• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 96996
+
-

بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب،‌ نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضاع برگزار شد

تصمیم‌های ضربتی برای مقابله با کرونا

امنیتی
تصمیم‌های ضربتی برای مقابله با کرونا

 ظرف یک هفته تا 10 روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و درصورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت. روال خلوت‌کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها از امروز با تصمیم و اجرای قرارگاه امام رضا(ع) سازماندهی می‌شود.
بخش نظامی کشور از پایان هفته گذشته با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب به‌طور رسمی وارد مبارزه با ویروس کرونا در کشور شد. ستاد‌کل نیروهای مسلح و فرمانده آن- سرلشکر محمد باقری- خطاب این دستور بودند و نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) قبل از ظهر روز جمعه به ریاست سرلشکر باقری برگزار شد. رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح اگرچه همزمان در جلسات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با مسئولیت رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت نیز حضور دارد، اما جلسه مستقل ستادکل نیروهای مسلح با حضور فرمانده کل ارتش، فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و 2نفر از معاونان رئیس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد. مهم‌ترین خروجی تشکیل سازوکار جدید نیروهای مسلح برای مقابله با ویروس کرونا تصمیم به اعمال محدودیت‌های تردد در سطح شهرها و مسیرهای بین‌شهری بوده است. دولت و در رأس آن رئیس‌جمهور اگرچه 3هفته پس از اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا، از قرنطینه و تعطیلی اجباری پرهیز کرده‌اند، سرلشکر محمد باقری پس از جلسه روز جمعه قرارگاه امام رضا(ع) به خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: «کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت‌کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ساعت آینده انجام خواهد شد.» او تأکید کرد: از مردم درخواست می‌کنیم به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنند تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود و انتظاری که در حکم فرمانده کل قوا نیز وجود داشت، این بود که راه‌های اساسی جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری اتخاذ شود که در جلسه امروز(دیروز) تصمیمات مهمی گرفته شد و امیدواریم با اجرایی‌شدن این تصمیمات، جلوی شیوع بیشتر بیماری گرفته شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهور 7 اسفند با تأکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، گفته بود: «تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هرگونه محدودیت به‌خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کروناست.» روحانی همزمان گفته بود: «کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود.» ضرورت هماهنگی سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در مقابله با ویروس کرونا در کشور از موضوعات محل بحث پس از تشکیل قرارگاه ستادکل نیروهای مسلح هستند. براساس آخرین تصمیمات کلان مدیریتی کشور، مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که نیروهای مسلح نیز زیرمجموعه آن هستند، در حکم مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی تلقی شده بود. رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته با اشاره به جلسه هفدهم اسفندماه شورای‌عالی امنیت ملی و مصوبه مهم آن درخصوص ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در کشور گفته بود: «طبق مصوبه آخر شورای‌عالی امنیت ملی که مربوط می‌شود به تاریخ هفدهم اسفند‌ماه که این جلسه تشکیل شد و مصوبات بسیار مهمی را داشتیم و مقام معظم رهبری همه این مصوبات را تأیید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما‌ست. در این مصوبه آمده که ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصویب می‌کند، همانند مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی است و برای تمام ارکان کشور، تمام دستگاه‌ها و نهادها، اعم از نیروهای مسلح، غیرنیروهای مسلح، نهادهای عمومی، حتی در برخی موارد ضروری برای بخش خصوصی لازم‌الاجراست و این قدرت بزرگی به ستاد داده ‌است.»

تصمیمات قرارگاه ستادکل
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در عین حال درباره تصمیمات و اقدامات پیش‌روی قرارگاه امام رضا (ع) در مقابله با ویروس کرونا، از ایجاد قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح تا هزار درمانگاه ثابت و سیار برای معاینه بالینی بیماران کرونایی خبر داد. به گفته او «سامانه نرم‌افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده ‌که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا 10روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و درصورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت. افراد مشکوک در این سامانه مشخص می‌شوند و برای معاینات تکمیلی به مراکز مقدماتی معرفی خواهند شد و ما آمادگی داریم تا هر تعداد که مورد نیاز باشد، تا هزار درمانگاه ثابت و سیار به بخش کشوری کمک کنیم تا در این مراکز رصد و معاینات بالینی انجام شود.»
رئیس ستاد‌کل نیرو‌های مسلح با اشاره به کمبود کادر درمانی مراقبت از بیماران کرونایی، گفت: در بخش تامین کادر درمانی نیز که ازجمله مشکلات اساسی ماست و با توجه به اینکه کادر درمانی اکثر بیمارستان‌ها در مدت بیست و چند روز گذشته خسته هستند، سازماندهی کردیم که عزیزان بسیجی ما و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و علاقه‌مند و داوطلب و همچنین سربازان متخصص رشته‌های مرتبط و بازنشستگان و سایر اقشار سابقه‌دار و متخصص به‌کارگیری شوند و افرادی که نیاز به آموزش تکمیلی دارند نیز دوره یک هفته‌ای آموزش ببینند تا در خدمت پرستاران باشند. سرلشکر باقری با اشاره به تصمیمات متعدد و 10دستورالعمل اجرایی سابق به مصوبات جلسه روز جمعه قرارگاه امام رضا (ع) پرداخت و گفت: نیرو‌های مسلح هم‌اکنون در مسئله بهداشت محیط در اکثر شهر‌های کشور فعال هستند و ازجمله در بخش درمان، ۲ هزار تخت از مجموع ۶ هزار تخت بیمارستانی نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی یا مشکوک به آن قرار گرفته است و برای در اختیار قراردادن ۷۰‌درصد این ظرفیت به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم درحالی‌که این میزان در بخش کشوری یعنی بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی تقریبا ۸‌درصد است. در بخش استراحتگاه‌های قبل و بعد بیمارستانی نیز دوستان وزارت بهداشت تقاضای اختصاص ۱۰‌هزار تخت را داشتند که همه آن را برعهده گرفتیم و ۴‌هزار تخت آن آماده و فعال شده که البته همه آن مورد استفاده قرار نگرفته است و ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید