• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96837
+
-

انتقال و کاشت درخت در خیابان ولیعصر ادامه دارد

ولیعصر؛ خیابان هزاران چنار‌

گزارش
ولیعصر؛ خیابان هزاران چنار‌


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

 درخت‌ها چیزی از کرونا نمی‌دانند. وقتی نیمه اسفند می‌گذرد از خواب بیدار می‌شوند و برگ‌ و ریشه تازه می‌آورند. اگر فرصت درختکاری بگذرد باید یک سال دیگر صبر کنیم تا دوباره اسفند برسد. برای خیابان ولیعصر که بسیاری از درختان چنار قدیمی را در این سال‌ها از دست داده، یک سال زمان زیادی است.
در خیابان ولیعصر، کمی بالاتر از انتهای خیابان قزوین و جایی که به نام پل امیربهادر معروف است، معدود ساختمان‌هایی دیده می‌شوند که هنوز بخشی از تزئینات آجر وکاشی‌نمای آنها باقی‌مانده اما بیشتر درخت‌های چنار از بین رفته‌اند. بعضی درخت‌های نارون باقیمانده هم خمیده و شکسته شده‌ و شاخه‌های خود را از دست داده‌اند. کارگران کف جوی آب که از سیمان یک تکه ضخیم ساخته شده است را کنده‌اند و هر چند قدم، یک چاله بزرگ حفر کرده‌اند تا درخت‌های جدید در آنها جا بگیرند. آنها «نهال» نیستند، درخت‌های بزرگی هستند که با جرثقیل در محل خود قرار می‌گیرند.
شهردار تهران که برای کاشت درختان به محله امیریه آمده‌ است می‌گوید: با وجود شرایط خاصی که امسال وجود دارد سعی کردیم آیین درختکاری را در اسفند پاس بداریم. در 3سال گذشته، هر سال حدود هزار اصله درخت در خیابان ولیعصر کاشته شده است که همگی بیش از 10سال عمر داشته‌اند. الان هم به پهنه جنوبی خیابان ولیعصر در جنوب میدان منیریه آمده‌ایم که درختان چنار آن تنک‌تر هستند.
اما از این تعداد درخت، چند اصله خشک شده‌اند و چند اصله در محل جدید رشد کرده‌اند؟ پیروز حناچی می‌افزاید: در این 3 سال حدود 3درصد درختان خشک شده‌اند که نشان می‌دهد انتقال درختان مؤثر بوده است.

چنار، گونه غالب است
رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز درباره تداوم کاشت درخت در خیابان ولیعصر می‌گوید: سال قبل 1100اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر کاشته شد که مانند امسال با بن 50سانتی‌متر و سن 8تا 12سال بودند.
علی‌محمد مختاری درباره اینکه با وجود خشک شدن درختان قبلی چنار باز هم از این نوع درخت برای ترمیم فضای سبز این خیابان استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر آلودگی هوا، ساخت‌و‌ساز‌هایی که ریشه‌های درختان را قطع کرد و همینطور پیاده‌رو‌سازی‌ که سطح نهر را سخت و نفوذناپذیر کرد باعث خشک شدن این درختان شد اما گونه غالب در این خیابان چنار است و باید همزمان با تداوم کاشت چنار سعی کنیم عوامل خشک‌شدن آنها را کم کنیم.

خاک مرغوب
ریشه درختان جدید با پارچه کنفی کاملا پوشانده شده و توده بزرگی از ریشه اصلی و خاک اطراف آن را حفظ می‌کند. برای غرس درختان در محل جدید گودالی به طول و عرض و ارتفاع 1.5متر حفر شده است. در کف چاله ابتدا از مواد قارچ‌کش و آفت‌کش استفاده می‌شود و سپس یک لایه خاک مرغوب روی آن را می‌گیرد. وقتی جرثقیل درخت را به درون چاله انتقال می‌دهد اطراف ریشه را هم با خاک پر می‌کنند تا ریشه‌های درخت در سال اول بستر مناسبی برای رشد داشته باشند.
یک یا 2سال بعد درخت چنار آنقدر توان دارد که ریشه‌هایش را در خاک اطراف هم گسترش دهد. این درختان حدود 4.5متر طول دارند که مدتی بعد از غرس کردن بخشی از آن کوتاه می‌شود. درختان چنار از نقاط دور و باغ‌‌هایی که هنوز چنارستان هستند، برداشت شده و به خیابان ولیعصر حمل شده‌اند. همه آنها بن بیش از 50سانتی‌متر دارند و بین 13تا 15ساله هستند. 




کاهش پهنه شیوع کرونا

شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره احتمال افزایش زمان همه‌گیری (شیوع) بیماری کرونا و امکانات و زیرساخت‌های لازم برای مقابله با آن، گفت: همه‌گیری بیماری‌ها از یک قاعده علمی تبعیت می‌کند اگر مردم شرایط بهداشتی را رعایت کنند پهنه همه‌گیری و مدت زمان رسیدن به نقطه اوج بیماری قابل مدیریت خواهد بود. در شهرداری تهران اقداماتی که درباره مقابله با بیماری کرونا شروع کرده بودیم همچنان ادامه دارد. برنامه‌های جمعی شهرداری لغو شده است و جلسات به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود از مردم هم می‌خواهیم که در این مدت با رعایت اصولی مانند تردد کمتر و دوری از فضا‌های عمومی با ما همکاری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید