• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9880
+
-

چانه‌زنی برای استانداردهای خودرویی

علی ابراهیمی|خبرنگار:

«بررسی مجدد استانداردهای 85گانه خودرویی با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد به‌معنای تعدیل این استانداردها نیست. چرا که حفظ جان و سلامت مردم برای سازمان ملی استاندارد مهم است و به همین دلیل استانداردهای 85گانه خودرو تعدیل نخواهد شد.»
نیره پیروز‌بخت، معاون رئیس‌جمهور دیروز با بیان این مطلب بر اجرای استانداردهای اجباری جدید خودرو تأکید کرد اما مسئولان وزارت صنعت دیدگاه‌های متفاوتی در مورد توقف یا اجرایی شدن برخی از این استانداردها مطرح می‌کنند. با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی‌ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند و مقرر شد خودروسازان تا ابتدای دی‌ماه امسال مدارک استاندارد 55گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل دهند تا تولید خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نباشد، متوقف شود. بر این اساس از دی‌ماه امسال بازگشت مجدد خودروها به چرخه تولید و بازار، منوط به پاس کردن استانداردهای 63گانه (شامل 8 استاندارد جدید و 55 استاندارد قبلی) شد. این مهلت تا اول دی‌ماه سال آینده (1397) برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، 22استاندارد دیگر نیز اضافه می‌شود و پشت سر گذاشتن 85استاندارد الزامی است. این الزامات در حالی به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شده که انجمن خودروسازان و مدیران شرکت‌های خودروسازی بر سختگیرانه و غیرقابل اجرا بودن برخی استانداردهای جدید خودرویی و احتمال توقف تولید 900هزار دستگاه خودرو با اجرای این استانداردها خبر دادند. در ادامه، بازار چانه‌زنی برای اجرای این استانداردها گرم‌تر شد و مسئولان وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد اخیرا در نشستی امکان توقف اجرای برخی از این استانداردها را بررسی کردند. متعاقب این نشست، منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از توافق برای بازنگری در اجرای این استانداردها و محدود شدن استانداردهای اجباری به توانمندی اجرای آن در شرکت‌های خودروسازی خبر داد اما اعلام جزئیات این توافق را به سازمان ملی استاندارد موکول کرد. اما معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد به ایرنا اعلام کرد: آنچه این روزها بارها از طریق رسانه‌ها و حتی از زبان برخی مسئولان شنیده می‌شود، «تعدیل» در استانداردهای اعلام شده است؛ درحالی‌که قرار نیست تعدیلی اتفاق بیفتد. نیره پیروز‌بخت تأکید کرد بررسی مجددی در استانداردهای 85گانه با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد انجام شده که البته به‌معنای تعدیل در آنها نیست. وی با اشاره به سخنان هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی بر اینکه حتی بنز و هیوندای هم نمی‌توانند استانداردهای خودرویی مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کنند، افزود: تعبیر وی به مواردی است که مربوط به ایمنی خودرو نبوده و بیشتر مباحث آلایندگی را در بر می‌گیرد. معاون امور صنایع وزیر صنعت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اعلام اینکه بستر اجرای برخی استانداردهای خودرویی در کشور فراهم نیست و این استانداردها حتی در کشورهای اروپایی نیز اختیاری است، اعلام کرد: بر این اساس اجرای برخی استانداردهای جدید با هماهنگی سازمان ملی استاندارد اختیاری می‌شود. به گفته محسن صالحی‌نیا، بازنگری 5تا 6استاندارد جدید ضروری است چرا که برخی از این استانداردها در کشورهای اروپایی نیز اختیاری است. به گفته وی، در نشست مشترک با سازمان ملی استاندارد، برای اجرا نشدن استانداردهایی که به ایمنی و سلامت مصرف‌کنندگان خودرو آسیبی نمی‌رساند مذاکره شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید