• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97984
+
-

در ویدئوکنفرانس رسانه‌ای دیروز تعدادی از مدیران شهری تهران تأکید شد

شانه به شانه کرونا در خیابان‌های شلوغ

شانه به شانه کرونا در خیابان‌های شلوغ

محمد سرابی _ خبر‌نگار

صندلی‌هایی که نباید روی آ‌نها نشست، با علامت زردرنگ مشخص شده است. نقاطی که باید روی آنها ایستاد، با مربع سبز‌رنگ تعیین شده است. مسافران اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌دانند که ویروس کرونا چقدر سریع در مکان‌های عمومی منتشر می‌شود و اتوبوس از فشرده‌ترین فضا‌های عمومی در شهر‌ است. مسافران ماسک زده‌اند یا دستکش به‌دست دارند، ترافیک دوباره زیادشده است و بعضی از مغازه‌ها کسب‌و‌کار را شروع کرده‌اند. یک هفته به زمانی که از طرف دولت برای شروع مشاغل کم‌خطر در تهران مشخص شد، باقی‌مانده است. حجم زیادی از زباله‌های شهری در هوای بارانی جمع‌آوری و دفن می‌شوند. ستاد مقابله با کرونای تهران درباره افزایش شدید بیماری هشدار داده و شهر در حالتی نیمه‌تعطیل سرگردان است.

در این حال و روز، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در ویدئوکنفرانسی که با حضور دیگر مدیران شهرداری و خبرنگاران برگزار شد،با بیان اینکه تأثیر کوتاه‌مدت ضدعفونی حمل‌ونقل عمومی را قبول داریم، گفت: ولی این تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم که قبل و بعد از زمان سرویس‌دهی و همچنین در میانه روز انجام می‌شود. شهرداری در روزهای ابتدایی اسفندماه ستادی را ایجاد و تمام شرکت‌ها و سازمان‌هایی ‌که می‌توانستند به ما کمک کنند، در ۵ کارگروه ساماندهی شدند. مدیریت انتقال و تدفین متوفیان بهشت زهرا(س) به خوبی انجام شد و اگر پیش‌آمادگی وجود نداشت، مشکل دفن اجساد را در شرایطی که تعدادشان در حال ازدیاد بود، داشتیم. از اقدامات مهم دیگر، تعطیل‌کردن مراکز ورزشی و نمایشگاه‌های بهاره بود.
‌رضا کرمی‌محمدی درباره سوله‌های مدیریت بحران که برای استفاده به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی درنظر گرفته شده است، بیان می‌کند: ۸سوله مدیریت بحران در این راستا آماده شده که هرکدام حدود ۶۰ تا ۷۰نفر ظرفیت دارند و این در حالی است که تاکنون تنها 2نفر از شهروندان در این اماکن مستقر شده‌اند.
کرمی می‌گوید: شهرداری تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا و در ستاد شهر تهران به اندازه یک عضو مشارکت دارد. مسئله این است که در سطح کلان تصمیماتی گرفته می‌شود اما به‌علت تعدد مراکز تصمیم‌گیری، زیرمجموعه‌ها و ارگان‌هایی هم هستند که برنامه‌‌های دیگری را اجرا می‌کنند. ما می‌توانیم بگوییم که شهرداری تهران براساس خواسته‌های وزارت بهداشت عمل کرده و اقدامات خود را با هماهنگی آن انجام داده است، زیرا هر عمل جداگانه‌ای می‌تواند نتایج ناخواسته‌ای داشته باشد.
او درباره آمار ابتلا به کرونا در مجموعه شهرداری تهران، گفت: در مجموع براساس اطلاعات دریافتی که شامل همه سازمان‌ها نمی‌شود، تاکنون ۱۳۴نفر از کارکنان شهرداری به کرونا مبتلا شده‌اند و دکتر مهدی وریجی، از پزشکان شرکت شهر سالم بر اثر ابتلا به این بیمار درگذشته ‌است. ۴نفر از رانندگان تاکسی هم بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند.

مراکز درمانی شرکت شهر سالم از ابتدای اسفند تاکنون به‌کار خود ادامه داده‌اند. درمانگاه منطقه یک شهرداری تهران به‌دلیل نزدیک‌بودن به بیمارستان مسیح دانشوری، بخشی از کار درمانی بیماران را پذیرفت. درمانگاه‌های مناطق 3، 5 و ۸ نیز به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند و ۱۴مرکز دیگر نیز از صبح تا غروب به‌کار می‌پردازند.
مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران دراین‌باره می‌گوید: 4مرکز درمانی دیگر را مجهز کردیم تا درصورت لزوم به چرخه ارائه خدمات بپیوندند، یک مرکز در منطقه‌۲۲ نیز معین شد که با تکمیل تجهیزات مراقبت‌های ویژه می‌تواند در زمینه مبارزه با کرونا سرویس‌دهی کند. از سوی دیگر، برای کارکنان و همکاران بازنشسته شهرداری تهران سیستم اورژانس و درمان در منزل را فعال کردیم تا نیاز به مراجعه به مراکز درمانی پیدا نکنند. ‌حمید چوبینه‌ می‌افزاید: در طول تعطیلات نوروز کارکنان 5سازمان بهشت زهرا، آتش‌نشانی، میادین میوه و تره‌بار، مدیریت پسماند و فروشگاه‌های شهروند غربالگری شدند. این کار به‌صورت منطقه‌ای ادامه دارد و هفته آینده تمام سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با شهرداری غربالگری خواهند شد.

۸ سوله مدیریت بحران برای استفاده به‌عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی درنظر گرفته شده است که هر‌کدام حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر ظرفیت دارند اما تاکنون تنها 2نفر از شهروندان در این اماکن مستقر شده‌اند

همه زباله‌ها دفن می‌شوند

تفکیک زباله از مبدأ و در ایستگاه‌های بین‌راهی ممنوع شده است. تبدیل پسماند به کود کمپوست هم متوقف شده و تمام زباله‌ها مستقیما دفن می‌شود تا از انتشار آلودگی‌های ناشی از کرونا جلوگیری شود. به همین دلیل حجم زباله‌ای که در اسفند‌98 در تهران دفن شد، دو برابر زباله ‌ماه بهمن بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: با توجه به شیوع کروناویروس، تغییر سیستمی در مدیریت پسماند اتفاق افتاد به شکلی که از ۴۸۰۰ تن زباله دریافتی روزانه که ۲۳۰۰ تن آن به کمپوست تبدیل می‌شد و حدود ۲۴۰۰ تن نیز دفن زباله داشتیم، هم‌اکنون به شرایطی رسیدیم که در طول شبانه‌روز بیش از ۷۰۰۰ تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری و از طریق ایستگاه‌ها به مجموعه آرادکوه منتقل ‌و در آنجا دفن می‌شود.
‌صدرالدین علیپور‌ اظهار می‌کند: در بهمن‌98 وزن پسماند پزشکی روزانه در حدود ۷۰ تن بود اما هم‌اکنون به بیش از ۱۱۰ تن رسیده ‌و قسمتی از آن از بیمارستان‌هایی که بیمار مبتلا به کرونا دارند، جمع‌آوری می‌شود. مذاکراتی با چین انجام دادیم تا دستگاه ماکروویو که پسماندهای پزشکی را بی‌خطرسازی می‌کند، تهیه شود. هم‌اکنون در تهران بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی زباله‌های خود را با دستگاه «اتوکلاو» انجام می‌دهند که ممکن است در زمینه کرونا بی‌خطرسازی کامل را انجام ندهند. ظرفیت روزانه دستگاه ماکروویو ۱۰ تن زباله بیمارستانی است که با زباله‌های بیمارستان‌های مخصوص کرونا تطبیق دارد، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این دستگاه با تمام تجهیزات جانبی به قیمت حدود یک میلیون دلار خریداری و با کشتی به ایران منتقل شود. او درباره ظرفیت مرکز دفن زباله تهران می‌گوید: فعلا فضا برای دفن پسماند در آرادکوه وجود دارد اما تا پیش از شیوع کرونا تلاش می‌کردیم در قالب طرح کاپ دفن را به حداقل برسانیم و در مقابل ظرفیت تولید کمپوست را بالا ببریم. براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر بود در سال‌۹۹ دفن زباله در این مجموعه را به زیر ۱۰۰۰ تن برسانیم اما با شیوع کرونا هم‌اکنون روزانه کار سنگین جمع‌آوری ۷۰۰۰ تن زباله و دفن آن در آرادکوه انجام می‌شود. این کار هر روز 10 تا 12ساعت طول می‌کشد و در هفته اخیر بارش باران، آن را سخت‌تر کرده است. علیپور با اشاره به اینکه در میان کارکنان این سازمان موردی از ابتلا به کرونا رخ نداده است، می‌گوید: ما نخستین سازمان در کشور بودیم که حتی بدون توصیه رسمی وزارت بهداشت و قبل از تأیید رسمی سازمان بهداشت جهانی تفکیک زباله را متوقف کردیم. توقف این کار زیان مالی زیادی برای شهرداری دارد اما مانع انتشار بیشتر بیماری می‌شود. الان هم شهر‌های اصفهان، شیراز، تبریز و بعضی شهر‌های دیگر کار تفکیک را از 15فروردین شروع کردند و خطوط پردازش آنها مشغول کار هستند. ما برای اینکه مانع زباله‌گردی شویم، از طریق دادستانی حکم گرفتیم و با نیروی انتظامی تفاهمنامه‌ای امضا کردیم تا اکیپ‌های پلیس مانع تفکیک زباله شوند. سازمان هم 25خودرو گشت برای این کار اختصاص داده و گشت شبانه ‌هم داریم و در این مدت 15گروه تفکیک پسماند را پیدا کرده و مانع کار آنها شده‌ایم. با این حال، باز هم کسانی هستند که در مخازن به‌دنبال زباله‌های مختلف می‌گردند.

پناه‌دادن به 2300کارتن‌خواب

مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران
تاکنون هیچ مورد ابتلا به کرونا در گرمخانه‌ها نداشته‌ایم. هم‌اکنون بیش از 2300نفر از افراد کارتن‌خواب در گرمخانه‌های تهران پذیرش می‌شوند که این عدد حتی از آمار «پیک زمستان» نیز بیشتر است و حالا اگر بخواهیم با توجه به محدودیت فضا در گرمخانه‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنیم و بین هر فرد حداقل 1.5متر فاصله باشد، باید از این 2300نفری که در مجموعه‌های ما مستقر هستند، دست‌کم 1700نفر را پذیرش نکنیم. این روزها افزایش تعداد معتادان متجاهر به همراه زندانیان آزاد‌شده‌ای که سرپناهی ندارند، در شهر تهران به یکی از چالش‌های بزرگ ما تبدیل شده است. از یک طرف امکان برخورد قهری با این افراد وجود ندارد و از سوی دیگر با اینکه این کار جزو اختیارات ما نیست، اما همه مردم از شهرداری انتظار دارند آنها ساماندهی شوند. در ابتدای هفته در یک شب ۳۶۲ نفر جذب گرمخانه شده‌اند درحالی‌که ما مسئولیتی در قبال جمع‌آوری معتادان متجاهر نداریم و تنها براساس مسئولیت اجتماعی اقدام به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها می‌کنیم که مایل به حضور در گرمخانه باشند. طی مکاتبات مختلف با دستگاه‌های مختلف اعلام کردیم که شهرداری تهران در مواجهه با کارتن‌خواب‌ها تنها‌ست اما بعضا با کم‌لطفی آنها مواجه شدیم و حتی برخی ‌دستگاه‌ها عنوان کردند که شهرداری موضوع را حساس می‌کند. درباره کودکان کار هم درخواست‌هایی از شهرداری می‌شود اما مسئولیت این کودکان با بهزیستی است نه شهرداری.

این خبر را به اشتراک بگذارید