• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96424
+
-

پمپ‌بنزین‌ها و کرونا

اغلب پمپ‌بنزین‌ها مقررات جدید سوخت‌گیری را رعایت نمی‌کنند

گزارش کوتاه
پمپ‌بنزین‌ها و کرونا

با وجود آنکه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و وزارت بهداشت، درپی شیوع کرونا، به صراحت کارکنان جایگاه‌ها را به انجام سوخت‌گیری در همه پمپ‌بنزین‌های کشور ملزم کرده‌اند، این قاعده در اغلب جایگاه‌های عرضه سوخت رعایت نمی‌شود.
به گزارش همشهری، چند روز پیش شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در دستورالعملی همه جایگاه‌های سوخت و پمپ بنزین‌ها را برای مقابله با شیوع کرونا به رعایت نکات بهداشتی مکلف کرده اما مشاهدات عینی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد بسیاری از جایگاه‌های سوخت هنوز به مواد ضدعفونی و دستکش‌های یک‌بار مصرف مجهز نیستند و در اغلب جایگاه‌ها هنوز اپراتورها مسئولیت سوخت‌گیری را برعهده نمی‌گیرند. مراجعات میدانی خبرنگاران سایر خبرگزاری‌ها، به تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر تهران هم، نشان می‌دهد؛ این الزام، در اغلب جایگاه‌ها رعایت نمی‌شود و فقط درصورتی که مالکان خودروها خودشان تقاضا کنند، اپراتور اقدام به سوخت‌گیری می‌کند و در غیراین صورت، مردم همچون گذشته شخصا اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند. همچنین در سطح اغلب جایگاه‌های سوخت، هیچ اثری از ابزار و مواد ضدعفونی‌کننده یا حتی دستکش در دستان اپراتورهای سوخت‌گیری دیده نمی‌شود. در ابتدای هفته شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ابلاغیه‌ای از همه جایگاه‌داران توزیع فراورده مایع و سی‌ان‌جی خواستند تا فرایند سوختگیری و پرداخت در تمام جایگاه‌های عرضه سوخت را یا اپراتور جایگاه انجام دهد یا دستکش یک‌بار مصرف برای استفاده عموم مردم در دسترس افراد قرار گیرد تا فرایند سوختگیری و پرداخت با دستکش یک‌بار مصرف انجام شود. در این ابلاغیه آمده است نازل‌ها و صفحه رمز کارت سوخت دیسپنسرها و همچنین اماکن عمومی جایگاه شامل سرویس بهداشتی به‌طور مستمر با مواد مناسب ضدعفونی و پایش بهداشتی شود. این طرح تا اطلاع ثانوی در تمام جایگاه‌های کشور لازم‌الاجرا شده است.

پاسخ جایگاه‌داران
با این حال محمد عطاپور، مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی با تأکید بر اینکه سوخت‌گیری را اپراتورها باید انجام دهند، گفت: سلامت کارکنان برای ما اولویت دارد به همین دلیل به جایگاه‌ها تأکید کرده‌ایم که خود کارکنان فرایند سوخت‌گیری خودروها را انجام دهند و لازم است که مردم نیز اعتماد کنند و از خودروهای خود خارج نشوند. عطاپور در عین حال افزود: دولت باید تدبیری لحاظ کند تا استفاده از کارت سوخت و کارت بانکی مشترک باشد یعنی از کارت سوخت برای پرداخت هزینه نیز استفاده شود. همچنین باید کاغذ را از چرخه سیستم فعالیت‌های جایگاه‌ها هرچه سریع‌تر حذف کنند تا مشکلی به‌وجود نیاید.

مواد ضدعفونی‌کننده نداریم
طبق اعلام مراکز بهداشتی، ویروس کرونا که از راه تماس دست با سطح آلوده منتقل می‌شود سوختگیری در جایگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها می‌تواند ریسک بالایی را به مراجعان تحمیل کند براین اساس دستگاه مسئول در وزارت نفت دستورالعمل خود را با هدف کاهش تماس مراجعان با تجهیزات جایگاه‌ها صادر کرد در این دستورالعمل همچنین بر لزوم ضدعفونی شدن جایگاه‌ها تأکید شده است.با وجود این هنوز بسیاری از جایگاه‌ها به تجهیزات بهداشتی مجهز نشده‌اند. محمد عطاپور، مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی در توضیح این موضوع گفت: هنوز هیچ امکاناتی به جایگاه‌های سوخت برای مقابله با ویروس کرونا داده نشده و خود جایگاه‌ها سعی در تامین مواد ضدعفونی‌کننده دارند. او با اشاره کمیاب‌شدن مواد ضد‌عفونی کننده، اعلام کرد: لازم است تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم جایگاه‌ها را عاری از هرگونه ویروس و آلودگی کنیم.

خودتان بنزین نزنید
شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هم گفت: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در جایگاه‌های سوخت دستورالعمل جدیدی صادر شده که براساس آن روند سوختگیری را باید اپراتورها انجام دهند،هیچ کدام از اپراتورها در عین حال اجازه دریافت پول بیشتر از مبلغ سوخت را از مشتریان ندارند.او تأکید کرد: باتوجه به اینکه تعداد اپراتورها نسبت به متقاضیان سوخت کمتر است از اپراتورها درخواست کرده‌ایم که در این شرایط با رعایت مسائل بهداشتی به سوخت‌گیری برای شهروندان اقدام کنند. او با بیان اینکه اگر فردی بخواهد به این افراد پولی تحت عنوان انعام بدهد ارتباطی به ما ندارد و این موضوع کاملا به‌نظر افراد بستگی دارد و ما این مسئله را تایید نمی‌کنیم، گفت: تأکید ما این است که اپراتورها حتی برای سوخت‌گیری نیز مبلغی دریافت نکنند و اگر اپراتوری به زور درخواست پرداخت مبلغی را داشته باشد افراد می‌توانند این مسئله را به شماره ۰۹۶۲۷ گزارش دهند. او اعلام کرد: تعرفه بنزین ثابت است و هیچ جایگاهی نباید مبلغ اضافه تری از افراد اخذ کند و درصورت بروز این اتفاق با آن جایگاه و اپراتور برخورد خواهیم کرد.

کرونا مصرف بنزین را ۱۰درصد کاهش داد
شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: از اوخر بهمن‌ماه به این سو، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت‌وآمد شهروندان، میزان مصرف بنزین در کشور ۱۰درصد کاهش یافته است. رضایی، با بیان اینکه اکنون میزان مصرف بنزین در کشور ۷۵ تا ۷۶میلیون لیتر در روز است، اعلام کرد: پیش از افزایش قیمت میزان مصرف بنزین به ۹۵میلیون لیتر در روز می‌رسید. این رقم در پایان بهمن‌ماه به ۸۵میلیون لیتر کاهش یافت. به‌گفته او از زمان شیوع ویروس کرونا میزان مصرف بنزین باردیگر کاهش یافته و حالا شاهد کاهش تقاضای مالکان خودرو برای سوخت هستیم. او با تأکید بر اینکه کاهش مصرف بنزین، متاثر از ویروس کرونا بوده، اعلام کرد: احتمالا با گذر از شرایط فعلی میزان مصرف کمی افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید