• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96212
+
-

کلینتون: اولویت من بازنشسته‌کردن ترامپ است

مستند 4ساعته هیلاری و حرف‌های سیاسی در حاشیه جشنواره برلین

برلیناله
کلینتون: اولویت من بازنشسته‌کردن ترامپ است

آرش نهاوندی- مترجم

هیلاری کلینتون، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016آمریکا به مناسبت نمایش مستند 4ساعته «هیلاری» در جشنواره فیلم برلین حضور یافت. مستند 4 قسمتی «هیلاری» به کارگردانی نانت برستین و محصول کمپانی «هولو» نخستین‌بار در جشنواره فیلم ساندنس 2020نمایش داده شده بود. در این مستند، نانت برستین تمام زندگی هیلاری کلینتون را از زمان کودکی‌اش که در یک خانواده محافظه‌کار در حومه شیکاگو بزرگ شده بود تا زمان کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سال 2016و رقابتش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را پوشش داده است. به گزارش ددلاین، هیلاری کلینتون در گفت‌وگویی در مراسم هفتادمین جشنواره فیلم برلین درباره صدور حکم مجرمیت برای هاروی وینستین به‌دلیل رسوایی اخلاقی، گفت: فکر می‌کنم که زمان حسابرسی فرارسیده است. حکم دادگاه‌ها خود گویای همه‌‌چیز است. زمانی که از وی درباره کمک‌های هاروی وینستین به ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری پرسیده شد و اینکه آیا بررسی‌های بیشتری در این‌باره در آینده صورت خواهد گرفت یا خیر. کلینتون با اشاره به اینکه وینستین به ستادهای انتخاباتی اوباما، جان کری و ال گور نیز کمک کرده بود، گفت: نمی‌دانم آیا این مسئله باعث دلسردی دیگران به کمک به ستادهای انتخاباتی می‌شود یا خیر؟ اما درنهایت باید رفتاری را که وی به خاطرش محکوم شده، درنظر گرفته شود. زمانی که از وی پرسیده شد که او از چه‌کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا حمایت می‌کند و آیا دمکرات‌ها واقعا یک سوسیالیست (برنی سندرز) را به‌عنوان کاندیدای نهایی خود انتخاب خواهند کرد، کلینتون گفت: اولویت من بازنشسته کردن دونالد ترامپ است. من منتظرم ببینم ما (دمکرات‌ها) چه‌کسی را به‌عنوان کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب می‌کنیم. من در هر صورت از هر کاندیدایی که از حزب‌مان در برابر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گیرد، حمایت خواهم کرد. هیلاری کلینتون درباره مستند «هیلاری» نیز گفت: من از شیوه‌ای که آنها (عوامل سازنده مستند) این همه مواد خام را کنار هم قرار داده‌اند و توانسته‌اند فیلمی رضایت‌بخش و قانع‌کننده از آن بسازند، بسیار حیرت زده‌ام. این فیلم تنها درباره زندگی من نیست، سیاست‌های ما و درباره همه چالش‌هایی است که هر فردی در طول دوران زندگی خود با آن روبه‌روست.

از دانشگاه ییل تا شکست در برابر ترامپ
به نوشته گاردین، روایت‌پردازی برستین در مستند «هیلاری» مانند یک فیلم هالیوودی است. او در این مستند، انتخابات ریاست‌جمهوری 2016را به نوعی مبنا قرار داده و از آن زمان در صحنه‌های بسیاری رجوع به گذشته (فلش بک) می‌کند. او ما را به کودکی‌های هیلاری کلینتون و زمانی که در کالج وسلی درس می‌خواند و بعد مدرسه ییل (جایی که با بیل کلینتون آشنا شد) می‌برد. در این فلش‌بک‌ها سکانس‌هایی از دورانی که او در جایگاه همسر فرماندار و همسر رئیس‌جمهوری آمریکا (بانوی اول آمریکا) بوده نمایش داده می‌شود. در این مستند همچنین به وقایع جنجال‌برانگیز دوران بیل کلینتون نظیر وایت واتر، قضیه جنجال‌برانگیز رسوایی اخلاقی پیرامون مونیکا لووینسکی که حتی به استیضاح و سپس تبرئه بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجامید، پرداخته شده است. این مستند همچنین مروری دارد بر زمانی که هیلاری کلینتون پس از پایان ریاست‌جمهوری همسرش در آغاز هزاره سوم، سناتور شد. در این فیلم در سکانس‌هایی شکست‌های سیاسی هیلاری کلینتون در حال و گذشته یادآوری می‌شود؛ ازجمله سخنرانی پرتنش وی پس از پذیرش پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008و شکستی که دوباره در 2016و این‌بار در برابر دونالد تکرار شد. در این فیلم، از کلینتون درباره دوره فعالیت اجتماعی و سیاسی خارق‌العاده‌اش که در پایان به شکستی تحقیرآمیز در برابر دونالد ترامپ منجر شد، در برابر دوربین سؤالات زیادی پرسیده شده است. هیلاری کلینتون در این فیلم همچنین درباره اینکه دهه‌ها احساسات زن‌ستیزانه را در حالی از سر گذرانده که باید از خود یک شخصیت قوی بروز می‌داده و هیچ‌گاه به این مسئله اذعان نمی‌کرده که احساسات زن‌ستیزانه به وی آسیب رسانده‌اند. کلینتون همه این‌ مسائل را در فیلم با ظرافت و طنز خاصی بیان کرده است. هیلاری کلینتون تا زمانی که در این فیلم درباره چگونگی برملا شدن جنجال لووینسکی صحبت نکرده بود، با ظاهری آرام حرف می‌زد. اما لحن او در زمان حرف زدن درباره جنجال لووینسکی تا حد زیادی تغییر کرد. کلینتون در بخشی از مستند «هیلاری» درباره این مسئله که چگونه بیل کلینتون او را از واقعیت درباره رابطه‌اش با مونیکا لووینسکی در سال‌های اواخر دهه 1990با خبر کرد، سخن گفت و همچنین به این قضیه پرداخت که چگونه دخترشان چلسی توانست با تلاش‌هایش مانع از فروپاشی خانواده کلینتون شود.

حذفیات
اگرچه به‌نظر می‌رسد که در این مستند زندگی هیلاری کلینتون به‌طور کامل روایت شده و چیزی از قلم نیفتاده، ولی این امکان وجود دارد که اطرافیان برنی سندرز (کاندیدای دمکرات‌ها در رقابت‌های درون‌حزبی سال 2016و 2020) از این مسئله انتقاد کنند که در مستند «هیلاری » به این قضیه پراخته نشده که به‌احتمال زیاد اقداماتی جانبدارانه و تبعیض‌آمیز در انتخاب هیلاری کلینتون به‌عنوان کاندیدای نهایی حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016انجام گرفته است. همچنین در این مستند نانت برستین به غش کردن هیلاری کلینتون در سال 2016در زمان خروج از مراسم یادبود قربانیان 11سپتامبر 2001نپرداخته و همچنین درباره ارتباط نزدیک سیاسی میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در گذشته و زمانی که ترامپ از طرفداران پروپا قرص حزب دمکرات بود، پرسشی از هیلاری کلینتون در این مستند مطرح نشده است.

تحسین فیلم شعله توسط ترامپ

دونالد ترامپ در سخنانی در استادیومی در یکی از شهرهای هند فیلم‌های خاطره‌انگیز «شعله»(رامش سیپی، 1975) و «داماد عروس را می‌برد» (آدیتیا چوپرا، 1995) را با اشاره به اینکه این فیلم‌ها نشانه خلاقیت و نبوغ در سینمای هند هستند، مورد تمجید قرار داده است.  دونالد ترامپ همچنین اخیرا در توییتی از یکی از فیلم‌های جنجالی سینمایی هند، تمجید کرده است. کارشناسان تمجید ترامپ از این فیلم را به تغییر نگاه او درباره برخی از ملاحظات اخلاقی در جامعه آمریکا و حزب جمهوریخواه این کشور، ارزیابی کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا روزهای قبل نیز صنعت سینمای هند موسوم به بالیوود را تحسین کرده بود، ترامپ در جریان سفر خود به هند در یکی از سخنرانی‌هایش در استادیوم موترا در شهر احمد‌آباد با اشاره به اینکه 2کشور آمریکا و هند تبدیل به مراکز پیشرفت فرهنگی، تجاری و تمدنی شده و از این طریق باعث بروز سرزندگی در سراسر دنیا شده‌اند، گفت: هند کشوری است که تقریبا در هر سال 2000فیلم تولید می‌کند و این فیلم‌ها در مرکز نبوغ و خلاقیت بالیوود(نام صنعت سینمای هند) تولید می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید