت مسافری روزانه در چند نوبت، همانند روزهای اول انتشار ویروس کرونا نظافت و ضدعفونی می‌شوند.
همچنین ما در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با توجه به حجم مخاطبانی که روزانه با آنها در ارتباط هستند سعی کردیم نحوه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگسازی‌ برای مقابله با ویروس کرونا را در دستور کار قرار دهیم، در همین راستا نسبت به ارائه آموزش‌های شهروندی با نصب پوستر، بنر و تابلوهای آموزشی در ایستگاه‌ها و قطارها، پخش کلیپ‌های آموزشی از مانیتور ایستگاه‌ها و قطارها و همچنین پخش پیام‌های اطلاع‌رسانی از اتاق‌های کنترل در تمامی ایستگاه‌های فعال خطوط یک،6،5،4،3،2 و‌7 متروی تهران و حومه و بارگذاری اینفوگرافی‌های آموزشی در صفحه اینستاگرام به نشانی
tehran_metro @ و سایت شرکت بهره‌برداری مترو به آدرسhttp://metro.tehran.ir در جهت آموزش شهروندی نیز اقدام کرده‌ایم و امیدواریم شهروندان و مسافران نیز ما را در این راه یاری کنند. امکان خرید بلیت‌های تک سفره و شارژ کارت بلیت الکترونیک مترو و اتوبوس به‌صورت برخط از طریق سامانه یا «اپلیکیشن تهران من» نیز فراهم شد. در جهت افزایش رعایت بهداشت آبخوری‌ها، دستگیره‌های تبلیغاتی قطارها، جمع‌آوری شده و اتاق‌های مادر و کودک، غرفه‌های ارائه‌کننده مواد غذایی روباز در ایستگاه‌ها تعطیل شدند و اجرای تمهیدات بهداشتی در نمازخانه ایستگاه‌ها، افزایش دفعات تعویض کیسه‌های زباله در ایستگاه‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت تهویه هوا در قطارها و اصلاح سناریوی هواسازها جهت تهویه فعال هوای ایستگاه‌ها بود.
ولی رعایت موضوعات بهداشتی توسط خود مسافران بسیار حائز اهمیت است چرا که ما نمی‌توانیم مانع استفاده شهروندان از مترو شویم یا برای این موضوع مأمور پیش‌بینی کنیم. تنها راه اجرای موفق این طرح همکاری شهروندان و مسافران در مترو رعایت فاصله اجتماعی است. با توجه به تصمیم حضور ۵۰درصدی کارکنان ادارات در روزهای آینده با افزایش مسافر روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه مترو وسیله حمل‌ونقل انبوه‌بر است و شرایط آن با سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی متفاوت است باید رعایت فاصله اجتماعی توسط شهروندان مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم مسافران مترو با آموزش‌هایی که این روز‌ها از طرق مختلف ارائه داده شده هوشمندانه خودشان فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید