• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96315
+
-

ژل‌های ضدعفونی‌کننده یا شستن دست با آب و صابون؟

ژل‌های ضدعفونی‌کننده یا شستن دست با آب و صابون؟

علی ملائکه _ روزنامه‌نگار و پزشک

همه کارشناسان توافق دارند که ژل‌های ضد‌عفونی که دست‌کم ۶۰درصد الکل داشته باشند، اغلب ویروس‌ها را می‌کشند.
به‌طور کلی ویروس‌ها نسبت به باکتری‌ها در برابر مواد ضدعفونی‌کننده مقاوم‌تر هستند. اما خوشبختانه کوروناویروس یک ویروس غلاف‌دار است به این معنا که پوششی دور آن وجود دارد که الکل می‌تواند به آن حمله کند و با از بین بردن آن ویروس را خنثی کند.
این نکته مهم هنگام استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده است.
توجه داشته باشید که کووید۱۹ یک بیماری جدید است و هنوز راه‌های انتشار آن به‌طور قطعی معلوم نیست. اما اغلب کارشناسان معتقدند که قطرک‌های تنفسی ناشی از سرفه باعث انتقال آن از شخصی به شخص دیگر می‌شود و انتقال آن از طریق اشیا مانند بسته‌ها یا غذا چندان محتمل نیست.
دستورالعمل کلی این است که دست‌هایتان را به‌طور مرتب با آب و صابون بشویید یا اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، تا زمان بازگشت به جایی که این امکان برایتان فراهم شود، از ژل ضدعفونی‌‌کننده دست استفاده کنید.
حتی‌المقدور از دست‌ زدن به جاهایی که لازم نیست لمسشان کنید، پرهیز کنید و حواستان به هر چیزی که لمس می‌‌کنید، مانند دستگیره در و میله اتوبوس باشد اگر پس از دست زدن به سطحی آلوده نمی‌توانید دست‌هایتان را بشویید یا از ژل استفاده کنید، حواستان باشد که با دست‌هایتان صورت‌تان را لمس نکنید.
ویروس‌ها برای تکثیر نیاز به سلول زنده دارند: بنابراین اگر دست‌هایتان تمیز نیست، چشم‌هایتان را نمالید، دهانتان یا هر زخم پوستی‌تان را لمس نکنید.
صابون خواص ضد‌باکتری ملایمی دارد، اما ویروس‌ها را نمی‌کشد. در مقابل صابون می‌تواند کثیفی‌ها روی دست‌ها را برطرف کند.
هنگام شستن دست‌ها کاملا آنها را در هر دو طرف و نیز در میان انگشتان و زیر ناخن‌ها با کف بپوشانید، ابتدا یک دست و بعد دست دیگر. بعد دست‌ها را برای ۲۰ ثانیه زیر آب جاری آبکشی کنید. آبکشی کامل دست‌ها مرحله‌ای ضروری برای زدودن ویروس‌ها از روی دست‌هاست. دست‌هایتان را با یک حوله کاغذی یک‌بار مصرف خشک کنید و بعد پیش از دور انداختن حوله از آن برای بستن شیر استفاده کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید