• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97535
+
-

تعداد جانباختگان کرونا در ایران به ۳۲۹۴نفر رسید


سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان، بهبود یافتگان و جانباختگان کرونا را اعلام کرد. کیانوش جهانپور گفت: از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۱۵فروردین و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷۱۵بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۳هزارو۱۸۳مورد رسید. متأسفانه در طول ۲۴ساعت گذشته، ۱۳۴نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۲۹۴نفر رسید. همچنین ۴۰۳۵نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین روز گذشته درباره حواشی به‌وجود آمده درباره دارویی خاص گفت: تجویز، تولید و توزیع داروی فاوی‌پیراویر برای مبتلایان به کرونا فقط درصورت تأیید کمیته درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مبنی بر اثربخشی آن اتفاق می‌افتد و در غیر این صورت، تولید و واردات آن امکان‌پذیر نیست. وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که داروی فاوی‌پیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تأیید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفلوانزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این دارو در زمینه کووید۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است. در چین هم این دارو روی بیمار کووید۱۹ تست شده و گفته‌اند تأثیر نسبی داشته و حتی مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد. به هر حال مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوی‌پیراویر وجود ندارد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم. اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. او تصریح کرد: چیزی که از سوی هیچ نهادی در هیچ کشوری تأیید نشده، چطور بدون مستندات علمی می‌تواند قابل تأیید باشد. اگر کسی قصد تولید یا واردات دارد باید بداند تجویز و توزیع آن منوط به تأیید کمیته درمان در وزارت بهداشت و مهر صحت سازمان غذا و دارو در زمینه اثربخشی آن است. در غیراین صورت تولید و واردات آن امکان‌پذیر نیست.
جهانپور درباره میزان اهدا شده داروی فاوی‌پیراویر گفت: 3 هزار دوز از این دارو از طرف ژاپن و ۱۵هزار دوز از طرف صلیب سرخ چین اهدا شده بود که این موارد برای مطالعات بالینی در بیمارستان‌های مختلف استفاده شده و در حال ارزیابی و مطالعه هستیم. به گفته این مقام مسئول افرادی این دارو را در مراکز دیگری تجویز کرده و اعلام کرده‌اند که سودمندی داشته است. ممکن است برخی شرکت‌ها ماده اولیه این دارو را وارد کرده یا در حال اقدام برای واردات آن باشند، همه این موارد منوط به تأیید اثربخشی دارو در ایران است. با ادعاهای انفرادی، هیچ کشوری تولید و واردات دارو را انجام نمی‌دهد. هیچ نظام اخلاق پزشکی و دارویی و درمانی در دنیا این روش تجویز را توصیه نمی‌کند. این کار وظیفه معاونت درمان و سازمان غذا و دارو است که اثربخشی دارو را تأیید کرده و بعد دارو تجویز شود.
همچنین درپی مصاحبه انجام شده یکی از متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری درخصوص داروی فاوی پیراویر (favipiravir) و اعلام اثر‌بخش بودن آن در درمان، کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت در درمان کرونا، اطلاعیه‌ای صادر و گفت‌وگو در این خصوص را ممنوع اعلام کرد. به‌گزارش وبدا، در این اطلاعیه آمده است:«به‌دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیأت علمی شاغل در بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران درخصوص داروی (favipiravir) به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و هم‌اکنون به‌عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به‌کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی ازجمله بیمارستان مسیح‌دانشوری قرار گرفته و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به‌عنوان تأیید یا رد اثربخشی این دارو مورد تأیید کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید