• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96130
+
-

ایران، اسیر بارش و سیلاب

زیست‌بوم
ایران، اسیر بارش و سیلاب

یک هفته پس از یکه‌تازی کرونا در ایران، حالا غرب کشور اسیر سیلاب شده است. استان لرستان، سرزمین پل‌های تاریخی ایران با برخورداری از رودخانه‌ و کوهستان تا عصر دیروز در یک سیلاب دوروزه به‌دلیل بارش شدید باران 1100میلیارد تومان خسارت متحمل شد و نیروهای امدادی به حدود 700آسیب‌دیده از سیلاب لرستان امدادرسانی کردند.
سیلاب لرستان چنان سنگین است که ارتش نیز پای کار آمده ‌تا از حجم خسارات ناشی از سیلاب کاسته شود. براساس گزارش‌هایی که تا عصر دیروز بر خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شده است، روستاها و پل‌های استان لرستان خسارت زیادی از سیلاب جدید راه‌افتاده در غرب کشور متحمل شدند. سیلاب از غرب کشور آغاز شده است و با درگیرکردن لرستان، از عصر دیروز به خوزستان وارد شد. همدان و کرمانشاه هم از آبگرفتگی‌ها در امان نماندند. سیلاب در لرستان 600میلیارد تومان به راه‌های مواصلاتی این استان خسارت وارد کرد و حجم بالای بارش‌ها منجر به طغیان رودخانه‌ها شد. سیلاب پل‌های واقع بر مسیر رودخانه کشکان را به‌طور کامل با خود برده است و آنطور که مقبلی، معاون سازمان راهداری کشور اعلام کرده است، 8 دستگاه از پل‌های استان لرستان واقع در مسیر رودخانه کشکان دچار خسارت شد که یکی از آنها یک پل‌ فلزی بود که به‌تازگی نصب شده بود.
۲۵۸ نقطه از استان لرستان به‌دلیل وقوع سیلاب دچار ریزش و رانش زمین شده و راه‌های مواصلاتی را مسدود کرد. ۱۳۴‌نقطه از مسیرهای این استان نیز دچار آبگرفتگی و قطع ارتباط شدند. معاون سازمان راهداری کشور می‌گوید: در مجموع ۲۴۳ راه روستایی استان قطع شد که هم‌اکنون در انتظار بازگشایی برخی مسیرها با فروکش‌کردن سیلاب هستیم.
محور پلدختر – خرم‌آباد بحرانی‌ترین محور استان لرستان در سیلاب از راه رسیده اعلام و مسدود شد. اما عصر دیروز اعلام شد که وضعیت شهر پلدختر عادی شده و از شدت بارش‌ها کاسته و دبی رودخانه کشکان نیز کاهش یافته است.
حسن رضاییان، فرماندار پلدختر اما اعلام کرد که جاده پلدختر – خرم‌آباد بر اثر سیل و ریزش کوه در چند نقطه تخریب و مسدود شد. همچنین جاده پلدختر – اسلام‌آباد غرب و پلدختر - اندیمشک نیز به‌علت طغیان رودخانه کشکان مسدود و تردد خودروهای سبک و سنگین در آن امکان‌پذیر نیست. به گفته او، راه‌های ارتباطی ۶روستای بخش مرکزی و ۲۵روستای بخش معمولان نیز بر اثر سیلاب قطع شد. در توضیح شدت سیلاب راه افتاده در استان لرستان کافی است بدانیم که دبی آب رودخانه کشکان از ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه به یک هزار و ۹۰۰ مترمکعب رسید. فرماندار پلدختر گفت: پل‌های بابازید، چم‌شهران و کلات زیوه‌دار بر اثر بارش‌های اخیر تخریب و پل ارتباطی روستای امیرانکوشکی نیز به زیر آب رفت.
سیلاب لرستان اما به خانه‌های مسکونی و واحدهای تجاری نورآباد نیز خسارت وارد کرد. معاون استاندار لرستان در این رابطه گفته است که بارش باران در شهر نورآباد بیش از حد معمول بود و ظرفیت رودخانه‌های این شهر گنجایش رواناب‌ها را نداشت و به همین دلیل آب وارد شهر نورآباد شد و به واحدهای تجاری و مسکونی آن خسارت وارد کرد.
بیشترین میزان بارش در استان لرستان اما مربوط به شهر نورآباد و کمترین آن در الیگودرز ثبت شد.
بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی استان لرستان گفت: میانگین بارندگی‌های استان در ۵۱‌ساعت گذشته به ۱۱۰.۵ میلی‌متر رسید. دامنه سیلاب لرستان اما به بروجرد و دورود هم رسید و بخش زیادی از اراضی کشاورزی این دو نقطه را به زیر آب برد. معاون عمرانی استان لرستان هم اعلام کرد که ۳۰‌روستای این استان بر اثر بروز سیل دچار رانش شدند.
سامانه بارشی سنگین لرستان اما عصر دیروز به‌تدریج از آن استان خارج شد و به‌تدریج به استان خوزستان رسید.
راه ارتباطی ۴‌روستای عشایری اندیکا در استان خوزستان در پی طغیان رودخانه دره‌شیرون قطع شد. با بارش‌های شدید در خوزستان و بالا‌آمدن آب در تالاب شیمبار، مسیر جاده خوزستان به چهارمحال‌وبختیاری نیز مسدود شد.
در خوزستان، داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی مدیریت آب آن استان اعلام کرد: در بارش‌های 2روز گذشته خوزستان ورودی آب به حوضه‌های کارون، کرخه، دز و مارون افزایش یافته تا جایی که تنها در حوضه سد دز ۴‌هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه است. به گفته او، در حوضه کرخه و شاخه رودخانه کشکان آن، ورودی آب به حدود ۳‌هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده است اما ورودی متوسط به سد کرخه حدود ۲۱۰۰‌مترمکعب بر ثانیه است. در حوضه کارون نیز این عدد حدود ۳۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه است. همچنین میزان ورودی آب به حوضه مارون حدود ۸۰ مترمکعب بر ثانیه است. براساس آنچه مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد، در ۳۰ ساعت گذشته منتهی به عصر دیروز، حدود ۶۰۰میلیون مترمکعب آورده سیلاب در مخازن سدهای خوزستان برآورد شد.
محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان نیز به ایسنا اعلام کرد: بیشترین میزان بارندگی در استان خوزستان تا عصر دیروز در تاراز با ۱۵۹‌میلی‌متر ثبت شد. دره‌بوری، لالی، حسینیه اندیمشک، ایذه، گتوند، مسجد‌سلیمان، دهدز، شوش، دزفول، بستان، و اهواز نیز به‌ترتیب پس از تاراز خوزستان بیشترین حجم بارندگی‌ها در استان خوزستان را به‌خود اختصاص دادند. رئیس سازمان هواشناسی کشور اما همین دیروز از رکوردشکنی بارش باران در تهران پس از 69سال خبر داد و به ایسنا گفت که از عصر روز سه‌‌شنبه تا عصر دیروز ۵۵.۵‌میلی‌متر بارش در ایستگاه مهرآباد تهران ثبت شده است. این ایستگاه در سال‌۱۹۵۱‌میلادی تاسیس شده و این برای نخستین‌بار است که چنین رکوردی ثبت کرده است. سحر تاج‌بخش اعلام کرد: امروز (پنجشنبه) نیز به‌صورت پراکنده بارش‌هایی در تهران و نیمه غربی کشور خواهیم داشت.
رئیس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه هفته آینده سامانه بارشی جدید دیگری به کشور وارد می‌شود، اعلام کرد: این سامانه بارشی فعالیت شدید منجر به جاری‌شدن سیلاب ندارد. در مناطق جنوب شرقی کشور نیز آب و هوا به شکل دیگری طغیان کرد و توفان شن صبح دیروز منجر به بسته‌شدن محور «انار – یزد» به‌دلیل کاهش دید شد. پیش‌بینی شده است که این توفان تا صبح امروز در کرمان جریان داشته باشد.
در مازندران نیز بارش برف و باران و خطر رانش زمین منجر به مسدود‌شدن محورهای مواصلاتی این استان شد و علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه مازندران به ایسنا گفت: تردد در محورهای مواصلاتی مازندران تا ساعت 6صبح روز شنبه ۱۰ اسفندماه محدود است.
 براساس این خبر، تردد انواع موتورسیکلت به جز‌ موتورسیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک تا ساعت ۶ صبح روز شنبه ۱۰ اسفند‌ماه از محورهای کرج- چالوس، هراز، فیروزکوه و بالعکس ممنوع است.
به گفته قدمی، تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج-چالوس و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۳‌بعدازظهر تا ساعت ۲۳ روز جمعه ۹ اسفندماه از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع است.
بارش برف شدید محورهای کندوان و فیروزکوه را مسدود کرده است. با ورود سامانه بارشی سرد از روز سه‌شنبه به مازندران، بارش سنگین برف و بوران در محورهای کوهستانی این استان اتفاق افتاد و موجب شد حتی محور کندوان نیز به‌علت بوران و برف و فقدان ایمنی تا اطلاع ثانوی مسدود شود. محور فیروزکوه نیز به همین علت مسدود شده است.
براساس گزارش‌ها، بارش‌های 3روز گذشته در کشور منجر به آبگرفتگی‌های شدید و جاری‌شدن سیلاب در استان‌های همدان، کردستان، سمنان، البرز و حتی طغیان رودخانه‌های کردان و کرج شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید