• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135946
+
-

شوک حرارتی به چنار‌های خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر دچار خزان زودرس شده‌اند

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به تداوم آبیاری فضای سبز گفت: درختان خیابان ولیعصر دچار خزان زودرس شده‌اند، اما این به‌معنای مشکل در آبیاری آنها نیست.
به گزارش همشهری، علی‌محمد مختاری افزود: این درختان اهمیت دارند و درخت هم یک موجود زنده است. اتفاقا درختان خیابان ولیعصر احیا شده‌اند، اما درجه حرارت هوا که بالا می‌رود، شوک به گیاه وارد می‌شود، ولی این موضوع با برنامه‌ریزی برای ساعات آبیاری و در ساعات خنک روز حل می‌شود. او تصریح کرد: ما به مناطق۲۲گانه دستورالعمل داده‌ایم و آنها موظفند مخصوصا در تیر و مرداد‌ماه در ساعات خنک روز، یعنی از ۵ و ۶ بعدازظهر تا ۹ صبح آبیاری را انجام دهند و از ساعت ۹صبح تا ۵ بعدازظهر آبیاری ممنوع است؛ چراکه علاوه بر اینکه ۵۰‌درصد آب تبخیر می‌شود، به گیاه صدمه نیز می‌زند و مثل این است که پای گیاه آب‌جوش بریزند. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها عنوان کرد: ما برای صرفه‌جویی در مصرف آب از ۴سال پیش، کاشت چمن را در تهران ممنوع کردیم. برای کاشت چمن هیچ صورت وضعیتی به مناطق پرداخت نمی‌شود و حتی با متخلفان برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: در برخی پارک‌ها به جای چمن، شبدر کاشته‌ایم که هفته‌ای 2بار بیشتر آب نمی‌خواهد و هزینه‌های آن نیز کم است. ما از گیاهان پوششی و درخت و درختچه استفاده می‌کنیم. بیش از ۹۰درصد پارک‌هایی که ساخته‌ایم، صددرصد فاقد پوشش چمن هستند. مختاری گفت: هم‌اکنون ۷میلیون مترمکعب پساب داریم که تا پایان شهریور به ۱۴میلیون دست پیدا می‌کنیم. سعی داریم تا سال۱۴۱۰ حدود ۸۰ میلیون مترمکعب از آب‌های منابع زیرزمینی را کاهش دهیم؛ یعنی از چاه‌ها برداشت نکنیم. با تفاهمنامه‌ای که شهردار تهران با وزیر نیرو منعقد کرده است، تا افق ۱۴۱۰ باید بتوانیم از پساب کاملا تصفیه‌شده استفاده کنیم. وی ادامه داد: حدود بیش از ۶۶‌درصد از آبیاری فضای سبز تهران مکانیزه شده است؛ یعنی آبیاری بارانی و قطره‌ای انجام می‌شود. بیش از ۶۵۰ منبع ذخیره آب هم ساخته شده است که اینها به شبکه آب خام ما برای مواقع بحران وصل هستند. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها افزود: بیش از ۴۴هزار هکتار جنگل‌کاری اطراف شهر تهران داریم که در آنها  از پساب استفاده می‌شود. سعی کرده‌ایم در استفاده از آب صرفه‌جویی کنیم؛ چون بحران آب جهانی است. وی درباره کاشت گیاهان مثمر گفت: ما الان به‌ویژه در بوستان‌های محلی و منطقه‌ای از گونه‌های گیاهی مثمر استفاده کرده‌‌ایم اما  در سطح شهر به‌خاطر خطراتی که دارد و مشکلاتی که ممکن است در بزرگراه‌ها پیش ‌آید، از آنها استفاده نمی‌کنیم. مختاری خاطرنشان کرد: در جنگل‌کاری‌ها بیش از ۵میلیون نهال زیتون و حدود 5/2میلیون نهال گردو کاشته‌ایم. در بعضی از بوستان‌ها مانند بوستان ولایت و در نزدیکی استادیوم تختی چند هزار درخت میوه داریم.
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز بر مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه خدمات شهری و  بر استفاده از گونه‌های کم‌نیاز به آب و استفاده از پساب تصفیه‌شده تاسیسات فاضلاب شهری تأکید کرد.حسین رجب‌صلاحی در جمع مدیران و کارشناسان شهرداری‌ها و استانداری‌ها، گفت: اکنون متوسط سرانه فضای سبز عمومی شهری کشور حدود ۱۲‌مترمربع و متوسط سرانه فضای سبز کلانشهرها ۱۵‌مترمربع است و براساس قانون هوای پاک، شهرداری‌های شهرهای دارای جمعیت بالای۵۰ هزار‌نفر، موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به ۱۵‌مترمربع برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید