• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96314
+
-

اتهام

اتهام

 «اتهام»، مجموعه داستان‌هایی کوتاه است با موضوع کره‌شمالی که همه وقایعش در این کشور روی می‌دهد؛ کشوری که هر نوشتنی جز برای ستایش رئیس بزرگ ممنوع است. در کره‌شمالی، جز نام رئیس بزرگ، همه‌‌چیز به‌نظر مستعار می‌رسد؛ نظم استعاری، رفتارهای استعاری، ادبیات استعاری و انسان‌های استعاری، شاید به همین جهت است تنها اثری که در این کشور نوشته شده و یکی از اهالی این سرزمین از میان خودشان آن را بازگو کرده است، با نام مستعار «بندی» منتشر می‌شود. گزارش ترک وطن، شهر اشباح، زندگی یک توسن تیزپا، خیلی نزدیک، خیلی دور، پاندمونیوم، روی صحنه و قارچ سرخ، عنوان داستان‌های این کتاب هستند. هر داستان به‌طور مستقل نوشته شده و شخصیت‌هایی جداگانه دارد اما مضمون مشترک همه آنها نقد دوران حکومت کیم‌ایل سونگ و کیم جونگ ایل است.

کیم‌ایل سونگ، نخستین رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) از سال‌۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ بود که به‌مدت ۴۷سال بر آن سرزمین رهبری کرد. کیم‌ایل سونگ، در این سال‌ها تحت نفوذ حکومت کمونیستی چین و شوروی سابق، فضای بسته‌ای را بر کشور اعمال کرد که تاکنون بر این کشور حاکم است. سال۱۹۹۴ پس از مرگ کیم‌ایل سونگ که رئیس‌جمهوری و بنیانگذار کره‌شمالی بود، هیچ رئیس‌جمهوری جانشین او نشد و او لقب رئیس‌جمهور ابدی را به‌خود گرفت و سمت ریاست‌جمهوری برای حفظ یادگار کیم‌ایل سونگ غیرفعال شد. کیم‌جونگ ایل به‌طور رسمی در سال۱۹۹۷ به‌عنوان دبیرکل حزب کمونیست کارگران کره‌شمالی و رئیس شورای ملی دفاع انتخاب شد. کیم جونگ ایل ۱۹دسامبر سال۲۰۱۱، در سن ۶۹سالگی به‌علت بیماری درگذشت.مارگارت اتوود، نویسنده شناخته‌شده کانادایی که خواندن این کتاب را توصیه کرده، درباره آن گفته است: «این داستان‌ها زندگی در دیکتاتوری تمامیت‌خواهی را توصیف می‌کنند که در آن دولت مرکزی همه‌‌چیز را در اختیار دارد، ازجمله نوشتن و خواندن را. این کتاب بر ارزش جامعه باز تأکید می‌کند؛ جامعه‌ای که صداهای مختلفی در آن به گوش می‌رسند، نه ‌تنها یک صدای اقتدارگرا...». این کتاب با نام فرعی داستان‌هایی ممنوعه از کره‌شمالی، در سال۲۰۱۷ در کره‌جنوبی منتشر شد و به سرعت در کشورهای مختلف به چاپ رسید.
اتهام، نوشته‌بندی که نامی مستعار است، با ترجمه مسعود یوسف حصیرچین، در ۲۳۹صفحه با شمارگان هزار و 100نسخه به‌بهای 25هزار تومان منتشر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید