• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98299
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpKWm
+
-

دعوا بر سر پایان قرنطینه در آمریکا

دست‌کم 40 ایالت آمریکا با تصمیم دونالد ترامپ برای پایان دادن به قرنطینه مخالف هستند

دعوا بر سر پایان قرنطینه در آمریکا

محمدامین خرمی _ خبرنگار

آمریکا با حدود 24هزار قربانی و بیش از ۵۸۰ هزار مورد ابتلا اکنون در جدول آمار ویروس کرونا وخیم‌ترین وضعیت را نسبت به دیگر کشورها دارد و همین مسئله باعث بروز اختلاف بی‌سابقه میان رئیس‌جمهور این کشور و فرمانداران ایالت‌های مختلف بر سر تعیین تاریخ پایان قرنطینه شده است.

دونالد ترامپ دیروز در یک نشست خبری پرالتهاب، ضمن درگیری لفظی با خبرنگارانی که اقدامات دیرهنگام او برای مقابله با شیوع کرونا در آمریکا را زیر سؤال بردند، با پرخاش گفت:‌ «حرف آخر را من به‌عنوان رئیس‌جمهور می‌زنم.»  این جمله، واکنش ترامپ به انتقاد‌های خبرنگاران در مورد تصمیم تازه او برای پایان دادن به قرنطینه سراسری در آمریکا بود. ترامپ اعلام کرده قصد دارد به‌زودی شرایط قرنطینه را لغو کند و به کسب‌وکارها اجازه گشایش بدهد؛ تصمیمی که با مخالفت گسترده فرمانداران در ایالت‌های مختلف مواجه شده است. به نوشته نیویورک تایمز، دولت دونالد ترامپ احتمالا تا 2هفته دیگر شرایط قرنطینه را لغو خواهد کرد. طبق قانون اساسی آمریکا، مسئولیت حفظ نظم و امنیت مردم در ایالت‌های مختلف، در درجه اول به‌عهده دولت‌های ایالتی و فرمانداران است. دیروز خبرنگاران یکی پس از دیگری از دونالد ترامپ در این‌باره سؤال می‌‌پرسیدند. به گفته آنها در شرایطی که هر ایالت به‌صورت مستقل برای خودش شرایط قرنطینه را تصویب کرده، رئیس‌جمهور صلاحیت لغو آنها را به‌صورت یکباره ندارد. ترامپ اما در پاسخ به این تذکر خبرنگاران رسانه‌ها گفت: «وقتی کسی رئیس‌جمهور آمریکاست، هر کار بخواهد می‌کند.» او گفت که فرمانداران می‌دانند که قدرت رئیس‌جمهور «مطلق» است. دونالد ترامپ در این نشست تأکید کرد که قانون اساسی آمریکا این اختیار را به رئیس‌جمهور می‌دهد که در این‌باره تصمیم‌گیری کند. با این حال، کارشناسان حقوقی در آمریکا اذعان دارند که رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی نمی‌تواند محدودیت‌هایی که ایالت‌ها به صور مستقل در مورد وضعیت بهداشت و سلامت مردم خود وضع می‌کنند را لغو کند. ترامپ نشست با خبرنگاران را با پخش یک کلیپ ویدئویی آغاز کرد که در آن اقدامات دولت برای مقابله با ویروس کرونا در آمریکا به تصویر کشیده شده بود. خبرنگاران متعدد ازجمله جان ساپل، خبرنگار بی‌بی‌سی که در این جلسه حضور داشته‌اند دیروز نوشتند که این فیلم شبیه یک فیلم تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تهیه شده بود. شاید به همین دلیل بود که اغلب شبکه‌های تلویزیونی از میانه این ویدئو، پخش زنده نشست خبری دونالد ترامپ را قطع کردند.

نظر فرمانداران چیست؟
ایالات متحده آمریکا شامل 50ایالت است که در برخی حوزه‌ها ازجمله مسائل مربوط به بهداشت عمومی، قوانین مختص به‌خود را دارند. فرمانداران ایالت‌ها که این روزها به‌شدت با بحران شیوع ویروس کرونا دست به گریبان هستند و برخی نیز از دولت فدرال مرکزی به‌خاطر حمایت ضعیف خود از ایالت‌ها لب به انتقاد گشوده‌اند، می‌‌گویند که قانون به آنها این اختیار را داده که در مورد زمان لغو قرنطینه به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری کنند. تام وولف، فرماندار پنسیلوانیا، در واکنش به پست توییتری ترامپ که در آن بر اختیاراتش برای تصمیم‌گیری در مورد مدت زمان قرنطینه تأکید کرده، به خبرنگاران گفت: «به اعتقاد من، همانطور که مسئولیت تعطیلی در ایالت‌ها با ما بوده، اختیار لغو آن‌ هم با ماست.» از میان ایالت‌های آمریکا حدود 10ایالت اعلام کرده‌اند به‌زودی به کسب‌وکارها اجازه گشایش می‌دهند. اینها البته شامل ایالت‌هایی است که شمار افراد مبتلا در آنها بسیار پایین بوده است. اما ایالت‌هایی که تعداد زیادی موارد ابتلا در آنها گزارش شده اعلام کرده‌اند که از تصمیم کاخ سفید در مورد پایان دادن به قرنطینه تبعیت نخواهند کرد. نیویورک یکی از این ایالت‌هاست که بیش از 190هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا در آن گزارش شده است. کرونا در نیویورک، بیش از 10هزار قربانی هم داشته است؛ آماری که اکنون این ایالت را در صدر فهرست مرگ‌و‌میر کرونا در جهان قرار داده است.

شورای جنجالی قرنطینه
دونالد ترامپ برای تصمیم‌گیری در مورد پایان دادن به قرنطینه، یک شورای مشورتی نیز ایجاد کرده که تعیین اعضای آن هیاهوی بسیاری به پا کرده است. 7نفر به عضویت این شورا تعیین شده‌اند که 2نفر از آنها دختر و داماد ترامپ هستند. حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر در شورای پایان قرنطینه، باعث اعتراض‌های گسترده در آمریکا شده است. منتقدان ترامپ می‌گویند این دو تخصص لازم برای حضور در این شورا و تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت مردم آمریکا را ندارند. فارغ از این، عدم‌حضور افراد متخصص حوزه بهداشت و درمان در این شورا نیز باعث انتقاد از تصمیم ترامپ شده است.

    وضعیت قرنطینه در جهان

  قرنطینه در شهر ووهان چین، یعنی جایی که ویروس کرونا از آنجا شیوع پیدا کرد، لغو شده است. شهرهای دیگر نزدیک ووهان نیز رفته رفته قرنطینه را پایان می‌دهند.
  اسپانیا به 300هزار نفر اجازه بازگشت به‌ کار و بازگشایی مشاغل‌شان را داده است.
  ایتالیا که بیشترین آمار مرگ‌ومیر در اروپا را دارد، اعلام کرده این هفته به برخی از کسب‌‌‌وکارها اجازه بازگشایی می‌دهد.
  در فرانسه، قرنطینه سراسری به‌مدت 4هفته دیگر تمدید شد.
  دولت انگلیس اعلام کرده فعلا برای پایان دادن به قرنطینه تصمیمی ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید