• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97799
+
-

محدودیت‌هایی برای برنج‌کاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران: به دلیل شیوع کرونا، نشاکاران مجاز به استفاده از کارگران روزمزد غیربومی نیستند

محدودیت‌هایی برای برنج‌کاران

اشکان جهان‌آرای _‌مازندران - خبرنگار

به‌زودی زمان نشاکاری در زمین‌های کشاورزی مازندران فرا می‌رسد، اما شیوع کرونا سبب شده‌ است امسال کشاورزی در استان‌های شمالی، که گستره و سرعت آلودگی به این ویروس در آنها زیاد بود، با دشواری‌ها یا به عبارتی محدودیت‌های جدیدی همراه شود. یکی از الزام‌های انجام این بخش از کشت، حضور پرتعداد در زمین‌های کشاورزی برای نشای شالی و استفاده از کارگران فصلی روزمزد برای تسریع در انجام این فعالیت است، اما، بنا به تأکید مسئولان، استفاده از کارگران غیربومی به دلیل شیوع کرونا ممنوع است و باید کارگران همان منطقه برای نشاکاری به کار گرفته شوند؛ موضوعی که می‌تواند شالی‌کاران را برای کشت سنتی با مشکلات زیادی مواجه کند. 

کشت سنتی 50 درصدی
بیش از 50 درصد از زمین‌های کشاورزی مازندران به صورت سنتی زیرکشت می‌روند و این موضوع را رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز تأیید می‌کند.
به گفته عزیزالله شهیدی‌فر، از 213 هزار هکتار شالیزار موجود در مازندران، حدود 100 هزار هکتار به روش مکانیزه کشت می‌شود و این یعنی همچنان نیاز به حضور کارگران روزمزد در این بخش از اقتصاد استان ضروری است.
این مسئول در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: امسال کشاورزان به دلیل شیوع کرونا مجاز به استفاده از کارگران روزمزد غیربومی شهر خود نیستند و کشاورزان باید کارگران محلی را در زمین‌های کشاورزی به کار بگیرند.استاندار مازندران نیز با تأکید بر حفظ سلامت کشاورزان، که معمولا در روستاها زندگی می‌کنند و قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، می‌گوید: مسئولان شهرستانی و به‌ویژه دهیاران باید پیگیری و نظارت لازم را در این زمینه داشته باشند تا امسال از کارگران غیربومی مناطق مختلف استان در شالیزارها استفاده نشود.
احمد حسین‌زادگان در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: وضعیت پیش‌آمده ضرورت توجه بیشتر کشاورزان به کشاورزی مکانیزه را دوچندان کرده است. ضمن این‌که دستگاه‌های مرتبط از جمله بانک‌ کشاورزی نیز باید با اجرای طرح‌های تشویقی کشاورزان را به مکانیزه کردن کشاورزی در زمین‌های خود تشویق کنند.

سموم کشاورزی کرونا را از بین نمی‌برد 
مسئولان استان در تلاشند ضریب احتمال شیوع ویروس کرونا در میان کشاورزان را با اعمال برخی محدودیت‌ها و توصیه‌ها، کاهش دهند و حتی همین امسال بر میزان استفاده از تجهیزات و ادوات مکانیزه کشاورزی بین کشاورزان بیفزایند. برای نمونه، امسال با توزیع ۳۵۰ دستگاه ماشین نشاکار بین کشاورزان مازندران، تعداد دستگاه‌های نشاکار در زمین‌های کشاورزی استان به 2500 دستگاه رسید. اما هنوز حدود 113 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان باید با دست کشت شود و این موضوع نگرانی را در میان مسئولان افزایش داده است. به همین دلیل، رعایت برخی نکات خاص بهداشتی در کشاورزی از سوی کارشناسان بهداشت محیط به‌شدت توصیه می‌شود.

لزوم رعایت چند نکته ویژه
استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم ‌پزشکی مازندران با بیان این‌که به دلیل وابستگی اقتصادی و همچنین امنیت غذایی ناگزیریم کشاورزی را ادامه دهیم، به همشهری می‌گوید: کشاورزان علاوه بر نکات کلی رعایت بهداشت فردی، مانند شستن دست‌ها و رعایت فاصله با اطرافیان که این روزها توصیه می‌شود، باید چند نکته ویژه را هم رعایت کنند.
محمدعلی ززولی می‌افزاید: با توجه به ارتباط مستقیم شالی‌کاران با آب، حساسیت کار برای آنها بسیار بالاست. برای کشاورزان در شمال از دیرباز تهدید ابتلا به «تب شالیزار» وجود داشت و این یعنی احتمال بروز بیماری در این شغل بسیار بالاست. امسال کرونا تهدید سلامت کشاورزان را بیشتر کرده است. به همین دلیل باید نکات دیگری را هم رعایت کنند.
وی ادامه می‌دهد: کشاورزان باید تا حد امکان تماس با آب را کم کنند. استفاده از لباس‌های مخصوص، دستکش‌های ضدآب و عینک به‌طورجدی توصیه می‌شود، چون ویروس از راه چشم یا زخم و ترَک‌های دست هم وارد بدن می‌شود.
ززولی تأکید می‌کند: این باور که زمین‌های کشاورزی به دلیل استفاده از سموم عاری از ویروس هستند، کاملا اشتباه است، چون ویروس با گندزدا از بین می‌رود، نه سموم کشاورزی.
وی بر همراه داشتن محلول کلر برای ضدعفونی کردن ظروف مورد استفاده در زمین‌های کشاورزی و همچنین تعویض لباس‌ها پس از انجام کار و قرار دادن لباس کار در محلول ضدعفونی‌کننده که در منزل نیز قابل تهیه است تأکید می‌کند و می‌گوید: شرایط کشاورزی در سال جاری کاملا متفاوت است و کشاورزان باید، برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان، نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید