• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96975
+
-

ژان ژاک روسو

ویترین
ژان ژاک روسو


«ژان ژاک روسو» نوشته پل.ایچ. فرای، نهمین کتاب از مجموعه نسل قلم نشر نو را خشایار دیهیمی، مترجم نامدار به فارسی برگردانده است. کتاب‌های مجموعه نسل قلم، زندگینامه نیستند، بلکه شرح و تفسیر و نقد آثار و اندیشه‌های نویسندگان محسوب می‌شوند؛ بنابراین اگرچه حجمشان اندک است اما می‌توانند نقطه شروع خوبی برای خوانندگانی باشند که در پی راه‌یافتن به مضامین اندیشه‌های این نویسندگان و متفکران هستند.
در شروع کتاب می‌خوانیم: « ژان ژاک روسو نابغه بود، اما در عین‌حال از آن آدم‌های خوش‌قریحه نوعی روزگارش هم بود؛ یعنی در هر کاری دستی داشت: موسیقیدان و اپرانویس خلاقی بود که گهگاه ذوق‌آزمایی می‌کرد، گیاه شناسی غیرحرفه‌ای بود، شاعری میانمایه بود و در 2 مورد در تدوین قانون اساسی طرف مشورت قرار گرفت. اما به سبب همه این دستاوردها، حداکثر جایی که می‌توانست در تاریخ فرهنگ غرب به‌خود اختصاص دهد یک پاراگراف در باب موسیقی‌اش و چند پانوشت برای باقی کارهایش بود. اما او، ‌جز آنچه گفتیم، تخصص‌های دیگری هم داشت که تأثیر و نفوذ او را پایدارتر و گسترده‌تر از هر نویسنده قرن هجده می‌کرد.
اندیشه‌های روسو در زمینه‌های سیاسی، ادبی و تربیتی، تأثیر بزرگی بر معاصران گذاشت. نقش فکری او که سال‌ها عمرش را در پاریس سپری کرد، به‌عنوان یکی از راهگشایان آرمان‌های انقلاب کبیر فرانسه قابل انکار نیست. اگرچه روسو، از نخستین روشنگرانی است که مفهوم حقوق بشر را به‌طور مشخص به‌کار گرفت؛ اما نزد او از این مفهوم تنها می‌توان به‌معنایی ویژه و محدود سخن به میان آورد. در مجموع باید گفت که وی رادیکال‌تر از هابس و جان لاک و شارل دو مونتسکیو می‌اندیشید. شاید به همین دلیل است که برخی از پژوهشگران تاریخ اندیشه، وی را اساساً در تداوم سنت فکری عصر روشنگری نمی‌دانند، بلکه اندیشه او را بیشتر در نقد فلسفه روشنگری ارزیابی می‌کنند.
نسخه اصلی کتاب «ژان ژاک روسو» سال ۱۹۸۴ منتشر شده است. روسو یکی از فلاسفه مهم عصر روشنگری اروپاست. او متولد سال ۱۷۱۲ در ژنو و یکی از آثار شناخته‌شده این ‌فیلسوف، کتاب «اعترافات» است. روسو سال ۱۷۷۸ درگذشت.
نشر نو این کتاب را در 84صفحه با شمارگان 550نسخه به بهای 12هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
روسو«بری»!