• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96243
+
-

واقعیت‌هایی درباره ویروس کرونا

چگونه منتشر می‌شود؟
ویروس کرونا ابتدا از یک حیوان به انسان منتقل شد.حدس اولیه  از طریق مار و خفاش در بازار غذاهای دریایی جنوب چین بوده است.ویروس می‌توان بین انسان‌ها از طریق سرفه، عطسه و دست دادن منتقل شود.

چگونه می‌تواند مرگبار باشد؟
بیشتر قربانیان ویروس از عوارض آن که شامل ذات‌الریه و ورم در ریه می‌شود، می‌میرند. ویروس همچنین می‌تواند در صورت ضعف سیستم ایمنی باعث ورم کردن دستگاه تنفسی شده تا به این ترتیب  ریه‌ها نتوانند به درستی اکسیژن را وارد جریان خون کنند. این موضوع موجب از کار افتادن اندام‌ها و مرگ می‌شود. ذات‌الریه شدید می‌تواند با غرق کردن ریه‌ها در مایعات، باعث مرگ شود.



این روزها بسیاری از مردم کشور به‌خاطر ویروس جدید کرونا نگران هستند. سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی برای کاهش این اضطراب دارد

کمک به کودکاندر مواجهه با استرس
کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی مانند چسبیدن به والدین، اضطراب، عصبانیت یا آشفتگی، خیس‌کردن رختخواب و... به استرس پاسخ دهند. در این بین، به عکس‌العمل‌های فرزندان‌تان به شکلی حمایتی پاسخ دهید. به نگرانی‌های آنها گوش داده و به آنها علاقه و توجه بیشتری نشان دهید.

کودکان به عشق و توجه والدین نیاز دارند. ‌هنگام روزهای سخت و دشوار به آنها بیشتر توجه کنید.
به یاد داشته باشید که به حرف فرزندان‌تان گوش دهید، با مهربانی با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان خاطر بدهید.
درصورت امکان، برای کودک فرصت‌هایی برای بازی و استراحت فراهم کنید.

سعی کنید فرزندان را در کنار خود و خانواده نگه دارید و از جدایی آنها از خود تا حد ممکن خودداری کنید. اگر جدایی اتفاق بیفتد (مثلاً بستری شدن در بیمارستان) از تماس منظم (مثلاً از طریق تلفن) و اطمینان دادن به آنها دریغ نکنید.

تا حد امکان برنامه‌ها را منظم و مرتب نگه دارید یا به ایجاد موارد جدید در یک محیط جدید برای آموزش و همچنین زمان بازی با آرامش کمک کنید.

در مورد آنچه اتفاق افتاده است حقایقی ارائه دهید. توضیح دهید که اکنون چه اتفاقی افتاده است و در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به این بیماری با کلماتی که می‌توانند بفهمند، به آنها اطلاعاتی واضح  ارائه بدهید.
این موضوع همچنین شامل ارائه اطلاعات در مورد آنچه می‌تواند به ایجاد اطمینان خاطر بینجامد نیز می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است یک عضو خانواده یا یک کودک بیمار شده و برای مدتی در بیمارستان بستری شود که در اینجا پزشکان می‌توانند برای ایجاد حس بهتر به او کمک کنند.

مقابلهبا استرس کرونا
بسیار طبیعی است که هنگام بحران، احساس غم، استرس، گیج‌شدن، ترس و عصبانیت به‌ وجود بیاید. بسیاری از مردم جهان از جمله در ایران اکنون به‌خاطر نگرانی از ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا، دچار اضطراب و نگرانی هستند، اما باید از راهکارهایی استفاده کنید تا سطح این استرس را پایین بیاورید. حتما بارها شنیده‌‌اید که استرس ریشه بسیاری از بیماری‌های امروزی است. در این میان، صحبت کردن با افرادی که به آنها اعتماد دارید می‌تواند کمک بزرگی محسوب شود؛ تماس با دوستان، اقوام و خانواده.

اگر باید در خانه بمانید، یک شیوه زندگی سالم را دنبال کنید. مثلا رژیم غذایی مناسب، خواب، ورزش و تماس با عزیزان از طریق ای‌میل، تلفن، شبکه‌های اجتماعی و...

برای مقابله با احساسات خود از مصرف سیگار، الکل یا مواد‌مخدر دیگر به‌شدت پرهیز کنید. اگر احساس غرق شدن می‌کنید، با یک متخصص یا مشاور بهداشت و سلامت صحبت کنید و درصورت لزوم، برای درمان جسمی و روانی برنامه داشته باشید.

واقعیت‌ها را به‌دست آورید. اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که به شما در تعیین دقیق خطر کمک ‌کند تا بتوانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. منبع معتبری پیدا کنید که به آن اعتماد دارید؛ مانند وب‌سایت WHO (سازمان جهانی بهداشت) یا اداره بهداشت عمومی محلی یا استانی.

با تماشای برنامه‌های مختلف تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی و سریال در کنار خانواده، نگرانی و اضطراب را کاهش دهید.

سراغ مهارت‌های‌تان که در گذشته توانسته به شما در مواقع بحرانی و اضطراب کمک کند، بروید. با این کار احساسات خود را مدیریت کنید و زمان را برای مبارزه با بیماری سریع‌تر بگذرانید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید