• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96849
+
-

روشن‌شدن چراغ هشدار برای میلیون‌ها شهروند پایتخت

حمل‌و‌نقل
روشن‌شدن چراغ هشدار برای میلیون‌ها شهروند پایتخت


شواهد و گفته‌ها نشان می‌دهد موج ویروس کرونا یکی از حساس‌ترین مراحل شیوع خود را طی می‌کند. اما برخی انگار از این روند خسته شده‌اند. ترددهای مترویی و اتوبوسی به همان روال سابق بازگشته و حتی دیروز در بخش‌هایی از معابر عمومی ترافیک دیده شده است.
گویا تهران می‌خواهد به همان شرایط شلوغ قبلی بازگردد، اما در روزهای اپیدمی ویروس کرونا این چیزی جز روشن شدن چراغ قرمز هشدار برای میلیون‌ها شهروند پایتخت نیست.
این روند عجیب در شرایطی است که دولت و تریبون‌های رسمی همچنان توصیه به خانه‌نشینی دارند، اما هیچ تصمیمی برای تعطیلی شهرهای بزرگ و درگیر ویروس کشور وجود ندارد. اماکن عمومی از یک‌سو به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و به‌ وضوح از ترددها، به‌ویژه در روزهای پایانی سال کاسته شده است. البته در مراکز خرید منطقه۱۲ ترددها همچنان بالاست و هیچ کنترلی بر روند فزاینده ترددها صورت نمی‌گیرد.

بازگشت ساعات کاری ادارات تهران به حالت عادی
استاندار تهران از بازگشت ساعات کاری ادارات این استان از روز شنبه به حالت عادی خبر داد. این ابلاغ به توصیه همان دولتی انجام شده که هر روز از آمار مبتلایان و کشته‌شدگان بر اثر کرونا در تهران خبر می‌دهد. انوشیروان محسنی بندپی گفت: از روز شنبه ساعت اداری در استان تهران به حالت عادی برگردانده خواهد شد، اما کارمندان ادارات بنا به تصمیم مدیران به‌صورت چرخشی شیفت‌بندی و در محل کار خود حاضر می‌شوند. وی افزود: به این ترتیب باید روند اخذ مرخصی و استفاده از ظرفیت دورکاری در ادارات تسهیل شود.

اتوبوس‌های شلوغ
مردم تهران برای سفرهای درون‌شهری خود هنوز استفاده از اتوبوس را ترجیح می‌دهند و از این وسیله به‌منظور ترددهای روزانه خویش استفاده می‌کنند.
محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با اعلام اینکه ناوگان اتوبوسرانی با وجود کاهش نسبی مسافران به‌دلیل شیوع بیماری همچنان اصلی‌ترین و مهم‌ترین وسیله جابه‌جایی مردم تهران محسوب می‌شود، گفت: تمام تلاشمان را به عمل آورده‌ایم تا با به‌کارگیری ناوگان به اندازه مورد نیاز، به‌نحوی عمل کنیم تا هم شهروندان در استفاده از اتوبوس کمتر دچار زحمت شوند و احساس آرامش کنند و هم به تعداد مورد نیاز اتوبوس به‌کار گرفته و به خطوط اعزام کنیم. وی با بیان اینکه تلاشمان را می‌کنیم تا مسافران در اتوبوس‌ها تا جای ممکن روی صندلی بنشینند یا به‌راحتی بایستند، اظهار کرد: البته فراموش نکنیم تقاضای استفاده از ناوگان در خطوط پرمسافری مانند خط یک بی‌آرتی در مسیر آزادی تا چهارراه تهرانپارس، همچنان بالاست و شاهد حجم بالای مسافر در این خط و دیگر خطوط بی‌آرتی هستیم. مدیرعامل شرکت واحد با تأکید بر اینکه نهایت سعی‌مان را به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه برای رعایت ملاحظات بهداشتی ازجمله ضد‌عفونی کردن ناوگان اتوبوسرانی، حداقل 4نوبت در روز به‌کار گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: البته همکاری و همراهی مردم عزیزمان در رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل بهداشت شخصی ازجمله ماسک و دستکش هنگام استفاده از اتوبوس مهم‌ترین عامل پیشگیری از شیوع بیماری است.


مکث
کدام ۶۰درصد؟ 


طی روزهای اخیر، از سوی مسئولان شهری اعلام شده که مسافران اتوبوس و متروی تهران ۶۰درصد کاهش یافته است. 
مشاهدات خبرنگار همشهری نیز نشان می‌دهد از انبوه مسافران کاسته شده، اما ترددهای روزمره در برخی ساعات با حجم زیاد ادامه دارد و باید برای جلوگیری از موج فزاینده کرونا در تهران اقدامی فوری صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید