• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107574
+
-

بیمه نهایی در نیمه‌نهایی

بین فرهاد و یحیی، یکی میخش را محکم می‌کوبد و یکی قطعا قربانی خواهد شد

بیمه نهایی در نیمه‌نهایی

بهروز رسایلی 

داربی همیشه هیجان‌انگیز است، مخصوصا اگر نطلبیده باشد و باز مخصوصا اگر قانون اجازه مساوی شدن آن را ندهد. ما الان در چنین موقعیتی هستیم. بازی پرسپولیس و استقلال در نیمه‌نهایی جام حذفی حتی اگر در ورزشگاه بدون تماشاگر هم برگزار شود، باز آنقدر حساسیت دارد که می‌شود برای فرارسیدن آن لحظه‌شماری کرد. 2تیمی که مدت‌هاست همدیگر را به برخورداری از حمایت‌های جانبی متهم می‌کنند، حالا فرصت خواهند داشت در زمین مسابقه و در یک جدال رودررو ثابت کنند از طرف مقابل باکیفیت‌تر هستند. با این همه اما، اصل جذابیت این بازی مربوط به مربیان 2 تیم است. بدون تعارف هم در مورد یحیی گل‌محمدی و هم فرهاد مجیدی تردیدهایی وجود دارد. هر کدام از این 2 نفر که داربی را ببرد، قشنگ خودش را برای یک مدت طولانی «بیمه» کرده و هر کدام که ببازد، رسما قربانی خواهد شد.

  یحیی و خروج از سایه مربیان قبلی
یحیی گل‌محمدی موافقان زیادی دارد. یعنی بین مربیان ایرانی در نسل او، این میزان اعتماد و خوش‌بینی نسبت به هیچ‌کس دیگری به چشم نمی‌خورد. با این همه اما، او هم خیلی سخت و گران به پرسپولیس آمد و هم بدموقعی جانشین یک مربی موفق شد. این انتقال البته کمک کرد یحیی 13سال بعد از آغاز مربیگری بالاخره قهرمان لیگ شود، اما خیلی‌ها این قهرمانی را به گابریل کالدرون و حتی پیش از او، ساختارسازی برانکو ایوانکوویچ نسبت می‌دهند. وقتی یحیی آنطور ناگهانی علیه دعوت از برانکو و کالدرون به جشن قهرمانی ترش کرد، معلوم شد خودش هم از این حرف و حدیث‌ها کلافه است. در چنین شرایطی پیروزی گل‌محمدی بر استقلال تازه اوج گرفته بسیار برای هواداران شیرین خواهد آمد. فرهاد این اواخر برنده می‌شود و «هیس» نشان می‌دهد. انبوه جدال‌های لفظی بعد از قرعه‌کشی هم نشان داد این بازی برای سرخابی‌ها بسیار مهم و حتی حیثیتی است. بنابراین گل‌محمدی می‌تواند با خواباندن مچ مجیدی برای خودش یک حاشیه امن استثنایی و اعتبار مضاعف فراهم کند. این سکه البته یک روی دیگر هم دارد. باخت به استقلال فرهاد مجیدی، برای سرمربی پرسپولیس – هر که می‌خواهد باشد- تبعات وحشتناکی خواهد داشت. حتی اگر برانکو به‌عنوان معمار عصر جدید پرسپولیس هم متحمل چنین شکستی می‌شد، تاوان سنگینی پس می‌داد. تکلیف یحیی که روشن است. گل‌محمدی در بازی لیگی فقط یک قدم تا این فاجعه فاصله داشت، اما بشار رسن به دادش رسید. خود یحیی خوب می‌داند چنین شکستی هرگز یک باخت معمولی به شمار نمی‌آید.

 قیام فرهاد علیه استرا
شرایط فرهاد مجیدی هم کاملا روشن است و نیازی به شرح و تفصیل ندارد. هنوز یک‌ماه هم از تشکیل کمپین 200هزار نفری استقلالی‌ها برای بازگشت استراماچونی نمی‌گذرد. بسیاری از هواداران و منتقدان همچنان به مجیدی ایمان ندارند؛ هرچند دبل جانانه او برابر سپاهان و امیر قلعه‌نویی تا حدودی نگاه‌ها را نسبت به این مربی تغییر داد. مجیدی اما برای اینکه جای پایش را در استقلال محکم کند و از الان سرمربی این تیم در لیگ بیستم باقی بماند، نیاز حیاتی دارد پرسپولیس را شکست بدهد. پیروزی در داربی حتی اگر با شکست استقلال در فینال جام حذفی همراه شود، فرهاد را در استقلال نگه می‌دارد، اما مطمئن باشید شب باخت احتمالی استقلال به پرسپولیس خیلی از آبی‌ها دنبال پیدا کردن یک جانشین برای مجیدی خواهند بود. پس این داربی، یک عروسی و یک عزاداری قطعی دارد؛ بدون راه میانبر و اما و اگر.

این خبر را به اشتراک بگذارید