• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97835
+
-

قرنطینه اعصاب نمایندگان را به هم ریخت

موافقان و مخالفان طرح تعطیلی یک ماهه کشور در فضای مجازی با نیش و کنایه به مشاجره پرداختند

5روز از رد 3فوریت طرح قرنطینه یک‌ماهه کشور به‌خاطر بحران کرونا از سوی اکثریت نمایندگان می‌گذرد و این بحث همچنان محل نقد و منازعه طراحان آن و نماینده اخطار‌دهنده است که ادله‌اش باعث خروج طرح از سوی مجلس شد.
هرچند علی ادیانی‌راد، عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی و نماینده قائمشهر با استناد به اصول 75، 79و176قانون اساسی سبب شد مجلس به رد این طرح قانع شود اما طراحان و موافقان این طرح 3فوریتی همچنان پیکان انتقاداتشان را به سوی مسعود پزشکیان، رئیس آن جلسه و ادیانی‌راد در شبکه‌های مجازی گرفته‌اند.

طیبه سیاووشی، حمیده زرآبادی، عبدالکریم حسین‌زاده، فاطمه سعیدی و فرید موسوی نماینده عضو فراکسیون امید و از طراحان این طرح هستند که بعد از رأی منفی مجلس به رد این3 فوریت از طریق حساب‌های شخصی‌شان در توییتر، در متنی مشابه ایرادات گرفته شده را در نقض وظیفه و اختیارات مجلس شورای اسلامی برشمردند و ادیانی‌راد و پزشکیان را به اشتباه جبران‌ناپذیری متهم کردند؛ اشتباهی که به زعم آنها سبب وارد شدن خسارات به کشور و به خطر افتادن جان مردم شده است.
در ادامه این روند، طیبه سیاووشی 2 روز بعد از رأی منفی مجلس به این طرح در توییتی ادیانی را خطاب قرار داد و نوشت: «اینکه نماینده‌ مردم، قوانین را علیه «مردم» تفسیر کند، اسباب تأسف است. حال که از چنان پشتوانه‌ای برخوردارید تا در مقابل مطالبه‌ مردم بایستید و طرح 3‌فوریتی تعطیلی کشور را با اخطاری بیجا به حاشیه ببرید، بهتر است امثال شما جوابگوی جان و سلامتی مردم و بی‌مسئولیتی مجلس باشید.»

به‌دنبال او ادیانی‌راد نیز در3 توییت اظهارات او را از روی بی‌سوادی و نداشتن تجربه نمایندگی متهم کرد. در پی موضع‌گیری تند ادیانی‌راد، این بار عبدالکریم حسین‌زاده، طراح اصلی طرح مذکور به میدان آمد و در دفاع از سیاووشی و زرآبادی خطاب به ادیانی‌راد در حساب شخصی‌اش درتوییتر نوشت: «ابتدا گفتند اخطار قانون اساسی دارد؛ درحالی‌که بنا بود درباره 3 فوریت طرح رأی‌گیری شود و فوریت، قابل اخطار دادن نیست. در ادامه همان اخطار غیرقانونی گفتند طرح مغایر اصول قانون اساسی است؛ حال آنکه به فرض اگر چنین بود هم شورای نگهبان باید آن را رد کند و بعد فرمودند که تعطیلی کشور براساس اصل ۷۹ اصلا در اختیار مجلس نیست و باید دولت لایحه بدهد. پرسیدم پس چرا اصل ۷۹ در فصل مربوط به قوه مقننه در قانون اساسی آمده و نه در فصل قوه مجریه؟»
به زعم او، رد شدن طرح 3‌فوریتی تعطیلی کشور آن هم در روزهایی که هموطنان فوج فوج به کرونا مبتلا می‌شوند و از دست می‌روند، سنگ قبری بر مجلس بود. حسین‌زاده بلایی که بر سر طرح 3فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور آمد را نمود کامل استبداد رأی و زیرپا گذاشتن قانون دانست. همچنین تأکید کرد: جلسه علنی مجلس را پس از یک‌ماه تعطیلی تشکیل دادند تا به ما و دیگران بفهمانند مجلس به یک نهاد دست چندم تبدیل شده است که در بحرانی‌ترین شرایط کشور هم نمی‌تواند از حداقل اختیارات خود استفاده کند.  او همچنین در ادامه رشته توییتش با عنوان برادر نهج‌البلاغه‌ای من – خطاب به پزشکیان - و عنوان آقای مدعی سواد تقنینی! – خطاب به ادیانی‌راد- متذکر شد: روز قیامت و داوری حق برای ما سنگین است که حساب و‌ کتاب منافع سیاسی را بر جان مردمان ترجیح دادیم.  در ادامه این منازعه پروانه سلحشوری، نماینده تهران به میدان آمد و در حمایت از طراحان طرح 3فوریتی در حساب شخصی‌اش در توییتر خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرد: «طرح تعطیلی یک‌ماهه که در راستای حفظ جان هموطنان و کادر درمان بود با مخالفت برخی نمایندگان از دستور خارج شد اما همچون همتایان خود برای جان انسان‌ها ارزش قائل شوید و جز مشاغلی که در جهت تامین مایحتاج ضروری و دارویی مشغول به فعالیت هستند، مابقی را به‌حالت تعلیق درآورید.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید