• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9714
+
-

میانگین نمرات امتحان نهایی در 3 سال اخیر 12 بود

آموزش وپرورش
میانگین نمرات امتحان نهایی در 3 سال اخیر 12 بود

رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش گفت: در طول 3سال گذشته میانگین نمره دانش‌آموزان در امتحانات نهایی در کل کشور حدود ۱۲ بوده است. به گزارش ایلنا، عبدالرسول عمادی همچنین درباره علل افزایش انتخاب رشته تجربی توسط دانش‌آموزان افزود: این گرایش فقط به‌دلیل هدایت تحصیلی اتفاق نمی‌افتد و عدم‌توازن در بازار کار باعث تقاضای زیاد در آن شده است و به همین دلیل خانواده‌ها متمایل شده‌اند تا فرزندانشان در رشته‌ای تحصیل کنند که بازار کار یا درآمد مناسب‌تری داشته باشد.
وی گفت: همچنین با توجه به آمارهای سازمان سنجش در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل درصد بیشتری از متقاضیان کنکور در رشته تجربی ثبت‌نام کرده‌اند که این مورد مبین همان عدم‌توازن در بازار کار و اشتیاق خانواده‌ها به این رشته است. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی نیز افزود: هم‌اکنون بازخورد کیفیت آموزش در نظام آموزش‌وپرورش امتحانات نهایی است که در پایان هر دوره انجام می‌شود و البته این امتحانات یک ضعف دارد و اینکه دانش‌آموزی که در آخرین سال تحصیلی از او امتحان گرفته می‌شود، از سیستم آموزش‌وپرورش خارج می‌شود و نمی‌توان بازخوردهای آزمون را برایش اجرا یا تدبیری برای او اندیشید.
عمادی در ادامه به بررسی نتایج امتحانات نهایی در این مرکز اشاره کرد و گفت: نتایج امتحان نهایی از سال ۹۳ به تفکیک مدارس طبقه‌بندی می‌شود. در این طبقه‌بندی مدارس مختلف شامل نمونه دولتی، شاهد و هیأت‌امنایی و سایر مدارس درنظر گرفته شده است. همچنین مدارس از نظر قرارگیری در نقاط شهر و از نظر بضاعت اجتماعی و یا اقتصادی خانواده‌ها طبقه‌بندی‌شده و ارزیابی‌هایی روی آنها انجام می‌گیرد. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش افزود: تمامی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جایی که مدیریت مدارس و وضع اقتصادی و اجتماعی خانواده خوب باشد، دانش‌آموزان نتایج خوبی گرفته‌اند.
این مقام مسئول در ادامه درباره مصوبه حذف کنکور اظهار داشت: هم‌اکنون ۸۵ درصد رشته‌ها با سوابق تحصیلی تعیین رشته می‌شود و عملاً در ۱۵ درصد رشته‌ها رقابت کنکور انجام می‌گیرد چرا که اعمال سوابق تحصیلی برای تفکیک داوطلبان در رشته‌های پر متقاضی کفایت نمی‌کند زیرا آزمون‌های آموزش‌وپرورش آزمون‌های غربالگر نیست درحالی‌که کنکور برای غربالگری است و در آن طوری سؤالات طراحی می‌شود تا تفکیک افراد قابل انجام باشد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: در رشته‌های پر متقاضی دو نمره سوابق تحصیلی و کنکور نمی‌تواند کنار هم قرار بگیرد و اگر آموزش‌وپرورش غربالگری انجام دهد عملاً آزمون کنکور وارد امتحانات آموزش‌وپرورش شده و باعث تخریب فرایند یاددهی و یادگیری می‌شود و از این منظر در ذات قانون حذف کنکور تعارضی وجود دارد که در دو سال گذشته این تعارض خود را نشان داده است.
عمادی در ادامه افزود: کنکور آزمون غربالگری است و با آزمون‌هایی که در آموزش‌وپرورش برای ارزیابی دانش‌آموزان انجام شود فرق دارد و حذف کنکور در رشته‌های پر متقاضی با به‌وجود آوردن کنکوری دیگری امکان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید